Szkoła Jazdy Racjonalnej obchodzi swoje ćwierćwiecze. 28 sierpnia na terenie autoryzowanego punktu Renault Trucks Polsad w Rzgowie odbyło się wyjątkowe święto.
Szkolenia prowadzone z użyciem specjalnie do tego celu przygotowanego zestawu ruszyły w 1999 roku. Czyni je to prawdopodobnie najdłużej organizowanymi w kraju. Już wtedy towarzyszył instruktorowi znany wszystkim Infomax, czyli narzędzie do pobierania szczegółowych raportów dotyczących eksploatacji i sposobu prowadzenia pojazdu.
Renault Magnum znowu w akcji
Dziennikarze mogli spróbować swych sił za kierownicą Renault Magnum 460 DXi wyposażonego w ręczną, 16-biegową skrzynię przełożeń. Chociaż w tych pojazdach stosowano skrzynie zautomatyzowane, to celem instruktorów była prezentacja postępu, który dokonał się przez ostatnie kilkanaście lat. Tu szybko nasunął się wniosek, że jazda 16-biegową ciężarówką z ręczną skrzynią wymaga od kierowcy zdecydowanie więcej uwagi i wysiłku. Widać to po porównaniu ze współczesnym rozwiązaniem z nową generacją Optidrivera wspomaganego tempomatem topograficznym Optivision.
Tempomat adaptacyjny i topograficzny działający od zerowej prędkości, utrzymujący odległość w korkach i doskonale wykorzystujący topografię trasy zwalnia kierowcę z ogromnej ilości pracy ukierunkowanej na możliwie wydajną i racjonalną jazdę. Krótki test zużycia paliwa przeprowadzony na trasie konkursu Optifuel w Rzgowie potwierdził, że przepaść paliwowa pomiędzy Magnum a T High 480 TC jest ogromna. I to pomimo mniejszego o 9 ton ładunku na naczepie tego pierwszego.
Spotkanie było również okazją do przeprowadzenia warsztatu poświęconego telematyce Optifleet.
Wyraźne korzyści
„Uważne śledzenie i analiza już kilku podstawowych parametrów we flocie o wielkości zaledwie 10 pojazdów dalekobieżnych może potencjalnie przynieść ogromne zyski. do prezentowanego wyniku należy doliczyć korzyści płynące z wydłużenia okresów między naprawami i obsługą pojazdów, wymianą ogumienia i wielu innych” – Podkreślił Łukasz Kurcbard, manager wsparcia paliwowego Renault Trucks Polska.
W czasie wieczornej części spotkania obaj instruktorzy Sławomir Chojnicki i Dariusz Ciesielski wspominali swoje początki w Renault Trucks. Komentowali rozwój produktu w świetle ich pracy z dzisiejszymi kierowcami. Robert Trojanek, starszy specjalista ds. systemów telematycznych tłumaczył różnice między zastosowaniem telematyki Optifleet, a szkoleniowym narzędziem Optifuel Infomax. W spotkaniu wziął udział również Marcin Majak, dyrektor handlowy Renault Trucks Polska. Wraz z Łukaszem Kurcbardem wspominał początkowe lata Szkoły Jazdy Racjonalnej, ale i 11 edycji związanego z nią konkursu Optifuel Challenge. Damian Pędziejewski, dyrektor handlowy Polsadu wraz z reprezentującym współwłaściciela firmy Andratrans, Dawidem Andraszczykiem rozmawiali o relacjach z klientem i historii Polsadu. W tym roku Polsad zdobył po raz czwarty zaszczytny tytuł Dealer of the Year i świętuje 35-lecie swojej działalności. Szkoła Jazdy Racjonalnej nie powiedziała swego ostatniego słowa!