wtorek, 18 czerwca, 2024
Strona głównaAktualnościNissan testuje ogniwa zasilane bioetanolem

Nissan testuje ogniwa zasilane bioetanolem

Nissan Motor Co. Ltd. opracował wysokowydajny stacjonarny systemu produkcji energii zasilany bioetanolem. W zakładach firmy w Tochigi w Japonii rozpoczęły się jego testy.

W 2016 roku Nissan stał się pierwszym producentem samochodów na świecie, który opracował pojazd napędzany stałotlenkowym ogniwem paliwowym (SOFC) na bioetanol. Obecnie korzysta z tych doświadczeń, aby produkować energię stacjonarnie.

Prąd z czegokolwiek

SOFC można z powodzeniem łączyć z reformerami, które działają w wysokich temperaturach i mogą wytwarzać energię elektryczną w reakcji z wodorem uzyskanym w wyniku reformingu różnego rodzaju paliw reagujących z tlenem, w tym etanolu, gazu ziemnego i gazu LPG. Wysoka temperatura sprzyja dużej aktywności katalitycznej, dzięki czemu ogniwa SOFC osiągają wysoką sprawność energetyczną na poziomie 70%, w porównaniu do 60% w przypadku ogniw paliwowych z elektrolitem polimerowym (PEFC).

Rozwój ogniwa opartego na metalu, które jest składnikiem stosu SOFC, pomoże w przyszłości zwiększyć wytrzymałość ogniw. Pozwoli skrócić czas rozruchu i wyłączenia, a także dostosować pracę do obciążenia i reagować na nagłe wahania zapotrzebowania na moc. Takie rozwiązanie umożliwi efektywne działanie układów SOFC w przyszłości, kiedy, zgodnie z przewidywaniami, będą one wykorzystywały paliwa odnawialne.

Bioetanol z sorgo

Stacjonarny system produkcji energii będzie zasilany bioetanolem produkowanym z sorgo, który został opracowany wspólnie z Binex Inc, która to firma będzie również dostawcą tego paliwa od 2025 roku.

Choć bioetanol z sorgo emituje CO2 podczas produkcji energii w SOFC, gaz ten jest pochłaniany z atmosfery w procesie wzrostu rośliny, co przyczynia się do osiągnięcia neutralności cyklu pod względem emisji dwutlenku węgla. Wzrost emisji jest skutecznie redukowany do zera.

Sorgo to jednoroczna roślina zielna z rodziny traw, która charakteryzuje się szybkim wzrostem i umożliwia zbiory po około trzech miesiącach. Odpowiednie warunki uprawy pozwalają na wielokrotne zbiory w ciągu roku. Ze względu na zdolność przystosowania się do zimnych i suchych regionów może być uprawiana w wielu regionach i na różnych glebach.

Łodyga jest wykorzystywana jako surowiec do produkcji etanolu, a jadalną częścią rośliny jest ziarno. Oznacza to, że produkcja biopaliw nie stanowi konkurencji dla produkcji żywności. Pozostałości łodyg po prasowaniu mogą być wykorzystywane do produkcji energii z biomasy.

Mocna strona

– W procesie odchodzenia od silników spalinowych na rzecz pojazdów elektrycznych zachodzą poważne zmiany. Nissan bada możliwości rozwoju technicznego w nowych obszarach, a wytwarzanie energii przez SOFC jest jedną z naszych mocnych stron – mówi Kazuhiko Murata, wiceprezes ds. inżynierii produkcji i rozwoju układów napędowych w Nissan Motor Co., Ltd.

Nissan chce osiągnąć „neutralność węglową” we wszystkich swoich zakładach oraz w całym cyklu życia produktów do roku 2050.

Celem jest pełna elektryfikacja urządzeń produkcyjnych do 2050 r., co wiąże się z wprowadzeniem nowych technologii produkcji i zmniejszeniem zużycia energii. Cała zużywana energia elektryczna będzie pochodzić z odnawialnych źródeł energii lub będzie wytwarzana na miejscu przy użyciu ogniw paliwowych wykorzystujących paliwa alternatywne.

Powiązane artykuły

OBSERWUJ NAS!

Facebook
YouTube
LinkedIn
Instagram
Tiktok

 

CZYTAJ NAJNOWSZY NUMER

Zapisz się do newslettera


Zrównoważony rozwój

Opinie

Po godzinach

Zapowiedź