W kwietniu 2024 roku w Europie pojawi się w przedsprzedaży nowy Crafter. Następnie model ten pojawi się w Australii, Nowej Zelandii, Republice Południowej Afryki i państwach Ameryki Południowej.
Największe zmiany dotyczą wnętrza kabiny. W nowym Crafterze pojawią się cyfrowe wskaźniki oraz nowy system multimedialny. Elementy sterowania upodobniono do stosowanych w najnowszym Multivanie i ID.Buzzie.
– Skupiliśmy się na modernizacji wnętrza. W wyniku tego powstał intuicyjny kokpit o nowoczesnym wyglądzie. Odzwierciedla on ducha współczesności i ułatwia codzienną pracę kierowcy – mówi Albert Kirzinger, główny projektant odpowiedzialny za nowego Craftera.
Ekrany i przejście
Po raz pierwszy w Crafterze znajdą się cyfrowe wskaźniki. Będą wyposażeniem standardowym. Poza podstawowymi „zegarami”: prędkościomierzem i obrotomierzem znajdzie się na nich wielopoziomowe menu. Można się po nim poruszać za pomocą przycisków na nowej, wielofunkcyjnej kierownicy.

Nowy system multimedialny w podstawowej wersji ma ekran o przekątnej 10,3 cala, a opcjonalnie 12,9 cala. Ma modny obecnie wygląd tabletu „przyklejonego” do tablicy rozdzielczej. Wygodne menu i przejrzysta grafika są podobne jak w nowym ID.Buzzie z długim rozstawem osi, pokazanym minionego lata. Na dole jest pasek dotykowym zapewniający szybki dostęp do regulacji klimatyzacji, ogrzewania foteli oraz powrót do głównego ekranu. Crafter otrzyma również ulepszony system reagowania na polecenia głosowe.
W nowym Crafterze wprowadzono również elektronicznie sterowany hamulec postojowy z włącznikiem umieszczonym między wskaźnikami, a ekranem inforozrywki. Dźwignia obsługująca 8-biegowy automat ma teraz postać przełącznika na kolumnie kierownicy. Uwolniło to przestrzeń między fotelami i pozwala lepiej zagospodarować wnętrze w modelach kempingowych, w których fotel kierowcy można teraz obracać o 180 stopni. Warianty z ręczną skrzynią, nadal mają lewarek w konsoli środkowej.

Nowe są również przyciski do sterowania światłami i nawiewy. Zamiast gniazd USB typu A, nowy Crafeter będzie mieć wyłącznie gniazda typu C. Na pokładzie znajdzie się również ładowarka indukcyjna do telefonu.
Uwaga na pieszych
W Crafterach o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony (N2) pojawi się system monitorowania martwego pola lusterek oraz przestrzeni przed samochodem, ostrzegający o niechronionych uczestnikach ruchu znajdujących się przy samochodzie. Asystent skrętu automatycznie zahamuje, jeśli tor jazdy Craftera będzie przecinać pieszy lub rowerzysta. Systemy to będą montowane za dopłatą w lżejszych wariantach (N1).

Standardem we wszystkich Crafterach jest: Front Assist (automatyczne hamowanie awaryjne obejmujące wykrywanie rowerzystów i pieszych), Lane Assist (system utrzymywania pasa ruchu), rozpoznawanie znaków drogowych, ogranicznik prędkości i czujniki parkowania z tyłu. Po raz pierwszy jako opcja dla Craftera będzie dostępny Travel Assist, który łączy adaptacyjny tempomat ACC i aktywny asystent pasa ruchu. W połączeniu z Travel Assist działa Emergency Assist (automatyczne hamowanie i kierowanie pojazdu do krawędzi drogi aż do zatrzymania w razie braku reakcji kierowcy).
Nowy automat z tylnym napędem
Tak jak dotychczas Crafter będzie dostępny jako furgon, furgon brygadowy, podwozie i podwozie z kabiną brygadową. Dmc różnych wersji dochodzi do 5,5 t, oferowane są dwa rozstawy osi (3,64 i 4,49 m), długość od 6,0 do 7,4 m czterech wysokości dachu (od 2,4 do prawie 3 metrów). Nowy Crafter będzie dostępny również z napędem na przednie, tylne lub wszystkie koła. W modelach z napędzaną przednią osią i 4×4 nadal będą występować 6-biegowe skrzynki ręczne i 8-stopniowy automat. Nowością jest 8-biegowy automat w wersji tylnonapędowej. 4-cylindrowe silniki wysokoprężne z turbodoładowaniem mogą mieć moc 140, 163 i 177 KM.