Pierwszy silnik Cummins na CNG wyprodukowano w fabryce w Darlington w Wielkiej Brytanii.
Silnik typu L9N ma pojemność 8,9 l i oferowany jest wersjach o mocy od 280 do 320 KM. Ma osiągi zbliżone do analogicznego silnika na olej napędowy i jest równie niezawodny. Jednocześnie zapewnia niższą emisję dwutlenku węgla, tlenków azotu i innych szkodliwych składników spalin. Może być zasilany metanem w dowolnej postaci z dowolnego źródła, a zatem sprężonym CNG, skroplonym LNG oraz sprężonym lub skroplonym biometanem (odpowiednio: CBG i LBG), który jest zaliczany do paliw odnawialnych.
Znany w Polsce
– Silniki Cummins zasilane gazem ziemnym to praktyczna i łatwo dostępna technologia dla klientów poszukujących cichej, oszczędnej paliwowo jednostki o bardzo niskiej emisji dla transportu miejskiego. Produkcja tych silników w Wielkiej Brytanii na potrzeby europejskich klientów: producentów samochodów ciężarowych i autobusów, usprawnia logistykę i przyspiesza nasze działania. Wpływa również pozytywnie na zrównoważony rozwój – powiedziała Ashley Watton, dyrektor Bus Business Europe w Cumminsie.
Zaprojektowany z myślą o spełnieniu wymagań normy Euro VI Phase E, silnik Cummins L9N cieszy się dużym zainteresowaniem na europejskim rynku autobusów, szczególnie w miastach ze strefami niskiej emisji. Obecnie montuje się go w autobusach pracujących w Polsce, Azerbejdżanie, Estonii, Hiszpanii i Turcji.
Cummins zza oceanu
Produkcję silnika Cummins L9N przeniesiono z fabryki Rocky Mount Engine Plant w Karolinie Północnej w USA, aby zapewnić europejskim klientom szybsze dostawy. Dzięki skróceniu odległości i czasu wysyłki zmniejsza się złożoność łańcucha dostaw, a cały proces ma bardziej zrównoważony charakter. Produkcję przeniesiono w zaledwie sześć miesięcy, a dzięki tej inwestycji fabryka w Darlington znacznie się rozwinęła.
L9N ma wiele komponentów i części wspólnych z silnikami wysokoprężnymi serii Cummins L. Pozwala to również montować oba typy silników na tej samej linii.
– Globalna sieć produkcyjna Cummins oznacza, że budujemy silniki tam, gdzie nasi klienci ich potrzebują. Wprowadzenie produkcji L9N do fabryki Cummins Darlington sprawi, że nadal będziemy mogli świadczyć usługi na wysokim poziomie dla kluczowych klientów firmy, w odpowiedzi na zwiększone zapotrzebowanie na nasze produkty, szczególnie w Europie – podkreślała Ashley Watton.
Centrum w Krakowie
Cummins L9N jest jednym z wielu rozwiązań firmy w zakresie ultra niskiej lub „zerowej” emisji spalin, które są rozwijane lub już stosowane do napędu pojazdów i maszyn. Cummins wykorzystuje swoje doświadczenie w produkcji silników zasilanych gazem ziemnym do innych silników o zapłonie iskrowym, w tym zasilanych wodorem.
Gama Cummins silniki wysokoprężne, silniki zasilane gazem ziemnym, wodorowe ogniwa paliwowe i baterie. Pod koniec roku Cummins otworzy w Krakowie nowoczesne Europejskie Centrum Odbudowy Silników. Nowy obiekt będzie pierwszym tego typu specjalistycznym ośrodkiem firmy w regionie. Dzięki inwestycji o wartości 10 mln dolarów, Cummins zapewni klientom strategiczne wsparcie w specjalistycznej odbudowie silników. Zwiększone możliwości dystrybucyjne i magazynowe polepszą obsługę lokalnym partnerom.