Przewoźnik Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) zamówił 36 autobusów wodorowych Urbino 12 hydrogen i 2 przegubowe Urbino 18 hydrogen. Dostawy są zaplanowane na 2024 rok.
Miasto postawiło na autobusy zasilane energią elektryczną pochodzącą z wodorowych ogniw paliwowych. Zamówienie obejmuje 36 autobusów wodorowych Urbino 12 hydrogen i 2 przegubowe modele Urbino 18 hydrogen.
Transports Metropolitans de Barcelona ma już ponad 130 autobusów marki Solaris.
Barcelona: ogniwo plus bateria
Autobusy wodorowe Urbino 12 hydrogen zostaną wyposażone w zestawy ogniw paliwowych o mocy 70 kW. W wersji przegubowej ogniwa paliwowe mają moc 100 kW. Wodorowe Solarisy będą mieć również stosunkowo małą baterię trakcyjną Solaris High Power, pełniącą funkcję pomocniczą. Sercem napędu będzie centralny elektryczny silnik trakcyjny.
Pojazdy będą wyposażone w rozwiązania, doskonale już znane barcelońskim pasażerom oraz pracownikom TMB. W upalne dni komfortowe warunki jazdy zapewni wydajna klimatyzacja. Na pokładzie udostępnione zostaną gniazda USB, umożliwiające podróżującym ładowanie mobilnych urządzeń podczas podróży. Kierowcy będą mogli korzystać z szeregu rozwiązań ułatwiających pracę i poprawiających bezpieczeństwo na drodze. Warto tu wspomnieć zwłaszcza o systemie eMirror, w którym kamery zastępują zwykłe lusterka boczne. Wszystkie zamówione pojazdy będą wyposażone również w system Mobileye Shield+, minimalizujące ryzyko kolizji z pieszymi czy rowerzystami.
Pierwsze autobusy Solarisa zostały dostarczone do floty TMB w Barcelonie w 2015 roku. Barcelona jest jednym z pierwszych europejskich miast, na ulicach którego pojawiły się wtedy Urbino 18 electric. Przewoźnik regularnie wracał do tego modelu, składając zamówienia w 2018 i 2020 roku. Teraz na ulicach Barcelony po razy pierwszy pojawią się wodorowe Solarisy. Łącznie Solaris dostarczył dotychczas do Hiszpanii ponad 900 autobusów, w tym 5 Urbino 12 hydrogen do Palma de Mallorca.