Volkswagen Polo pojawił się w salonach na początku maja 1975 r. i pozostaje na nim do dziś. Jest ekonomiczny, praktyczny i wpisuje się w obowiązujące trendy. Gdyby tak nie było, Volkswagen nie zdołałby sprzedać ponad 20 milionów egzemplarzy tego modelu.
„Mały z zewnątrz. Duży w środku.” Takim sloganem 50 lat temu Volkswagen reklamował swój najnowszy wówczas samochód – Polo. Kiedy pojawił się on na rynku na początku maja 1975 roku, nikt nie spodziewał się, że ten nieduży, dwudrzwiowy pojazd szybko stanie się bestsellerem. W kraju i za granicą, przez ponad pięć dekad sprzedano ponad 20 milionów egzemplarzy sześciu generacji. W tym czasie auto zdobyło kilka prestiżowych nagród, w tym Samochodu Roku 2010 i wyznaczyło trendy dla samochodów swojego segmentu.
Volkswagen Polo czyli mobilność w mieście
Kiedy pierwsze egzemplarze Polo trafiły do salonów Volkswagena, były częścią nowej rodziny modeli marki z Wolfsburga, która szturmem przejęła ulice na początku lat 70. XX wieku. Wiosną 1975 roku mały, kanciasty samochód podążył za Passatem (wprowadzony na rynek w 1973 roku) i Golfem (1974). Wszystkie trzy auta pochodziły z nowej generacji modeli z silnikami chłodzonymi cieczą i zastąpiły legendarnego VW Garbusa. Na przestrzeni sześciu generacji modelu wyraźnie widać, że ogólna koncepcja auta, niedużego, o dobrym stosunku ceny do tego, co za nią otrzymujemy, wysokiej wartości użytkowej, pionierskiej technologii w klasie małych samochodów i oczywiście atrakcyjnym wyglądzie wciąż się sprawdza. Właśnie dlatego Polo stało się bestsellerem. Ponadto mały Volkswagen od dziesięcioleci z powodzeniem kształtuje segment miejskich aut. Uznanie krajowych i międzynarodowych mediów przełożyło się na takie nagrody, jak Car of the Year 2010, World Car of the Year 2010 i World Urban Car 2018.




Pół wieku sukcesów
Pierwsze Polo z 1975 roku to nieduże, dwudrzwiowe auto. Udoskonalono i rozwinięto je w wielu aspektach przez pięć dekad, w sześciu generacjach. W tym czasie auto było hatchbackiem, coupe, małym hot hatchem w wersjach G40 czy GTI, kolorowym Harlequinem, kombi, małym sedanem Derby, lekko uterenowionym CrossPolo, oszczędnym Polo BlueMotion i oczywiście niezwykle dynamicznym Polo R WRC. To ostatnie zdobyło cztery tytuły mistrzowskie w Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Świata WRC w latach 2013-2016.
Każda generacja Polo oferowała więcej przestrzeni i komfortu, bardziej wydajne silniki i innowacyjne systemy bezpieczeństwa. Systematycznie wzbogacano wyposażenie, pojawiły się przednie i boczne poduszki powietrzne, wspomaganie kierownicy, napinacze pasów i ABS, dzięki czemu Polo zdobywało nowych klientów. Kolejnym ważnym krokiem była platforma MQB, która wyznaczyła nowe standardy w zakresie łączności, bezpieczeństwa i dynamiki jazdy oraz uczyniła model jeszcze bardziej cyfrowym i innowacyjnym. Obecnie Polo może się pochwalić systemami wspomagania kierowcy i udogodnieniami, które do niedawna były dostępne tylko w pojazdach wyższych segmentów. Model ten wciąż cieszy się dużą popularnością na całym świecie i w 2025 roku doczeka się modernizacji.
Produkcja seryjna Polo I rozpoczęła się w marcu 1975 roku w głównej fabryce Volkswagena w Wolfsburgu. Do 1981 roku wyprodukowano tam 1,1 miliona egzemplarzy. Wraz ze wzrostem popularności modelu, produkcję uruchamiano w innych lokalizacji na całym świecie. Stało się to np. w Hiszpanii, Argentynie, RPA, Słowenii, Chinach, Brazylii i Indiach. Z ponad 20 milionami wyprodukowanych egzemplarzy, Polo jest jednym z najbardziej udanych miejskich samochodów na świecie.
Przegląd generacji – zacznijmy od Polo I
Pierwsze Polo, zaprezentowane w Genewie w marcu 1975 roku, było dość spartańsko wyposażonym dwudrzwiowym modelem, bazującym na Audi 50. Polo, początkowo dostępne wyłącznie z silnikiem o mocy 40 KM, imponowało rozsądnie skalkulowaną ceną i wysoką wartością użytkową. Przy długości 3,5 metra oferowało miejsce dla czterech osób i bagażu. Pierwsze Polo było produkowane do 1978 roku, a wersja po modernizacji – do 1981 roku. Wyprodukowano ponad 1,1 miliona egzemplarzy, w tym sedana Derby z przestronnym bagażnikiem, budowanego od 1977 do 1981 roku.
Polo II
We wrześniu 1981 roku Volkswagen zaprezentował drugą generację Polo z całkowicie przeprojektowanym nadwoziem, które urosło do 3,66 metra. Ten model Polo był dwudrzwiowym małym kombi z dużą przestrzenią bagażową. Zaledwie rok później pojawiło się coupe z mocniejszymi silnikami benzynowymi. W 1987 roku zadebiutowało wyjątkowe, limitowane Polo Coupe GT40. Dzięki doładowaniu silnik o pojemności 1,3 l oferował imponujące 115 KM. Na drugim biegunie, również w 1987 roku, pojawił się wyjątkowo oszczędny model z silnikiem wysokoprężnym o mocy 45 KM. Polo II produkowano łącznie przez 13 lat, sprzedając ponad 2,7 miliona egzemplarzy.
Polo III
Trzecia, całkowicie odnowiona generacja pojawiła się w 1994 roku: z nowym nadwoziem, podwoziem i silnikami. Po raz pierwszy dostępny był również model pięciodrzwiowy. Zwiększone wymiary zewnętrzne zapewniły więcej przestrzeni. Na pokładzie pojawiły się nowoczesne systemy zwiększające bezpieczeństwo pasażerów, takie jak poduszki powietrzne, napinacze pasów i ABS. W 1995 roku wprowadzono na rynek jeden z najciekawszych modeli Polo: Polo Harlequin, którego elementy nadwozia były lakierowane na cztery kolory. Od 1997 roku Polo było dostępne jako kombi. W 1998 r. zadebiutowała limitowana seria specjalna: Polo GTI o mocy 125 KM, w którym po raz pierwszy pojawiły się te trzy magiczne litery. Łącznie wyprodukowano 3,5 miliona egzemplarzy Polo III.
Polo IV
Polo czwartej generacji wprowadzono w 2001 roku. Miało nowy wygląd z czterema reflektorami i było aż o 15 centymetrów dłuższe i 5 centymetrów szersze niż jego poprzednik. Pojemność bagażnika po złożeniu tylnych siedzeń wynosiła 1030 litrów. Nowe silniki, w tym silniki trzycylindrowe i potężne jednostki z turbodoładowaniem w Polo GTI, miały większą moc niż te stosowane w Polo III. W standardzie znalazły się takie elementy bezpieczeństwa jak przednie i boczne poduszki powietrzne, wspomaganie kierownicy i ABS. Polo GTI (teraz o mocy 150 KM) pojawiło się w 2006 roku, wraz z lekko uterenowionym CrossPolo i Polo BlueMotion (z emisją CO2 wynoszącą zaledwie 99 g/km). Łącznie bramy fabryk opuściło 4,1 miliona sztuk czwartej generacji.
Polo V
Polo piątej generacji świętowało swoją światową premierę w marcu 2009 roku. Było dłuższe od swojego poprzednika i mierzyło prawie cztery metry. Pojawiło się pięć nowych silników, w tym wyjątkowo oszczędny diesel w Polo BlueMotion. Wprowadzono go w grudniu 2009 roku, a zużywał średnio tylko 3,3 litra oleju napędowego na 100 kilometrów. Sportowe Polo GTI ponownie znalazło się w gamie modelowej. Specjalny model Polo R WRC Street z silnikiem TSI o mocy 220 KM był dostępny na zamówienie. Najszybsze dotychczas produkowane Polo przeniosło sportowe emocje Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Świata WRC na drogi. W latach 2009-2017 Volkswagen sprzedał łącznie 6,3 miliona egzemplarzy Polo V.
Polo VI
Polo szóstej generacji wprowadzono w 2017 roku. Po raz pierwszy oparto je na platformie MQB, dzięki czemu zyskało liczne opcjonalne funkcje z wyższych segmentów. Obejmowały one system hamowania awaryjnego Front Assist z monitorowaniem pieszych, system zmiany pasa ruchu z monitorem martwego pola i tempomat adaptacyjny ACC. Polo urosło o 81 milimetrów i oferowało bagażnik o pojemności 351 litrów. W 2021 roku Polo kompleksowo zmodernizowano. Zaostrzono linie nadwozia. Wśród opcji znalazły się m.in. matrycowe reflektory LED IQ.LIGHT i systemy wspomagające, takie jak IQ.DRIVE Travel Assist. Na desce rozdzielczej pojawiły się dwa wyświetlacze, w tym centralny o przekątnej ekranu do 25 centymetrów.
Wprowadzono także liczne funkcje cyfrowe, takie jak bezprzewodowe ładowanie i App-Connect. Latem 2021 roku pojawiło się nowe Polo GTI z mocnym dwulitrowym turbodoładowanym silnikiem benzynowym o mocy 207 KM. W 2023 roku zadebiutował limitowany model specjalny Polo GTI Edition 25 z ekskluzywnym wyposażeniem z okazji 25-lecia Polo GTI. Volkswagen wyprodukował do tej pory ponad 2,5 miliona egzemplarzy Polo VI.