poniedziałek, 9 grudnia, 2024
Strona głównaAktualnościMagdalena Kraszewska, Kuehne+Nagel: Transparentne procedury

Magdalena Kraszewska, Kuehne+Nagel: Transparentne procedury

W logistyce produktów farmaceutycznych nic nie pozostawia się przypadkowi. Łańcuch dostaw zabezpieczają nowoczesne, niezawodne rozwiązania, coraz częściej uwzględniające wymogi ESG. Mówi o nich Magdalena Kraszewska, dyrektor ds. komunikacji w Kuehne+Nagel Polska.

Jakie kluczowe wyzwania stoją przed logistyką farmaceutyczną?

Nadrzędnym celem logistyki w branży farmaceutycznej jest szczególna dbałość o bezpieczeństwo produktów leczniczych – od momentu ich wytworzenia do przekazania pacjentowi. Rynek medyczny to nie tylko branża o dużym zaangażowaniu technologicznym i wysokim potencjale finansowym. To także obszar, w którym ewentualny błąd kosztuje utratę reputacji i straty finansowe, ale przede wszystkim może narażać osoby trzecie na utratę zdrowia lub życia.

Logistyka produktów medycznych wiąże się z wieloma wyzwaniami w procesie transportu i magazynowania: od zabezpieczenia integralności produktów, poprzez kontrolę temperatury, aż po zapewnienie pełnej widoczności łańcucha dostaw i proaktywną interwencję w przypadku odchyleń. Odporność sieci dostaw zyskuje na znaczeniu, a wraz z nią potrzeba dywersyfikacji łańcuchów i opracowania rozwiązań transportowych na wypadek zakłóceń.

Jak można sprostać tak wysokim wymaganiom podczas transportu, magazynowania, a w szczególności przeładunku?

Konieczne jest wybranie partnera logistycznego posiadającego certyfikaty i wiedzę specjalistyczną o transporcie farmaceutycznym. W przypadku transportu lotniczego kluczowa jest certyfikacja IATA CEIV Pharma, wykazująca gotowość operacyjną i techniczną. Przy wyborze dostawców usług transportu drogowego najważniejsze jest dostosowanie floty do produktów termoczułych i przestrzeganie standardów Dobrej Praktyki Dystrybucyjnej (GDP). Gwarantuje to spełnianie najbardziej rygorystycznych wymogów, które zapewniają integralność serwisu oraz najwyższe standardy bezpieczeństwa.

Wdrożenie systemów monitorowania warunków przechowywania, w tym temperatury, wilgotności i wstrząsów, ma również kluczowe znaczenie. Systemy te zapewniają bezpieczeństwo produktów i przejrzystość dla klientów podczas transportu i przechowywania. Ich rola jest szczególnie ważna z kilku powodów. Po pierwsze, monitorowanie produktów medycznych daje gwarancję, że produkt jest bezpieczny i można go podać pacjentowi, a po drugie zapewnia pełną transparentność dla klienta, co obecnie jest koniecznością w branży.

Operatorzy specjalizujący się w logistyce farmaceutycznej, jak np. Kuehne+Nagel, wykorzystują sieci i infrastrukturę przeznaczone specjalnie do tych zadań. Na przykład centra firmy w Wysogotowie i Luksemburgu oferują przechowywanie w kontrolowanej temperaturze i szerokie możliwości logistyczne. Dzięki strategicznym partnerstwom i przejęciom, np. firmy Quick, Kuehne+Nagel specjalizuje się w krytycznych dostawach medycznych, wspierając opiekę zdrowotną na całym świecie.

Jaką rolę odgrywają specjalistyczne środki transportu oraz pojemniki np. z izolacją termiczną?

Zależnie od gałęzi transportu, którą wybierze się do realizacji zlecenia, można przewozić farmaceutyki kontenerami chłodniczymi (tzw. reefer), samochodami-chłodniami lub w specjalnych pojemnikach – izotermach. Kontenery chłodnicze służą do przewozu towarów w temperaturze kontrolowanej od –35 do +30°C i powszechnie używa się ich w transporcie morskim. Sprawdzają się też w transporcie intermodalnym, dlatego stosowane są zazwyczaj na trasach długodystansowych.

W Kuehne+Nagel firmy farmaceutyczne, w zależności od przewożonego towaru, mogą skorzystać z dwóch serwisów. Pierwszy z nich to serwis active. Jest on najbezpieczniejszą formą zabezpieczenia towaru przed wahaniami temperatur. Przewóz ładunków w tym serwisie następuje w kontenerach chłodniczych z wykorzystaniem suchego lodu i gwarantuje odpowiednią cyrkulację powietrza wewnątrz z możliwością regulacji temperatury. W tym serwisie Kuehne+Nagel obsługuje ładunki wymagające transporty w zakresie –20 do +30°C, zapewniając także monitoring temperatury i wilgotności w całym łańcuchu dostaw w czasie rzeczywistym oraz raporty z odczytów, przesyłane zarówno do spedytora, jak i do klienta.

Drugi to serwis passive wykorzystywany do przewozów w zakresie temperaturowym +2 do +25°C. Ten typ serwisu jest realizowany za pośrednictwem linii lotniczych, oferujących serwis temperaturowy, czyli posiadających strefy temperaturowe w punktach tranzytowych i gwarantujących pierwszeństwo w ich przeładunku. W tym wypadku może być konieczne zastosowanie dodatkowego opakowania, aby utrzymać określoną temperaturę.

Podczas pandemii covid-19 zespół Kuehne+Nagel wprowadził nowe specjalne rozwiązanie: w pełni izolowane i wyposażone w system głębokiego mrożenia kontenery transportowe. Można je łatwo transportować i umieścić prawie wszędzie, np. w bliskiej odległości od punktu szczepień, co nie wymagało dostosowania infrastruktury w ograniczonej przestrzeni do potrzeby bezpiecznego przechowywania.

Jaką rolę odgrywają nowe technologie umożliwiające identyfikację i śledzenie przesyłek w trakcie transportu oraz w magazynie?

Technologie wspierają operatorów i klientów w uzyskaniu pełnej widoczność łańcucha dostaw, zagwarantowaniu wydajności i identyfikowalności podczas realizacji serwisu. Kontrola temperatury przesyłki to jeden z nieodłącznych elementów obsługi ładunków farmaceutycznych. System wykorzystywany do monitoringu pozwala na ustalenie częstotliwości, z jaką pobierane są aktualne dane. Kuehne+Nagel oferuje możliwość wyznaczenia przedziałów temperatury. Gdy jej wysokość przekroczy go, dodatnio lub ujemnie, system wysyła powiadomienia zarówno do pracownika operacyjnego, jak i do klienta. To pozwala na szybką reakcję. Ważnym elementem monitoringu jest badanie wstrząsów, kluczowe przy transporcie konkretnych typów farmaceutyków.

Innym parametrem jest światło. Jego monitoring dostarcza informacji czy jednostka ładunkowa, w której przewożono towar nie była otwierana w ciągu całego łańcucha dostaw. Ważna jest również wilgotność, która podobnie jak wstrząsy staje się kluczowa w przypadku transportu najbardziej wymagających farmaceutyków. Ostatni parametr to położenie, aby zapewnić bezpieczeństwo towaru. Wiele firm ma zaawansowane systemy do nawigowania po globalnym rynku logistycznym. W Kuehne+Nagel klienci korzystają z narzędzia myKN. Znajdą w nim informacje m.in. o kamieniach milowych dostawy. DO ich dyspozycji jest też seaexplorer, który daje pełny dostęp do widoczności globalnych przepływów kontenerowych.

Kuehne+Nagel wprowadziło również system Lane Risk Management. Na jego podstawie określa poziom ryzyka danej trasy, dzięki któremu operator może wyeliminować stwarzające niebezpieczeństwo elementy łańcucha logistycznego.

Jakie czynniki są kluczowe w tego rodzaju działalności?

Fundamentem powodzenia serwisu dla branży farmaceutycznej są przede wszystkim ludzie – eksperci, którzy mają doświadczenie i rozwijają swoją wiedzę. Jednym z rozwiązań, które Kuehne+Nagel wprowadziło jest CareTeam. Są to zespoły pracowników, które pracują z trzech różnych lokalizacji na świecie, położonych tak, aby ich godziny pracy pokryły całą strefę czasową. Gwarantuje to obsługę 24/7/365. Dzięki temu żadne odchylenie nie zostanie pominięte, a zespół będzie w pełnej gotowości, aby zminimalizować wystąpienie ewentualnego ryzyka.

Jak zmienia się logistyka farmaceutyczna w świetle dążenia do zrównoważonego rozwoju?

Proces logistyczny nie ulega zmianie, ulegają jej jedynie sposoby organizacji przewozu. Logistyka farmacji nie jest wyróżnikiem. Ważną kwestią jest konieczność raportowania i ograniczenia emisji z globalnych łańcuchów dostaw. To również może być wyzwaniem dla firm farmaceutycznych i wpływać na ich obsługę logistyczną. Kuehne+Nagel wdraża rozwiązania mierzące ślad węglowy i dekarbonizacyjne oraz wspiera klientów w osiąganiu celów zrównoważonego rozwoju. Jest to element strategii Roadmap 2026 i filaru Living ESG. Wobec tego zobowiązania proponuje m.in. kompensowanie emisji (tzw. insetting węglowy) w modelu Book & Claim dla biopaliw morskich, lotniczych i drogowych oraz, od stycznia 2024 r., również dla ciężarówek elektrycznych.

Dziękuję za rozmowę.

Rozmawiał Michał Kij

Poprzedni artykuł
Następny artykuł
Powiązane artykuły

OBSERWUJ NAS!

Facebook
YouTube
LinkedIn
Instagram
Tiktok

 

CZYTAJ NAJNOWSZY NUMER

Zapisz się do newslettera


Zrównoważony rozwój

Opinie

Po godzinach

Zapowiedź