Na Kongresie Nowej Mobilności w Łodzi, po raz pierwszy w Polsce pokazano ciągnik siodłowy na baterie IVECO HD BEV.
Ciężarówki IVECO zasilane z akumulatorów (HD BEV) i ogniw paliwowych (HD FCEV) mają elektryczny układ napędowy, którego współprojektantem i producentem jest firma FPT Industrial, działająca w ramach Grupy Iveco. Akumulatory dostarcza Proterra, a ogniwa paliwowe i kluczowe podzespoły Bosch.
Pojazdy zaprojektowano z wykorzystaniem podwozia IVECO S‑Waya, którego modułową konstrukcję zaadaptowano do zasilania z ogniw paliwowych lub akumulatorów.
IVECO HD BEV – Premiera i chętni
Ciężarówka ma zasięg do 500 km. Łączna pojemność 9 akumulatorów wynosi 738 kWh i można je ładować z mocą do 350 kW. Na dłuższych trasach zapas energii można uzupełnić na przykład podczas obowiązkowych postojów dla kierowców. Pierwszym modelem, który na rynek europejski trafi w ostatnim kwartale 2023 r., będzie ciągnik siodłowy w konfiguracji 4×2.
Elektryczne IVECO jest produkowane w należących do grupy zakładach w Ulm w Niemczech. Będą sprzedawane i serwisowane w sieci dilerskiej, liczącej 254 punkty w całej Europie.
Przy okazji uroczystego odsłonięcia premierowego pojazdu, pierwsi chętni podpisali listy intencyjne na zakup elektrycznych ciągników siodłowych HD BEV z następującymi firmami: Don Trucking Sp. z o.o., Elmex Group Sp. z o.o., Padel Transport Sp. z o.o., SOL-TRANS Sebastian Wróbel oraz Targor – Truck Sp. z o.o.
IVECO Poland jest patronem merytorycznym tegorocznej edycji Kongresu Nowej Mobilności.
Podstawowe dane techniczne IVECO HD BEV
Zasięg do 500 km*
Czas ładowania (do 80%) 90 min przy 350 kW
Dopuszczalna masa całkowita zestawu do 44 t
Masa własna ciągnika 12 030 kg
e-Axle — moc ciągła 480 kW / 645 KM
Moment obrotowy – 1800 Nm
Łączna pojemność akumulatorów (9 szt.) 738 kWh