Po trudnych latach rynek autobusów się odbudowuje. Czy to stała tendencja, z jakimi mechanizmami mieliśmy do czynienia w minionym roku oraz czego możemy się spodziewać w tym, pytamy Marcina Grabowskiego, dyrektora produktu i sprzedaży autobusów w MAN Truck & Bus Polska.
W roku 2023 rynek autobusów zanotował spory wzrost rejestracji +60%, osiągając poziom 1821 szt. Czy to zapowiedź normalizacji na tym rynku, czy tylko odrabianie strat po 3 bardzo trudnych latach?
W segmencie miejskim obserwujemy stabilizację bazy zamówień na bardzo wysokim poziomie w skali kraju, z tendencją wzrostową. Miasta i publiczne spółki transportowe inwestują w rozwój taboru, na czym zyskują też operatorzy linii miejskich. Segment turystyczny i transportu międzymiastowego odbudowuje się dynamicznie po pandemii. Mamy nadzieję, że zamieni się to w trwały trend wzrostowy na tym rynku. Jako MAN Truck & Bus staramy się być obecni w każdym z wymienionych segmentów. Odzwierciedla to nasz bardzo dobry bank zamówień.
Uważamy, że 2023 roku był bardzo dobry, jeśli chodzi o naszą sprzedaż
w segmencie autobusów miejskich. Wyniki sprzedaży odzwierciedlają stabilny udział
MAN Truck & Bus w tym rynku.
Rosnący popyt sprawił, że nie wszyscy producenci dostarczyli tyle pojazdów, ile mogliby, gdyby nie brak możliwości na produkcji. Jak wyglądałby ten rok, gdyby nie te problemy? Czy w 2024 r. sytuacja ma szansę się unormować pod tym względem?
Gdyby moce produkcyjne europejskich zakładów byłyby jeszcze większe, z pewnością byłoby możliwe sprzedanie jeszcze większej liczby autobusów. Staramy się mierzyć siły na zamiary i informujemy na bieżąco klientów o dostępnych terminach dostaw. Dotyczy to zarówno autobusów miejskich, jak i turystycznych. We wszystkich segmentach obserwujemy zwiększone zapotrzebowanie rynkowe.
W 2023 r. segment miejski odnotował wzrost na poziomie 40%. Jak można wytłumaczyć spadek rejestracji autobusów miejskich marki MAN Truck & Bus
(–32%), biorąc pod uwagę tendencję na rynku?
Uważamy, że 2023 roku był bardzo dobry, jeśli chodzi o naszą sprzedaż w segmencie autobusów miejskich. Wyniki sprzedaży odzwierciedlają stabilny udział MAN Truck & Bus w tym rynku. Warto podkreślić, że segment miejski może fluktuować rok do roku, w zależności od liczby wygranych przetargów. W szczególności jesteśmy dumni z rekordowej liczby 43 dostarczonych autobusów elektrycznych, w tym dwóch największych do tej pory dostaw, do Gdańska i Zamościa.
W 2023 r. udział elektrycznych autobusów w segmencie miejskim znowu zaczął rosnąć, ale również zwiększyła się po raz kolejny liczba dostarczonych hybryd. Czy mamy do czynienia z nowym trendem na rynku?
Hybrydy na polskim rynku nie są jeszcze tak popularne jak na zachodzie Europy, w Polsce ciągle przeważa tradycyjny diesel. Niemniej obserwujemy zainteresowanie naszych klientów tą technologią i od dłuższego już czasu mamy w ofercie nasze rozwiązanie Efficient Hybrid.
Co ciekawe, zmniejszyło się zainteresowanie autobusami napędzanymi CNG. Czy gazowe autobusy mają jeszcze rację bytu, czy raczej będzie odchodzić się od tego napędu?
Nie uważamy, żeby autobusy CNG miały przestać być przedmiotem zainteresowania klientów i tym samym zniknąć z naszej oferty. Przeciwnie, technologia CNG jest najlepszym rozwiązaniem dla klientów poszukujących wysokich zasięgów i znakomitych parametrów emisyjności. W tym roku do polskich klientów dostarczymy ponad 90 takich autobusów!
Coraz więcej dostarczanych na naszym rynku jest autobusów elektrycznych na ogniwa wodorowe. W 2023 r. dostarczono już 46 szt. Jak wypada napęd elektryczny wodorowy w porównaniu z bateryjnym?
Autobus napędzany ogniwami elektrycznymi zasilanymi wodorem jest niemal dwukrotnie droższy od autobusu elektrycznego typu plug-in. Ponadto zapewnienie infrastruktury tankowania wodoru jest drogie i kłopotliwe, z tej perspektywy autobusy elektryczne plug-in są dużo lepszym rozwiązaniem.
technologia CNG jest najlepszym rozwiązaniem dla klientów poszukujących wysokich
zasięgów i znakomitych parametrów emisyjności.
Czy spektakularny wzrost rejestracji autobusów turystycznych na poziomie 243% w minionym roku to oznaka końca kłopotów? Jak na ten rynek wpływa słaba sytuacja gospodarcza, inflacja i wysokie stopy procentowe?
Wydaje się, że nasi klienci segmentu autobusów turystycznych (obejmującego również przewozy liniowe typu FLIX) zdecydowanie ze spokojem mogą patrzeć w przyszłość. Ich biznesy rozwijają się, a perspektywa poprawy sytuacji gospodarczej oraz dodatkowych funduszy europejskich powoduje, że instytucje finansowe patrzą na nich przychylnie. Bardzo dziękujemy im za zaufanie i w szczególności jesteśmy dumni z mocnej pozycji naszej marki premium, czyli Neoplana, który stanowi istotny udział w naszym portfolio zamówień na bieżący rok.
Jak zapowiada się ten rok na rynku autobusów? Czy tendencja wzrostowa ma szansę się utrzymać?
Na pewno naszą uwagę koncentrujemy na zdolnościach produkcyjnych, wzrostach cen części i materiałów oraz ogólnej sytuacji ekonomicznej w Europie. Pomimo nieco słabszych niż zwykle Niemiec, Polska znów ma szansę utrzymać tempo wzrostu gospodarczego i inwestycji. To determinuje możliwości pozyskania kolejnych zamówień, zarówno od klientów z segmentu publicznego, jak i operatorów linii oraz firm prywatnych. Patrzymy w przyszłość z optymizmem.
Dziękuję za rozmowę.
Rozmawiała Katarzyna Dziewicka