poniedziałek, 19 maja, 2025
Strona głównaAktualnościVolkswagen Polo kończy 50 lat

Volkswagen Polo kończy 50 lat

Volkswagen Polo pojawił się w salonach na początku maja 1975 r. i pozostaje na nim do dziś. Jest ekonomiczny, praktyczny i wpisuje się w obowiązujące trendy. Gdyby tak nie było, Volkswagen nie zdołałby sprzedać ponad 20 milionów egzemplarzy tego modelu.

„Mały z zewnątrz. Duży w środku.” Takim sloganem 50 lat temu Volkswagen reklamował swój najnowszy wówczas samochód – Polo. Kiedy pojawił się on na rynku na początku maja 1975 roku, nikt nie spodziewał się, że ten nieduży, dwudrzwiowy pojazd szybko stanie się bestsellerem. W kraju i za granicą, przez ponad pięć dekad sprzedano ponad 20 milionów egzemplarzy sześciu generacji. W tym czasie auto zdobyło kilka prestiżowych nagród, w tym Samochodu Roku 2010 i wyznaczyło trendy dla samochodów swojego segmentu.

Volkswagen Polo czyli mobilność w mieście

Kiedy pierwsze egzemplarze Polo trafiły do salonów Volkswagena, były częścią nowej rodziny modeli marki z Wolfsburga, która szturmem przejęła ulice na początku lat 70. XX wieku. Wiosną 1975 roku mały, kanciasty samochód podążył za Passatem (wprowadzony na rynek w 1973 roku) i Golfem (1974). Wszystkie trzy auta pochodziły z nowej generacji modeli z silnikami chłodzonymi cieczą i zastąpiły legendarnego VW Garbusa. Na przestrzeni sześciu generacji modelu wyraźnie widać, że ogólna koncepcja auta, niedużego, o dobrym stosunku ceny do tego, co za nią otrzymujemy, wysokiej wartości użytkowej, pionierskiej technologii w klasie małych samochodów i oczywiście atrakcyjnym wyglądzie wciąż się sprawdza. Właśnie dlatego Polo stało się bestsellerem. Ponadto mały Volkswagen od dziesięcioleci z powodzeniem kształtuje segment miejskich aut. Uznanie krajowych i międzynarodowych mediów przełożyło się na takie nagrody, jak Car of the Year 2010, World Car of the Year 2010 i World Urban Car 2018.

Pół wieku sukcesów

Pierwsze Polo z 1975 roku to nieduże, dwudrzwiowe auto. Udoskonalono i rozwinięto je w wielu aspektach przez pięć dekad, w sześciu generacjach. W tym czasie auto było hatchbackiem, coupe, małym hot hatchem w wersjach G40 czy GTI, kolorowym Harlequinem, kombi, małym sedanem Derby, lekko uterenowionym CrossPolo, oszczędnym Polo BlueMotion i oczywiście niezwykle dynamicznym Polo R WRC. To ostatnie zdobyło cztery tytuły mistrzowskie w Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Świata WRC w latach 2013-2016.

Każda generacja Polo oferowała więcej przestrzeni i komfortu, bardziej wydajne silniki i innowacyjne systemy bezpieczeństwa. Systematycznie wzbogacano wyposażenie, pojawiły się przednie i boczne poduszki powietrzne, wspomaganie kierownicy, napinacze pasów i ABS, dzięki czemu Polo zdobywało nowych klientów. Kolejnym ważnym krokiem była platforma MQB, która wyznaczyła nowe standardy w zakresie łączności, bezpieczeństwa i dynamiki jazdy oraz uczyniła model jeszcze bardziej cyfrowym i innowacyjnym. Obecnie Polo może się pochwalić systemami wspomagania kierowcy i udogodnieniami, które do niedawna były dostępne tylko w pojazdach wyższych segmentów. Model ten wciąż cieszy się dużą popularnością na całym świecie i w 2025 roku doczeka się modernizacji.

Produkcja seryjna Polo I rozpoczęła się w marcu 1975 roku w głównej fabryce Volkswagena w Wolfsburgu. Do 1981 roku wyprodukowano tam 1,1 miliona egzemplarzy. Wraz ze wzrostem popularności modelu, produkcję uruchamiano w innych lokalizacji na całym świecie. Stało się to np. w Hiszpanii, Argentynie, RPA, Słowenii, Chinach, Brazylii i Indiach. Z ponad 20 milionami wyprodukowanych egzemplarzy, Polo jest jednym z najbardziej udanych miejskich samochodów na świecie.

Przegląd generacji – zacznijmy od Polo I

Pierwsze Polo, zaprezentowane w Genewie w marcu 1975 roku, było dość spartańsko wyposażonym dwudrzwiowym modelem, bazującym na Audi 50. Polo, początkowo dostępne wyłącznie z silnikiem o mocy 40 KM, imponowało rozsądnie skalkulowaną ceną i wysoką wartością użytkową. Przy długości 3,5 metra oferowało miejsce dla czterech osób i bagażu. Pierwsze Polo było produkowane do 1978 roku, a wersja po modernizacji – do 1981 roku. Wyprodukowano ponad 1,1 miliona egzemplarzy, w tym sedana Derby z przestronnym bagażnikiem, budowanego od 1977 do 1981 roku.

Polo II

We wrześniu 1981 roku Volkswagen zaprezentował drugą generację Polo z całkowicie przeprojektowanym nadwoziem, które urosło do 3,66 metra. Ten model Polo był dwudrzwiowym małym kombi z dużą przestrzenią bagażową. Zaledwie rok później pojawiło się coupe z mocniejszymi silnikami benzynowymi. W 1987 roku zadebiutowało wyjątkowe, limitowane Polo Coupe GT40. Dzięki doładowaniu silnik o pojemności 1,3 l oferował imponujące 115 KM. Na drugim biegunie, również w 1987 roku, pojawił się wyjątkowo oszczędny model z silnikiem wysokoprężnym o mocy 45 KM. Polo II produkowano łącznie przez 13 lat, sprzedając ponad 2,7 miliona egzemplarzy.

Polo III

Trzecia, całkowicie odnowiona generacja pojawiła się w 1994 roku: z nowym nadwoziem, podwoziem i silnikami. Po raz pierwszy dostępny był również model pięciodrzwiowy. Zwiększone wymiary zewnętrzne zapewniły więcej przestrzeni. Na pokładzie pojawiły się nowoczesne systemy zwiększające bezpieczeństwo pasażerów, takie jak poduszki powietrzne, napinacze pasów i ABS. W 1995 roku wprowadzono na rynek jeden z najciekawszych modeli Polo: Polo Harlequin, którego elementy nadwozia były lakierowane na cztery kolory. Od 1997 roku Polo było dostępne jako kombi. W 1998 r. zadebiutowała limitowana seria specjalna: Polo GTI o mocy 125 KM, w którym po raz pierwszy pojawiły się te trzy magiczne litery. Łącznie wyprodukowano 3,5 miliona egzemplarzy Polo III.

Polo IV

Polo czwartej generacji wprowadzono w 2001 roku. Miało nowy wygląd z czterema reflektorami i było aż o 15 centymetrów dłuższe i 5 centymetrów szersze niż jego poprzednik. Pojemność bagażnika po złożeniu tylnych siedzeń wynosiła 1030 litrów. Nowe silniki, w tym silniki trzycylindrowe i potężne jednostki z turbodoładowaniem w Polo GTI, miały większą moc niż te stosowane w Polo III. W standardzie znalazły się takie elementy bezpieczeństwa jak przednie i boczne poduszki powietrzne, wspomaganie kierownicy i ABS. Polo GTI (teraz o mocy 150 KM) pojawiło się w 2006 roku, wraz z lekko uterenowionym CrossPolo i Polo BlueMotion (z emisją CO2 wynoszącą zaledwie 99 g/km). Łącznie bramy fabryk opuściło 4,1 miliona sztuk czwartej generacji.

Polo V

Polo piątej generacji świętowało swoją światową premierę w marcu 2009 roku. Było dłuższe od swojego poprzednika i mierzyło prawie cztery metry. Pojawiło się pięć nowych silników, w tym wyjątkowo oszczędny diesel w Polo BlueMotion. Wprowadzono go w grudniu 2009 roku, a zużywał średnio tylko 3,3 litra oleju napędowego na 100 kilometrów. Sportowe Polo GTI ponownie znalazło się w gamie modelowej. Specjalny model Polo R WRC Street z silnikiem TSI o mocy 220 KM był dostępny na zamówienie. Najszybsze dotychczas produkowane Polo przeniosło sportowe emocje Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Świata WRC na drogi. W latach 2009-2017 Volkswagen sprzedał łącznie 6,3 miliona egzemplarzy Polo V.

Polo VI

Polo szóstej generacji wprowadzono w 2017 roku. Po raz pierwszy oparto je na platformie MQB, dzięki czemu zyskało liczne opcjonalne funkcje z wyższych segmentów. Obejmowały one system hamowania awaryjnego Front Assist z monitorowaniem pieszych, system zmiany pasa ruchu z monitorem martwego pola i tempomat adaptacyjny ACC. Polo urosło o 81 milimetrów i oferowało bagażnik o pojemności 351 litrów. W 2021 roku Polo kompleksowo zmodernizowano. Zaostrzono linie nadwozia. Wśród opcji znalazły się m.in. matrycowe reflektory LED IQ.LIGHT i systemy wspomagające, takie jak IQ.DRIVE Travel Assist. Na desce rozdzielczej pojawiły się dwa wyświetlacze, w tym centralny o przekątnej ekranu do 25 centymetrów.

Wprowadzono także liczne funkcje cyfrowe, takie jak bezprzewodowe ładowanie i App-Connect. Latem 2021 roku pojawiło się nowe Polo GTI z mocnym dwulitrowym turbodoładowanym silnikiem benzynowym o mocy 207 KM. W 2023 roku zadebiutował limitowany model specjalny Polo GTI Edition 25 z ekskluzywnym wyposażeniem z okazji 25-lecia Polo GTI. Volkswagen wyprodukował do tej pory ponad 2,5 miliona egzemplarzy Polo VI.

Powiązane artykuły

OBSERWUJ NAS!

Facebook
YouTube
LinkedIn
Instagram
Tiktok

 

CZYTAJ NAJNOWSZY NUMER

Zapisz się do newslettera


Zrównoważony rozwój

Opinie

Po godzinach

Zapowiedź