Spółka Autobox Innovation zapowiada uruchomienie produkcji elektrycznego e-Vana. Zajmie się tym spółka E-Van, dysponująca zakładem w Makowie Mazowieckim.
Samochód powstał w ramach projektu „e-Van – uniwersalny pojazd dostawczy o napędzie elektrycznym kat. N1” finansowanego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBR). Celem było opracowanie samochodu elektrycznego o dopuszczalnej masie całkowitej 3,5 t, ładowności 1 t i zasięgu co najmniej 250 km.
Spółce Autobox Innovation udało się stworzyć pojazd o parametrach lepszych niż zakładane. 5 grudnia 2023 roku zaprezentowała trzy gotowe prototypy w zakładzie w Makowie Mazowieckim i zapowiedziała uruchomienie tam produkcji seryjnej e-Vana. Zajmie się tym spółka zależna E-van, która podobnie jak Autobox ma siedzibę w Starachowicach. Obie firmy działają w ramach Grupy Zasada.
Jeden z dziesięciu
Projekt przebiegał w czterech etapach i miał charakter konkursu. Zakwalifikowano do niego 10 wykonawców. Do drugiego etapu przewidującego wykonanie dokumentacji technicznej przeszło czterech. Trzeci etap przewidywał budowę dwóch prototypów z zabudową testową i dopuszczono do niego dwóch wykonawców: spółkę Innovation AG ze Zgorzelca oraz Autobox Innovation. Ostatecznie NCBR wybrał samochód Autoboxu.
– Cztery lata temu zaczęliśmy ten projekt, żeby dać szansę polskim producentom wejść w rynek pojazdów elektrycznych. Dziś projekt został zakończony i możemy pogratulować firmie Autobox Innovation i życzyć, żeby kolejne instytucje przejęły pałeczkę i żeby ten dobry projekt znalazł zaplecze produkcyjne i dostał szansę na rozwój – powiedział Wojciech Racięcki, kierownik działu projektów NCBR.
– Głównym zajęciem spółki jest produkcja samochodów wojskowych i zabudów, ale ciągle szukaliśmy nowych kierunków rozwoju. Ponieważ sam byłem „zarażony” elektromobilnością, pomysł powstał jeszcze przed ogłoszeniem konkursu przez NCBR – powiedział Mirosław Kalinowski, prezes zarządu spółek Autobox Innovation oraz E-Van. – Bardzo się cieszę, że możemy dziś zaprezentować te trzy prototypy. Będziemy je dalej rozwijać, dopracowywać, przystosowywać do zabudów opracowanych z myślą o potencjalnych klientach.
Rama i drążki skrętne
Samochód opracowany przez Autobox ma konstrukcję ramową, co ułatwia montaż różnorodnych zabudów. Umieszczona nad przednią osią kabina wagonowa zajmuje stosunkowo mało miejsca i zapewnia bardzo dobrą widoczność. Przeznaczona jest dla trzech osób. Silnik synchroniczny z magnesem trwałym (PMSM) osiąga moc ciągłą 70 kW i szczytową 150 kW. Moment obrotowy wynosi odpowiednio 135 i 235 Nm. Akumulatory typu NMC (litowo-niklowo-manganowo-kobaltowe) mają pojemność 120 kWh. Ładowarka pokładowa umożliwiająca ładowanie prądem zmiennym (AC) ma moc 22 kW. Możliwe jest również ładowanie prądem stałym o mocy do 150 kW przez wtyczkę CCS2. Wówczas uzupełnianie energii od 20 do 100% trwa jedną godzinę.
Udostępniony do krótkich jazd testowych prototyp miał napędzaną oś przednią, ale przewidziany jest również wariant 4×4 z drugim silnikiem napędzającym tylną oś. Wówczas moc jest dwukrotnie wyższa. Zawieszenie kół obu osi jest niezależne i zunifikowane. Można powiedzieć w dużym uproszczeniu, że tylna oś to odwrócona o 180 stopni oś przednia. W zawieszeniu zastosowano wahacze poprzeczne oraz drążki skrętne. Końcówki drążków są nagwintowane. Skracając lub wydłużając drążki, można regulować sztywność i wysokość zawieszenia.
e-Van: żwawy, stabilny
Wrażenia zza kierownicy są dobre. Wsiadanie jest wygodne, a wewnątrz jest dostatecznie dużo miejsca, żeby pomieściły się trzy osoby przeciętnej postury w zimowych kurtkach. Jazda jest bardzo łatwa. Wystarczy przestawić pokrętło z pozycji N na R – jazda do tyłu lub D – do przodu. Nie trzeba trzymać nogi na hamulcu, samochód nie ruszy dopóki kierowca nie wciśnie gazu.
e-Van chętnie się rozpędza, mechanizmy sterowania działają lekko, ale precyzyjnie, przynajmniej przy prędkościach miejskich, rzędu 40-50 km/h. Przy nieobciążonym samochodzie zawieszenie reaguje dość spokojnie. Auto stabilizują ciężkie baterie umieszczone nisko po bokach ramy. Prędkość maksymalna wynosi 90 km/h. Podczas prób praktycznych, z pełnym ładunkiem udało się pokonać na jednym ładowaniu 355 km. Konstruktorzy ostrożnie jednak określają maksymalny zasięg na 325 km.
Foton i e-Van z jednego zakładu
Baterie dostarcza spółka Ennovation Technology z Warszawy, która również należy do Grupy Zasada. Kabinę Autobox kupuje w Chinach, jako gotowy zespół. Zdecydowano się na to rozwiązanie, aby zmniejszyć koszty opracowania prototypu i ewentualnej produkcji.
e-Van ma być produkowany w zakładzie w Makowie Mazowieckim. W połowie grudnia 2023 roku rozpoczyna się tam montaż lekkich, elektrycznych samochodów użytkowych Foton. Oferowana w Polsce gama Fotona obejmuje pojazdy o dmc 4,25 i 6 ton. Nowy e-Van o dmc 3,5 t będzie zatem jej uzupełnieniem „z dołu”.
Samochody będą powstawały w systemie gniazdowym. Obecnie w hali działa pięć stanowisk. Możliwe jest zwiększenie ich liczby odpowiednio do zapotrzebowania. Fotony są montowane w systemie SKD.
Tymczasem e-Van zostanie poddany homologacji w pierwszym kwartale 2024 roku. Pod koniec roku przewidywane jest jej rozszerzenie oraz przygotowanie produkcji seryjnej, która ma rozpocząć się w 2025 roku. Nie jest jeszcze znana nazwa handlowa e-Vana. Prototypy noszą logo Autoboxu.