Toyota zaprezentowała najnowszą generację terenówki Land Cruiser. Przyjmowanie zamówień na nowy model rozpocznie się w październiku 2023 roku.
Pierwsze egzemplarze nowego Land Cruisera zostaną dostarczone klientom w pierwszej połowie 2024 roku.
Rama to mus
Nowy Land Cruiser zachował konstrukcję ramową i podobnie jak nieoferowany w Europie Zachodniej Land Cruiser 300 korzysta z zaadaptowanej platformy GA-F, które zwiększa jego terenowe możliwości. W porównaniu z poprzednikiem sztywność ramy wzrosła o 50%, a łączna sztywność ramy i nadwozia o 30%. Zmodyfikowane zawieszenie zapewnia lepszy kontakt kół z podłożem w trudnych warunkach terenowych.

W jeździe po bezdrożach pomocne okażą się krótkie zwisy, ścięte narożniki oraz zwężona dolna część nadwozia, a wiele elementów zostało zaprojektowanych tak, by były łatwe do wymiany w razie uszkodzenia. Nowa generacja ma 4920 mm długości, 1980 mm szerokości oraz 1870 mm wysokości. Rozstaw osi wynosi 2850 mm.
Toyota będzie występować w pięcio- lub siedmiomiejscowej wersji. Deska rozdzielcza z horyzontalnym układem przycisków i przełączników, ułatwia obsługę także w trakcie jazdy w terenie, a nisko poprowadzona maska oraz obniżona linia szyb z większymi oknami bocznymi poprawiły widoczność we wszystkich kierunkach.
Samochód jest napędzany turbodoładowanym silnikiem Diesla o pojemności 2,8 l o mocy 204 KM, który współpracuje z ośmiobiegowym „automatem” Direct Shift. Samochód może ciągnąć przyczepę o masie do 3,5 tony. Na początku 2025 roku do gamy dołączy miękka hybryda, wykorzystująca wspomniany silnik 2,8 l.
Czuła, czulsza
Nowa Toyota Land Cruiser będzie pierwszą generacją tego modelu, w której zastosowano elektryczne wspomaganie kierownicy (EPS). Wprowadzenie go pozwala na zastosowanie asystenta utrzymania pasa ruchu (LTA), który jest częścią pakietu Toyota Safety Sense.
Po raz pierwszy Land Cruiser ma również odłączany stabilizator tzw. SDM (Stabiliser with Disconnection Mechanism). Kierowca może go odłączyć przyciskiem na desce rozdzielczej. Dzięki temu samochód ma lepsze właściwości jezdne w terenie.

System Multi-Terrain Monitor w nowym Land Cruiserze zyskał kamery oraz ekran w jakości HD, dzięki czemu kierowca jeszcze lepiej widzi, co znajduje się wokół samochodu oraz pod nim. System zmiennej charakterystyki napędu w zależności od terenu (Multi-Terrain Select) został ulepszony i automatycznie dopasowuje osiągi do warunków na trasie.
Land Cruiser będzie korzystać także z systemów ułatwiających jazdę i parkowanie Toyota T-Mate, w tym z najnowszej generacji Toyota Safety Sense.
Legenda
Terenowe Toyoty są na rynku od przeszło 70 lat. 1 sierpnia 1951 roku zaprezentowano Toyotę BJ, model, który zapoczątkował historię Land Cruisera. Wkrótce auto potwierdziło swoje zdolności terenowe, wjeżdżając na szóstą stację na górze Fuji, czego nigdy wcześniej nie dokonał żaden inny samochód. Od tamtej pory Land Cruiser słynie jako auto, które sprawdzi się w każdych warunkach. Kolejne generacje były dopracowywane na bazie doświadczeń użytkowników ze wszystkich części świata, co przełożyło się na niesamowitą wytrzymałość i niezawodność tego modelu.

Toyota Land Cruiser to jeden z najpopularniejszych modeli w historii marki. Do tej pory sprzedano ponad 11,3 mln egzemplarzy tej legendarnej terenówki (do czerwca 2023 roku łącznie z Lexusami LX i GX) w 170 krajach na świecie.
Land Cruiser First Edition
Specjalne z myślą o europejskim rynku powstanie limitowana wersja nowej Toyoty Land Cruiser First Edition, w liczbie zaledwie 3000 egzemplarzy. Samochód będzie można zamówić tylko podczas pierwszego etapu przedsprzedaży, która ruszy w październiku.
First Edition uhonoruje dziedzictwo tego modelu oraz jego terenowy charakter. Tę wersję wyróżniać będą klasyczne, okrągłe reflektory, a auto będzie można zamówić z dwukolorowym malowaniem nadwozia z lakierami Sand lub Smoky Blue.
