Podobnie jak w przypadku innych środków transportu, rynek pojazdów dostawczych w 2022 r. borykał się z brakiem komponentów. W efekcie spora część zamówień jest realizowana w tym roku.
Nadal na rynek pojazdów dostawczych wpływa ograniczona dostępność pojazdów wynikająca z braku komponentów, ale doszły też inne czynniki. Spowolnienie gospodarcze ostudziło zapędy inwestycyjne firm. Dołożyła się do tego wysoka inflacja i rosnące koszty finansowania zakupów. Jeżeli ktoś nie musi, wstrzymuje się z kupnem, czekając na lepsze warunki.
Opóźnione dostawy
Rok 2021 r. po wyjątkowo ciężkim 2020 przyniósł wzrost na rynku pojazdów dostawczych na poziomie 23%. W 2022 nadal trzeba było długo czekać na realizację zamówień i w wielu przypadkach producenci nie zdążyli do końca roku z dostawami. W efekcie sporo pojazdów zamówionych w minionym roku zostało lub zostanie odnotowane w tegorocznych statystykach rejestracji. Spowolnienie rynku obserwowaliśmy już w pierwszych miesiącach 2022 r. Po kwietniu rynek odnotował spadek na poziomie 17% i taka tendencja utrzymała się już do końca z drobną korektą.
Na rynku pojazdów dostawczych o dmc do 3,5 t pozycję lidera cały czas umacnia Renault. W 2022 r. firma dostarczyła 12 933 pojazdy, o ponad 8% mniej niż w 2021. Najlepiej sprzedającym się dostawczakiem był Renault Master, a Trafic w wersji osobowej uplasował się na pierwszym miejscu w swoim segmencie. Natomiast w segmencie średnich furgonów Renault Trafic zajmuje 2. pozycję. Dobrze radzi sobie również nowy model w gamie Renault – Express Van, który w segmencie furgonetek uplasował się na 3. miejscu. Od 14 lat Renault pozostaje również liderem rynku samochodów modyfikowanych w Polsce. W zeszłym roku zabudowano 8890 samochodów tej marki. Drugie miejsce utrzymał Ford ze sprzedażą na poziomie 8594 szt. – spadek o prawie 14%. Na trzecią pozycję awansowało Iveco, dostarczając 7116 pojazdów, o prawie 7% więcej niż przed rokiem. Fiat natomiast spadł na czwartą lokatę. Zarejestrowano 6957 samochodów dostawczych tej marki, o ponad 22% mniej niż w 2021 r. Wśród nich 2636 to Ducato (–50%).
Rynek pojazdów dostawczych – Zmiana potrzeb
Jak podaje Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) w 2022 r. w Polsce zarejestrowano 62 238 samochodów dostawczych o dmc do 3,5 t, czyli o prawie 16% mniej niż przed rokiem. W liczbach oznacza to ponad 11,5 tys. mniej aut. Na wynik ten największy wpływ miały problemy…
Cały raport z rynku pojazdów dostawczych można przeczytać w wydaniu 3/2023 magazynu fleetLOG.