Wodorowe Solarisy będą wkrótce obsługiwać mieszkańców niemieckiego powiatu Gross-Gerau w Hesji.
Operator transportu publicznego Lokale Nahverkehrsgesellschaft mbH Kreis Gross-Gerau (LNVG), zawarł kontrakt na dostawę 23 wodorowych autobusów Urbino hydrogen. Oferta obejmuje 15 Solarisów Urbino 12 hydrogen oraz 8 przegubowych Urbino 18 hydrogen. Autobusy 12-metrowe zostaną dostarczone do listopada 2024 roku, a 18-metrowe do połowy 2025 roku.
To pierwsze zamówienie, jakie LNVG złożyło w firmie Solaris. Lokalne firmy przewozowe działające na zlecenie LNVG w powiecie Gross-Gerau obsługują 23 linie autobusowe, pokonując 3,5 mln kilometrów rocznie.
Bez spalin od 2030
LNVG testuje napęd wodorowy w transporcie publicznym już od kilku lat. Operator planuje, że do roku 2030 cała jego flota będzie „bezemisyjna”. Wodorowe Solarisy pomogą ów zamiar zrealizować. Projekt jest finansowany przez niemieckie Federalne Ministrostwo Cyfryzacji i Transportu.
Urbino 12 hydrogen oraz Urbino 18 hydrogen zasilane są energią pochodzącą z wodorowych ogniw paliwowych o mocy odpowiednio 70 kW oraz 100 kW. Zamawiane pojazdy zostaną wyposażone w baterie Solaris High Power, które w autobusach wodorowych pełnią funkcję magazynu energii. Do napędu służy silnik elektryczny.
Komfort oraz bezpieczeństwo podróżujących zwiększa klimatyzacja z pompą ciepła, monitoring oraz system informacji dla pasażerów. Kierowcy ułatwiają pracę systemy wspomagające jazdę, w tym wykrywające pieszych i rowerzystów w martwych polach lusterek. Bieżącą eksploatację usprawnia system telematyczny Solarisa eSConnect.
Coraz więcej niemieckich miast i regionów wykorzystuje wodorowe Solarisy w transporcie publicznym. Urbino hydrogen zostały do tej pory zamówione i dostarczone klientom z Austrii, Francji, Hiszpanii, Niderlandów, Niemiec, Polski, Słowacji, Szwajcarii, Szwecji i Włoch.