Chińskie auta rosną w siłę nie tylko w innych krajach Europy, ale także u nas. A co z chińskimi „elektrykami”? Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego informuje, że udział samochodów elektrycznych w sprzedaży nowych aut osobowych w Europie jest najwyższy w Norwegii i w Danii. W Norwegii sięga on 95,8%, zaś w Danii 64,3%. W Szwecji, Finlandii, Portugalii czy Wielkiej Brytanii ten udział wynosi ok. 20 – 30%. Dla porównania Polska legitymuje się wynikiem 4.4%.
Producenci chińskich aut elektrycznych wciągu ostatnich kilku lat zdobyli mocną pozycję na światowym rynku. Już dziś roczna produkcja chińskich pojazdów lekkich osobowych, pickupów, minivanów i vanów wynosi około 26 mln samochodów. To ok. 9 mln więcej niż w Stanach Zjednoczonych (17 mln). Jednak wiąż ma ogromne niewykorzystane moce produkcyjne, które szacowane są na kolejnych 25 milionów aut. W Stanach Zjednoczonych ten potencjał wynosi 4 mln. W Europie natomiast produkcja roczna to 22 mln samochodów z potencjałem dodatkowym 9 mln pojazdów z tego segmentu.
Chińskie auta w sam raz dla flot?
Branża flotowa w popularności chińskich aut upatruje szansy rozwoju, ale dostrzega również ryzyka. Na pierwszym miejscu wśród ryzyk pojawia się sieć serwisowa i dostępność części do napraw. Nadal nie mamy pewności czy powstaną planowane przez chińskich producentów magazyny. Nie wiemy też jak będzie wyglądała dostępność części, czy też jaka będzie skala dostępności punktów serwisowych. Z punktu widzenia firm flotowych, które gwarantują klientom auto zastępcze na czas naprawy, istotne będzie również jaka będzie efektywność i tempo szkolenia mechaników.
Kolejne z ryzyk to zmiany cen używanych samochodów elektrycznych. Z uwagi na fakt, że na rynek wtórny nie trafiają jeszcze chińskie elektryki, trudno jest prognozować wartości rezydualne.
TOP 3 wśród ryzyk zamyka podejście do biznesu. Dziś trudno jest określić ile i które chińskie marki zostaną na polskim i europejskim rynku. Czy nie podzielą losów marki Seres, która w ubiegłym roku zniknęła z Polski czy GWM w Niemczech. To jest uzależnione od ich rentowności, wysokiej konkurencji cenowej oraz rządowego wsparcia w Chinach.
Chińskich aut w Polsce coraz więcej
Sprzedaż chińskich marek w Polsce w ostatnim roku wzrosła kilkadziesiąt razy. Udział chińskich marek na polskim rynku w 2023 roku wyniósł 0,03% , a już na koniec 2024 roku zanotował wzrost do poziomu 1,9%.
„Po pierwszych sześciu miesiącach tego roku udział chińskich pojazdów w rynku nowych aut w Polsce wyniósł już 6,2%(!). Jednocześnie udział tych marek wśród aut finansowanych leasingiem lub najmem wyniósł ponad 4,7%, czyli prawie 6400 aut. Ta ekspansja jest elementem strategii chińskich marek w Polsce. Zdobywają klientów pojazdami spalinowymi, aby następnie zaoferować im w przyszłości auta elektryczne, zarówno BEV jak i plug-in. Wskazuje na to chociażby struktura rejestracji nowych aut osobowych według rodzaju paliwa. Na koniec 2024 roku 86% sprzedaży chińskich samochodów stanowiły pojazdy spalinowe, a 3,3% PHEV. Jednak już w czerwcu 2025 tradycyjne napędy miały niecałe 73%, a plug-iny ponad 23%. Udział chińskich PHEV-ów oraz EE w łącznych rejestracjach nowych pojazdów osobowych na firmy leasingowe i CFM na koniec 2024 wyniósł 2,2%, choć sześć miesięcy później spadł do poziomu 1,7%. Ta zmiana dynamiki może wiązać się ze słabnącym zainteresowaniem pojazdami zeroemisyjnymi wśród przedsiębiorstw finansujących zakup leasingiem bądź najmem”- powiedziała Aneta Nowak Asset Product Manager w Carefleet.
Chińskie auta Forthing w finasowaniu EFL
W połowie maja 2025 roku EFL zawarł umowę z Asian Automotive Distribution Center (AADC). To spółka wywodząca się z Grupy PTH Holding, jednego z największych i podmiotów na polskim rynku motoryzacyjnym. AADC jest generalnym dystrybutorem pojazdów marki Forthing w Polsce. W ramach współpracy EFL i spółek Grupy Credit Agricole Polska, w tym z Credit Agricole Bank Polska, przygotowano promocyjne oferty finansowe dla modeli FORTHING T-FIVE oraz U-TOUR. W ramach oferty, klienci indywidualni mogą skorzystać z kredytu konsumpcyjnego z RRSO 0% – Forthing 50/50 MY24 RRSO 0%.