Straż pożarna w Stuttgarcie wzbogaciła się o cztery nowe Unimogi, do działań na terenie klęsk żywiołowych.
Wśród nowych samochodów są dwa wozy techniczne U 323 RW-K oraz U 5023 RW-HG, a także dwa wozy gaśnicze U 5023 TLF-W do transportu środków gaśniczych w terenie. Wszystkie mają odpowiednio wyposżone zabudowy strażackie typu „Varus 4×4” firmy Schlingmann.
Jednostka taktyczna w Stuttgarcie
Cztery nowe Unimogi w połączeniu z dwoma starszymi wozami gaśniczymi na bazie Unimoga U 1250 umożliwiają utworzenie specjalnej jednostki taktycznej. Jej celem jest zarówno zwalczanie pożarów pól i lasów oraz usuwanie skutków klęsk żywiołowych np. powodzi. Unimogi uzupełniają się wzajemnie w sekcji strażackiej: leśne wozy gaśnicze (TLF-W) szybko dostarczają wodę, a pojazdy ratownictwa technicznego (RW) niosą pomoc. Pojazdy stacjonują w remizach stuttgarckiej ochotniczej straży pożarnej w dzielnicach Uhlbach (U 323 RW-K), Degerloch (U 5023 RW-HG), Heumaden i Büsnau (oba U 5023 TLF-W).
Pod koniec lipca 35 strażaków ze stuttgarckiej ochotniczej straży pożarnej, pod kierunkiem komendy straży pożarnej w Stuttgarcie, ćwiczyło działania w sytuacjach alarmowych przy użyciu czterech nowych Unimogów. Na trudnym poligonie testowym pojazdów terenowych w badeńskiej gminie Ötigheim, pod okiem doświadczonych instruktorów strażacy mogli poznać i ocenić zdolności terenowe Unimoga.
– Pod względem dzielności terenowej Unimog przewyższa wszelkie oczekiwania – stwierdził Christian Schwarze, kierownik wydziału technicznego komendy straży pożarnej w Stuttgarcie. – Zaoferowane przez producenta szkolenie terenowe w Ötigheim dało naszym kierowcom możliwość zapoznania się z obsługą pojazdów w ekstremalnych sytuacjach, a tym samym zbudowania ogromnego zaufania do zdolności operacyjnych Unimoga.
Wąską ścieżką
Wóz ratownictwa technicznego (RW-K) oparty na modelu U 323 4×4 zaprojektowano dla zastępu trzech strażaków. Podwozie ma szerokość zaledwie 2,2 metra. Umożliwia to szybkie docieranie do wielu miejsc. W rejonie Stuttgartu występują uprawy winorośli i obszary leśne z bardzo wąskimi i stromymi drogami.
Unimog U 323 RW-K ma masę całkowitą 12,7 tony, rozstaw osi 3,6 metra i wyposażono go w osie portalowe z blokadami mechanizmów różnicowych. Pojazd wyposażono w zautomatyzowaną skrzynię biegów Automatic Shift (EAS) oraz silnik osiągający moc 231 KM. Pojazd może holować przyczepę o masie 20 ton. Dwa reflektory LED na dachu kabiny, dodatkowe punktowe reflektory LED na przednich narożach nadwozia w połączeniu z pneumatycznym masztem oświetleniowym zapewniają dobre oświetlenie miejsca akcji. Wyposażenie pojazdu obejmuje klimatyzację, która nie tylko zapewnia odpowiednią temperaturę, ale w zimne dni zapobiega zaparowaniu szyb. Jak wszystkie cztery nowe Unimogi, także U 323 ma osłonę rurową kabiny (tzw. odbijacz gałęzi), chroniący przed uszkodzeniami oraz wciągarkę z przodu.
Szkielet nadwozia jest zespawany z profili ze stali nierdzewnej. Narzędzia i sprzęt umieszczono w oświetlanych diodami LED komorach sprzętowych, szufladach, schowkach i uchwytach. Są tu m.in. motorowe piły łańcuchowe i szablaste, szlifierki kątowe, capiny, dźwignie do ścinki, poduszki do podnoszenia, drąg, lina typu choker, nosze kubełkowe, hydrauliczny zestaw ratowniczy i ubrania ochronne załogi. W skrzyni dachowej, oprócz drabiny wielofunkcyjnej, ładowarki 230 V i akumulatorów, znalazło się również miejsce na zestaw chorągiewek i sprzęt do zgrubnego oczyszczania miejsca akcji. Elementem pożarniczego wyposażenia kompaktowego U 323 RW-K jest również przenośny, obsługiwany ręcznie chwytak mechaniczny o sile uciągu 16 kN.
Pomocny przy powodzi
Unimog U 5023 RW-HG dla straży pożarnej w Stuttgarcie ma masę całkowitą 14,5 tony, rozstaw osi 3,85 metra, silnik o mocy 231 KM i zautomatyzowaną mechaniczną skrzynię biegów, a ponadto stalową kabinę dla trzyosobowego zastępu, osie portalowe z blokadami mechanizmu różnicowego oraz blokadę międzyosiową.
Konstrukcja i wyposażenie nadwozia w narzędzia oraz sprzęt ratownictwa technicznego są podobne jak w U 323 RW-K. Jednak przenośny chwytak mechaniczny w U 5023 RW-HG ma większą siłę uciągu 32 kN. Podobnie jak oba wozy TLF-W, także ten wyposażono w układ regulacji ciśnienia w oponach. Umożliwia on łatwe dostosowywanie ciśnienia powietrza, a tym samym powierzchni przylegania opony, do jazdy po różnych rodzajach podłoża. Dzięki zdolności brodzenia na głębokość 1,2 metra, ten pojazd ratowniczy, podobnie jak dwa TLF-W, można wykorzystywać na obszarach objętych powodzią. Podczas akcji ratunkowych i ewakuacyjnych wszystkie trzy U 5023 mogą przetransportować w bezpieczne miejsce nawet dziesięć osób na dachu zabudowy.
Do lasu i nie tylko
Komenda straży pożarnej w Stuttgarcie dysponuje pierwszymi dwoma pojazdami nowego typu. Zaprojektowano je specjalnie do zwalczania pożarów pól i lasów, ale można je także wykorzystywać w likwidacji skutków powodzi.
Oba pojazdy mają niską zabudowę „Varus 4×4” firmy Schlingmann ze stali nierdzewnej i aluminium o nisko położonym środku ciężkości. Wbudowany w nią jest zbiornik wody gaśniczej w kształcie litery „T”, o pojemności 3,2 tys. litrów. W każdej z podwójnych kabin przewidziano miejsce dla czteroosobowego zastępu gaśniczego wraz z ubraniami ochronnymi i sprzętem. W dwóch komorach bocznych i komorze tylnej mieści się sprzęt gaśniczy. Można tam jeszcze zamontować dodatkowe skrzynie dachowe i inne skrytki na sprzęt. Koła z układem regulacji ciśnienia w oponach i obręczami z blokadą beadlock zaprojektowano z myślą o szczególnych warunkach, takich jak jazda po świeżo wypalonej roślinności.
Wydatek wody gaśniczej, podawanej z dwóch luków dachowych umieszczonych nad siedzeniami tylnymi, wynosi w trybie „pump and roll” maksymalnie 2000 l/min. Ochronę załodze zapewnia belkowy zraszacz przedni oraz dysze zraszające, umieszczone przed wszystkimi czterema kołami i przy odbijaczu gałęzi na kabinie. Ponadto w sytuacjach krytycznych strażacy mają do dyspozycji niezależny od silnika system ochrony pojazdu. Jest on zasilany wodą z dwóch oddzielnych zbiorników o pojemności 230 litrów każdy. Wyposażenie gaśnicze obejmuje także wirnikową pompę gaśniczą z mechanizmem odpowietrzającym, 60-litrowy zbiornik środka pianotwórczego do zmiękczania wody (redukującego napięcie powierzchniowe wody, aby mogła lepiej wnikać w głąb gaszonego materiału) i 20 elastycznych przewodów ciśnieniowych.
Unimogi U 5023 TLF-W mają również układy podgrzewania zbiorników wody, kamery termowizyjne i interkom, który ułatwia komunikację. Przewody najistotniejsze dla funkcjonowania pojazdu są zaopatrzone w płaszcze chroniące je przed wysoką temperaturą. Widoczność po zmroku polepszają reflektory przednie i tylne oraz oświetlenie na dachu, całość wykorzystująca LED.