Logistyka farmaceutyczna zmienia się wraz z rosnącymi wymaganiami klientów i coraz nowocześniejszymi rozwiązaniami w pojazdach i ich otoczeniu cyfrowym. Mówią o tym Małgorzata Łazowska, menedżer jakości oraz Jakub Grudny, kierownik ds. rozwoju biznesu w firmie Eltrans.
Jakie kluczowe wyzwania stoją przed logistyką farmaceutyczną?
Małgorzata Łazowska: Jednym z większych wyzwań stawianym firmom logistycznym są stale wzrastające wymagania klientów dotyczące jakości świadczonej usługi. Kwalifikowany do transportu leków przewoźnik musi posiadać liczne certyfikaty, specjalistycznie wyposażone pojazdy oraz wysoko wykwalifikowaną kadrę.
Doświadczenia z ostatnich lat pokazały nam jak bardzo wzrosły wymagania klientów co do jakości świadczonej usługi transportu.
Liczby audytów kwalifikujących oraz nadzoru, gdzie weryfikowane są indywidualne wymagania poszczególnych klientów stale wzrastają. W zeszłym roku przykładowo przeszliśmy pozytywnie przez ponad 10 audytów producentów i dystrybutorów farmaceutycznych. Podczas nich otrzymywaliśmy coraz to nowsze wymagania dotyczące procesu transportu. Jednym z nich jest konieczność posiadania badań mapowania przestrzeni ładunkowej w minimum 24-godzinnym cyklu, w warunkach letnich oraz zimowych.
Czy stawiane wymagania się rosną?
Małgorzata Łazowska: Przez szereg lat przechodziliśmy przez liczne audyty, ale to w ostatnim czasie odnotowujemy, że wachlarz wymagań koniecznych do kwalifikacji przewoźnika do transportów leków nieustająco wzrasta. Wiąże się to z nieustającą pracą i inwestycjami w coraz to nowsze wyposażenia, badania pojazdów czy szkolenia personelu.
Jaką rolę odgrywają specjalistyczne środki transportu oraz pojemniki np. z izolacją termiczną?
Jakub Grudny: Specjalistyczne środki transportu w pełni dostosowane do wytycznych Dobrej Praktyki Dystrybucyjnej to gwarancja dla klientów, że ich towar podczas transportu przebywa w odpowiednich warunkach i jest bezpieczny.
Jaką rolę odgrywają nowe technologie umożliwiające identyfikację i śledzenie przesyłek w trakcie transportu oraz w magazynie?
Jakub Grudny: Systemy GPS, w które wyposażone są chłodnie Eltrans, umożliwiają monitorowanie temperatury przewozu 24 godziny na dobę oraz nastawianie alarmów temperatury, które informują o jej niekontrolowanym spadku lub wzroście. Spedytorzy mogą w czasie rzeczywistym śledzić, jaka temperatura panuje w danym pojeździe oraz generować na życzenie każdego klienta wydruk temperatury.
Liczne alarmy, w jakie wyposażone są wszystkie pojazdy, gwarantują bezpieczeństwo towaru. Informują bowiem o nieautoryzowanym otwarciu drzwi chłodni, próbach manipulowania przy urządzeniach śledzących czy awarii systemów GPS.
Statystyki kradzieży w łańcuchu dostaw jasno pokazują nieustające zagrożenie związane z incydentami bezpieczeństwa, dlatego co roku pojazdy zyskują nowe wyposażenie mające zminimalizować ryzyko związane z kradzieżą.
Część pojazdów ma elektroniczne zamki T-lock, które są możliwe do otwarcia tylko zdalnie, z poziomu komputera spedytora. Kabiny kierowców oraz aplikacje mobilne wyposażono w przyciski bezpieczeństwa, przez które kierowca może poinformować spedytorów o zagrożeniu.
Jak zmienia się logistyka farmaceutyczna w świetle dążenia do zrównoważonego rozwoju?
Małgorzata Łazowska: Podczas licznych spotkań z naszymi parterami obserwujemy trend związany z ekologią i ochroną środowiska.
Wymagania środowiskowe to coś, co w ostatnich latach coraz mocniej wybrzmiewa w transporcie drogowym.
Inwestycja w najnowsze generacje pojazdów czy agregaty zasilane bateriami słonecznymi to nasza odpowiedź na zmniejszenie emisji CO2.
Jakub Grudny: Kolejnymi rozwiązaniami, jakie proponujemy naszym klientom są wyspecjalizowane chłodnie. Dzięki pojazdom z agregatem wielotemperaturowym i ładownią podzieloną na komory możemy zorganizować jeden transport dla towarów, które muszą zostać przewiezione w dwóch różnych temperaturach. Natomiast chłodnie z dwoma poziomami podłogi (tzw. dopplestock) umożliwiają załadunek dwa razy większej liczby palet niż standardowe. Podczas jednego transportu możemy przewieźć aż 66 palet, a nie 33 jak w zwykłej chłodni.
Dziękuję za rozmowę.
Rozmawiał Michał Kij