wtorek, 15 października, 2024
Strona głównaFlotaVolvo FH Aero. Wydajność rośnie

Volvo FH Aero. Wydajność rośnie

Nowe Volvo FH Aero godzi wymagania dnia dzisiejszego z wyzwaniami przyszłości: bliższej i dalszej. Przede wszystkim jest bardziej wydajne. Może zaoszczędzić do 5% energii w porównaniu z poprzednikiem i o tyle samo spada emisja spalin.

Nie przypadkiem producent mówi ogólnie o energii, a nie zużyciu paliwa. W gamie układów napędowych są silniki wysokoprężne na paliwa odnawialne oraz wariant elektryczny. Na szczycie oferty pozostał FH16, który otrzymał nowy 17-litrowy silnik o imponującej mocy 780 KM i znów przejął tytuł „najmocniejszej ciężarówki w Europie”.

W najlepszym wydaniu

– Nowe Volvo FH Aero to nasz najbardziej wydajny samochód ciężarowy w historii, ponieważ stale ograniczamy emisję CO2 w całej naszej gamie produktów. To Volvo w najlepszym wydaniu: bezpieczne, świetnie zaprojektowane i najwyższej jakości – mówi Roger Alm, prezes Volvo Trucks.

Najważniejszą nowością jest udoskonalona aerodynamicznie kabina z wydłużonym przodem. Będzie proponowana do wszystkich wersji FH, choć w ofercie pozostaje również dotychczasowa. Zmodyfikowano też gamę silników. Volvo FH Aero występuje w czterech podstawowych wariantach: wysokoprężnym, gazowym (na metan, w tym biometan), elektrycznym FH Aero Electric oraz ciężkim FH16.

Volvo FH Aero
W najnowszym Volvo kierowcy mogą jeszcze lepiej dopasować działanie systemów pokładowych do własnych preferencji.

Wszystkie 13-litrowe silniki Diesla mogą być napędzane olejem napędowym, uwodornionym olejem roślinnym (HVO) lub paliwem syntetycznym (XTL), a jednostki z I-Save, z wyjątkiem najmocniejszej 500-konnej mogą być zasilane estrem metylowym (B100). Także nowy silnik 17-litrowy może być zasilany HVO lub XTL, a wariant o mocy 700 KM przystosowano do B100.

Wariant gazowy wykorzystuje typowy dla Volvo dwupaliwowy silnik o zapłonie samoczynnym, w którym porcja oleju napędowego lub jego odpowiednika służy jako „płynna świeca” inicjująca zapłon mieszanki zawierającej metan. W najnowszej wersji silnika zamiast oleju napędowego można stosować HVO. Niezależnie od wybranego układu napędowego, każdy z nowych wariantów zapewnia niższe zużycie energii w stosunku do wykonywanej pracy.

Volvo FH Aero
Nocny tryb cyfrowych lusterek ułatwia jazdę po zmroku, ale kierowca może sam zdecydować, czy chce go używać.

„Truck of the Year 2024

W zależności od typu silnika i przełożenia przekładni głównej pojazdy otrzymują 12-biegowe, zautomatyzowane skrzynie I-Shift, w których ostatnie przełożenie jest biegiem bezpośrednim lub nadbiegiem. Dostępne są warianty z biegami pełzającymi, multiplikatorem biegu wstecznego zwiększającym liczbę dostępnych przełożeń oraz model dwusprzęgłowy I-Shift Dual Clutch, zdolny przenosić maksymalny wejściowy moment obrotowy 2800 Nm.

Nagrodzone tytułem „Truck of the Year 2024” elektryczne Volvo FH Electric także dostępne jest z kabinami Aero. Osiąga moc ciągłą od 450 do 666 KM (330–490 kW) i występuje z pakietem od 4 do 6 baterii o pojemności 360–540 kWh.
Największy zapewnia zasięg do 300 km. Możliwe jest ładowanie prądem zmiennym (AC) o mocy do 43 kW lub stałym (DC) o mocy do 250 kW.

Volvo FH Aero
Bardziej aerodynamiczny przód obniża opory ruchu, na czym skorzystają również użytkownicy FH Aero Electric.

Niski opór, dużo miejsca – Volvo FH Aero

W najnowszym FH Aero zwraca uwagę przede wszystkim nowy przód. Konstruktorzy Volvo skorzystali z możliwości, jaką stworzyły obowiązujące obecnie przepisy europejskie. Od 1 września 2020 roku dopuszczono do ruchu w Unii Europejskiej pojazdy ciężarowe z kabinami wydłużonymi maksymalnie o 90 cm, o ile zmiana ta spowodowana jest dążeniem do poprawy aerodynamiki lub bezpieczeństwa.

Volvo FH Aero
Smukłe obudowy cyfrowych lusterek wstecznych także poprawiają aerodynamikę

Projektanci Volvo Trucks poprzestali na wydłużeniu przodu o 24 cm. Wydaje się to niewiele, ale zmiana jest widoczna, a przede wszystkim przynosi pożądany efekt – redukuje opór powietrza. Kabina zachowała charakterystyczną dla marki formę, a przy okazji powiększono znak firmowy, co dodatkowo wyróżnia najnowszy model.

Zmniejszenie oporu aerodynamicznego przynoszą również cyfrowe lusterka wsteczne złożone z kamer na zewnątrz i monitorów w kabinie. Należą one do standardu, ale na życzenie nabywcy pojazd wyposażany może być w tradycyjne lusterka. Cyfrowe mają nad zwykłymi tę przewagę, że zwiększają pole widzenia odpowiednio do ruchu pojazdu. Np. podczas skrętu automatycznie podążają za naczepą. Jazdę po zmroku ułatwia nocny tryb cyfrowych lusterek.

Na przystosowaniu pojazdów Volvo do nowych przepisów skorzystał również komfort kierowców. W gamie kabin FH Aero jest wersja Globetrotter XXL, która oprócz dłuższego, opływowego przodu ma wydłużoną o 25 cm część sypialną. Wewnątrz znajduje się leżanka mierząca w najszerszym miejscu rekordowe 106 cm. Jej długość dochodzi do 213 cm. Z powodzeniem będą się na niej wysypiać również bardzo wysocy kierowcy. Z zewnątrz wydłużoną część osłonięto estetycznie spojlerem.

Co ważne ciągniki siodłowe z kabiną Globetrotter XXL mogą współpracować z naczepami o typowej w Europie długości i nadal są traktowane przez przepisy jako zwykłe zestawy.

Rekordowe 780 KM

Oczywiście kabina ta jest proponowana również w potężnym FH16. Producent postanowił pozostawić bez zmian oznaczenie tego modelu, chociaż nowy silnik ma pojemność 17,3 l i w związku z tym nazwano go D17. Jest to rzędowa, 6-cylindrowa jednostka doładowana turbosprężarką. Kształt denka tłoków dopracowano, aby ułatwić tworzenie się mieszanki w komorze spalania. Jednocześnie projektanci podwyższyli stopień sprężania i wprowadzili nowy układ wtryskowy. W efekcie mieszanka spala się dokładniej, a co za tym idzie wzrosła moc i spadło zużycie paliwa. W topowej wersji silnik D17 osiąga 780 KM i imponujący maksymalny moment obrotowy 3800 Nm.

Volvo FH Aero
Volvo FH16 Aero znakomicie sprawdzi się jako ciągnik dla długich zestawów osiągających 25,25 m lub więcej. Powszechne dopuszczenie ich do ruchu w krajach Unii Europejskiej radykalnie podniosłoby wydajność transportu drogowego. Na zdjęciu wariant z komfortową, długą kabiną Globetrotter XXL.

Pojazdy Volvo FH16 są wykorzystywane do najtrudniejszych zadań transportowych. Niejednokrotnie przewożą ładunki ponadnormatywne lub ciągną długie zestawy osiągające 25,25 m, a nawet więcej. W Szwecji od niedawna mogą poruszać się zestawy o długości 34,5 m i masie całkowitej 74 t. W takich warunkach nie mniej ważna od osiągów silnika jest możliwość skutecznego hamowania. Najnowszy D17 i tutaj ma się czym pochwalić. Oferowany w opcji hamulec silnikowy został udoskonalony i jest bardziej skuteczny. Moc hamowania dochodzi do 525 kW przy 2200 obr/min. Hamulec wydechowy osiąga 246 kW przy identycznych obrotach.

Jeszcze lepszy software – Volvo FH Aero

Nowości nie ograniczają się do głównych zespołów pojazdu. Inżynierowie Volvo zadbali również o oprogramowanie oraz usługi ułatwiające eksploatację. Ulepszony tempomat topograficzny Volvo I-See bierze pod uwagę nie tylko przebieg drogi przed pojazdem, ale również informacje o ruchu drogowym. System informacyjno-rozrywkowy jest teraz łatwiejszy w obsłudze i stwarza możliwość lepszego dopasowania do preferencji kierowcy. Wraz z nim dostępna jest nowa, fabryczna nawigacja z ulepszonymi mapami dostosowanymi do potrzeb konkretnych pojazdów ciężarowych, z automatyczną aktualizacją. W ofercie jest też nowy system audio, gwarantujący najwyższej jakości dźwięk. Dodano też gniazdka USB typu C oraz fabryczną kuchenkę mikrofalową.

Volvo FH Aero
Nowe oprogramowanie zawiera m.in. nawigację przystosowaną do ciężkich pojazdów ciężarowych.

Usługę My Business Apps wprowadzono na nowe rynki. Za pośrednictwem Volvo Connect można teraz lepiej kontrolować stan ogumienia, w tym ciśnienie w oponach.

Vovlo FH Aero - silnik 780 KM
Dzięki nowemu silnikowi D17
Volvo znów jest „najmocniejszą
ciężarówką w Europie”.

W przypadku silników D13 okresy między przeglądami dochodzą do 150 000 km zależnie od wersji i warunków eksploatacji. Maksymalny okres między przeglądami dla silnika D17 wynosi 100 000 km.

Najnowsze Volvo FH Aero wszechstronnie udoskonalono. Nowe kabiny, silniki, oprogramowanie i usługi współdziałają, przynosząc wzrost wydajności od pierwszego dnia pracy.

  

Gama silników Volvo

TypMoc maksymalnaMaksymalny momentPaliwo lub maksymalna
 (KM/kW/obr/min)obrotowy (Nm/obr/min)moc ładowania
D13420/309/1404–17002100/905–1400ON, HVO, XTL
D13 I-Save420/309/1230–16002400/900–1230ON, HVO, XTL, B100
D13460/338/1404–17002300/945–1400ON, HVO, XTL
D13 I-Save460/338/1240–16002600/900–1240ON, HVO, XTL, B100
D13 I-Save480/353/1250–16002700/900–1250ON, HVO, XTL, B100
D13500/368/1404–17002500/980–1400ON, HVO, XTL
D13 I-Save500/368/1250–16002800/900–1250ON, HVO, XTL
D13540/397/1458–17002600/1000–1400ON, HVO, XTL
G13420/309/1600–17002100/905–1400metan
G13460/338/1600–17002300/950–1400metan
G13500/368/1600–17002550/980–1404metan
D17600/441/1500–17003000/900–1400ON, HVO, XTL
D17700/515/1600-17003400/950-1400ON, HVO, XTL, B100
D17780/574/17003800/1000–1200ON, HVO, XTL
elektryczny666/490 (moc ciągła)43 kW (AC) 250 kW (DC)
Volvo FH Aero
Nowa gama Volvo obejmuje pojazdy na paliwa odnawialne, w tym HVO, B100 i biometan, a także model elektryczny, który zdobył tytuł „Truck of the Year 2024”.
Poprzedni artykuł
Następny artykuł
Powiązane artykuły

OBSERWUJ NAS!

Facebook
YouTube
LinkedIn
Instagram
Tiktok

 

CZYTAJ NAJNOWSZY NUMER

Zapisz się do newslettera


Zrównoważony rozwój

Opinie

Po godzinach

Zapowiedź