W 2024 roku sprzedaż autobusów rosła nierównomiernie. Dotychczas dość słabe segmenty zanotowały wzrosty, natomiast sektor miejski wyraźnie osłabł – tym samym zmalała też liczba zarejestrowanych autobusów elektrycznych. W sumie jednak rynek autobusów odnotował spory wzrost, w dużej mierze dzięki minibusom.
Po latach spadków, głównie w wyniku pandemii i związanych z nią perturbacji, w 2023 r. na rynku autobusów pojawiły się wzrosty. Po bardzo słabym 2022 r., w którym zarejestrowano zaledwie 1156 autobusów, czyli najmniej od 12 lat, przyszedł czas na pozytywną zmianę. Rok 2023 zakończył się na poziomie 1821 rejestracji, odnotowując wzrost o 58%. Tym samym osiągnął wolumen z lat 2015 (1742 szt.) – 2016 (1986 szt.). 2024 kontynuował tę dobrą passę. Umocniły się segmenty, które do tej pory miały kłopoty na naszym rynku. Na przykład międzymiastowy i turystyczny oraz minibusów, natomiast stabilny dotychczas miejski zanotował spory spadek. W sumie dostarczono na rynek 2301 autobusów. Oznacza to wzrost na poziomie 26% i poziom podobny do tego z roku 2017. To czwarty najlepszy wynik w naszej historii.


Podobnie jak w innych branżach, autobusy wciąż dotykają problemy z komponentami i miejscami na produkcji. W wyniku dużego spowolnienia w poprzednich latach, produkcja wyhamowała i trudno ją szybko dostosować do aktualnego popytu. Dodatkowo sytuację komplikuje transformacja energetyczna, która sprawia, że trzeba coraz większą cześć produkcji przestawiać na napędy elektryczne.
Rok wzrostów
Rok 2024 od początku zapowiadał się dobrze. W styczniu rynek zanotował o 134% wyższą sprzedaż. Natomiast w lutym – 92% i to były dwa miesiące największych wzrostów w całym roku. Mniej niż w 2023 r. dostarczono autobusów tylko w sierpniu – 29%. Najwięcej takich pojazdów zarejestrowano w październiku (260 szt.), najmniej w sierpniu (138 szt.). Po raz kolejny rynek autobusów zanotował inną dynamikę niż rynek pojazdów ciężarowych. W minionym roku zaliczył on spadek na poziomie 21%. Także rynku naczep, który skurczył się o 30%, odnotowując jeden z najsłabszych wyników w historii.
Rynek autobusów – liderzy
Od lat liderem polskiego rynku autobusów o dmc powyżej 3,5 t jest Mercedes. W minionym roku zarejestrowano 937 autobusów tej marki, o 37% więcej niż rok wcześniej. Dało to 41% udział – o prawie 3 pp., więcej niż przed rokiem.

Oczywiście tak wysoką pozycję niemiecki producent zawdzięcza cały czas sprzedaży w kategorii mini. Dmc poniżej 8 t, gdzie również od lat jest liderem. Drugie miejsce tym razem należało do MAN-a, który dzięki szerokiej ofercie autobusów awansował w tym roku z czwartej pozycji, dostarczając 275 pojazdów, w tym 88 minibusów – w sumie o prawie 54% więcej niż przed rokiem. Wzrósł też udział w rynku do 12%, o 2 pp. w porównaniu z 2023 r. W 2018 r. do Polski powróciła marka Neoplan, należąca do Grupy MAN – zarejestrowano wówczas 6 takich pojazdów, w 2019 – 14, w 2020 – 3, w 2021 – 5 szt., w 2022 r. żadnego, w 2023 – 4 sztuki, a w 2024 – 15, co też pokazuje zmianę na rynku autokarów.
Solaris z drugiej pozycji spadł na trzecią. Zarejestrowano tylko 242 autobusy tej marki, o 40% mniej niż przed rokiem. Producent z Bolechowa na naszym rynku dostarcza tylko autobusy miejskie, a to one właśnie zanotowały spadek w 2024 r…. Całość czytaj w magazynie fleetLOG 3/2024.