Nowe Volvo FH Aero godzi wymagania dnia dzisiejszego z wyzwaniami przyszłości: bliższej i dalszej. Przede wszystkim jest bardziej wydajne. Może zaoszczędzić do 5% energii w porównaniu z poprzednikiem i o tyle samo spada emisja spalin.
Nie przypadkiem producent mówi ogólnie o energii, a nie zużyciu paliwa. W gamie układów napędowych są silniki wysokoprężne na paliwa odnawialne oraz wariant elektryczny. Na szczycie oferty pozostał FH16, który otrzymał nowy 17-litrowy silnik o imponującej mocy 780 KM i znów przejął tytuł „najmocniejszej ciężarówki w Europie”.
W najlepszym wydaniu
Najważniejszą nowością jest udoskonalona aerodynamicznie kabina z wydłużonym przodem. Będzie proponowana do wszystkich wersji FH, choć w ofercie pozostaje również dotychczasowa. Zmodyfikowano też gamę silników. Volvo FH Aero występuje w czterech podstawowych wariantach: wysokoprężnym, gazowym (na metan, w tym biometan), elektrycznym FH Aero Electric oraz ciężkim FH16.
Wszystkie 13-litrowe silniki Diesla mogą być napędzane olejem napędowym, uwodornionym olejem roślinnym (HVO) lub paliwem syntetycznym (XTL), a jednostki z I-Save, z wyjątkiem najmocniejszej 500-konnej mogą być zasilane estrem metylowym (B100). Także nowy silnik 17-litrowy może być zasilany HVO lub XTL, a wariant o mocy 700 KM przystosowano do B100.
Wariant gazowy wykorzystuje typowy dla Volvo dwupaliwowy silnik o zapłonie samoczynnym, w którym porcja oleju napędowego lub jego odpowiednika służy jako „płynna świeca” inicjująca zapłon mieszanki zawierającej metan. W najnowszej wersji silnika zamiast oleju napędowego można stosować HVO. Niezależnie od wybranego układu napędowego, każdy z nowych wariantów zapewnia niższe zużycie energii w stosunku do wykonywanej pracy.
„Truck of the Year 2024”
W zależności od typu silnika i przełożenia przekładni głównej pojazdy otrzymują 12-biegowe, zautomatyzowane skrzynie I-Shift, w których ostatnie przełożenie jest biegiem bezpośrednim lub nadbiegiem. Dostępne są warianty z biegami pełzającymi, multiplikatorem biegu wstecznego zwiększającym liczbę dostępnych przełożeń oraz model dwusprzęgłowy I-Shift Dual Clutch, zdolny przenosić maksymalny wejściowy moment obrotowy 2800 Nm.
Nagrodzone tytułem „Truck of the Year 2024” elektryczne Volvo FH Electric także dostępne jest z kabinami Aero. Osiąga moc ciągłą od 450 do 666 KM (330–490 kW) i występuje z pakietem od 4 do 6 baterii o pojemności 360–540 kWh.
Największy zapewnia zasięg do 300 km. Możliwe jest ładowanie prądem zmiennym (AC) o mocy do 43 kW lub stałym (DC) o mocy do 250 kW.
Niski opór, dużo miejsca – Volvo FH Aero
W najnowszym FH Aero zwraca uwagę przede wszystkim nowy przód. Konstruktorzy Volvo skorzystali z możliwości, jaką stworzyły obowiązujące obecnie przepisy europejskie. Od 1 września 2020 roku dopuszczono do ruchu w Unii Europejskiej pojazdy ciężarowe z kabinami wydłużonymi maksymalnie o 90 cm, o ile zmiana ta spowodowana jest dążeniem do poprawy aerodynamiki lub bezpieczeństwa.
Projektanci Volvo Trucks poprzestali na wydłużeniu przodu o 24 cm. Wydaje się to niewiele, ale zmiana jest widoczna, a przede wszystkim przynosi pożądany efekt – redukuje opór powietrza. Kabina zachowała charakterystyczną dla marki formę, a przy okazji powiększono znak firmowy, co dodatkowo wyróżnia najnowszy model.
Zmniejszenie oporu aerodynamicznego przynoszą również cyfrowe lusterka wsteczne złożone z kamer na zewnątrz i monitorów w kabinie. Należą one do standardu, ale na życzenie nabywcy pojazd wyposażany może być w tradycyjne lusterka. Cyfrowe mają nad zwykłymi tę przewagę, że zwiększają pole widzenia odpowiednio do ruchu pojazdu. Np. podczas skrętu automatycznie podążają za naczepą. Jazdę po zmroku ułatwia nocny tryb cyfrowych lusterek.
Na przystosowaniu pojazdów Volvo do nowych przepisów skorzystał również komfort kierowców. W gamie kabin FH Aero jest wersja Globetrotter XXL, która oprócz dłuższego, opływowego przodu ma wydłużoną o 25 cm część sypialną. Wewnątrz znajduje się leżanka mierząca w najszerszym miejscu rekordowe 106 cm. Jej długość dochodzi do 213 cm. Z powodzeniem będą się na niej wysypiać również bardzo wysocy kierowcy. Z zewnątrz wydłużoną część osłonięto estetycznie spojlerem.
Co ważne ciągniki siodłowe z kabiną Globetrotter XXL mogą współpracować z naczepami o typowej w Europie długości i nadal są traktowane przez przepisy jako zwykłe zestawy.
Rekordowe 780 KM
Oczywiście kabina ta jest proponowana również w potężnym FH16. Producent postanowił pozostawić bez zmian oznaczenie tego modelu, chociaż nowy silnik ma pojemność 17,3 l i w związku z tym nazwano go D17. Jest to rzędowa, 6-cylindrowa jednostka doładowana turbosprężarką. Kształt denka tłoków dopracowano, aby ułatwić tworzenie się mieszanki w komorze spalania. Jednocześnie projektanci podwyższyli stopień sprężania i wprowadzili nowy układ wtryskowy. W efekcie mieszanka spala się dokładniej, a co za tym idzie wzrosła moc i spadło zużycie paliwa. W topowej wersji silnik D17 osiąga 780 KM i imponujący maksymalny moment obrotowy 3800 Nm.
Pojazdy Volvo FH16 są wykorzystywane do najtrudniejszych zadań transportowych. Niejednokrotnie przewożą ładunki ponadnormatywne lub ciągną długie zestawy osiągające 25,25 m, a nawet więcej. W Szwecji od niedawna mogą poruszać się zestawy o długości 34,5 m i masie całkowitej 74 t. W takich warunkach nie mniej ważna od osiągów silnika jest możliwość skutecznego hamowania. Najnowszy D17 i tutaj ma się czym pochwalić. Oferowany w opcji hamulec silnikowy został udoskonalony i jest bardziej skuteczny. Moc hamowania dochodzi do 525 kW przy 2200 obr/min. Hamulec wydechowy osiąga 246 kW przy identycznych obrotach.
Jeszcze lepszy software – Volvo FH Aero
Nowości nie ograniczają się do głównych zespołów pojazdu. Inżynierowie Volvo zadbali również o oprogramowanie oraz usługi ułatwiające eksploatację. Ulepszony tempomat topograficzny Volvo I-See bierze pod uwagę nie tylko przebieg drogi przed pojazdem, ale również informacje o ruchu drogowym. System informacyjno-rozrywkowy jest teraz łatwiejszy w obsłudze i stwarza możliwość lepszego dopasowania do preferencji kierowcy. Wraz z nim dostępna jest nowa, fabryczna nawigacja z ulepszonymi mapami dostosowanymi do potrzeb konkretnych pojazdów ciężarowych, z automatyczną aktualizacją. W ofercie jest też nowy system audio, gwarantujący najwyższej jakości dźwięk. Dodano też gniazdka USB typu C oraz fabryczną kuchenkę mikrofalową.
Usługę My Business Apps wprowadzono na nowe rynki. Za pośrednictwem Volvo Connect można teraz lepiej kontrolować stan ogumienia, w tym ciśnienie w oponach.
W przypadku silników D13 okresy między przeglądami dochodzą do 150 000 km zależnie od wersji i warunków eksploatacji. Maksymalny okres między przeglądami dla silnika D17 wynosi 100 000 km.
Najnowsze Volvo FH Aero wszechstronnie udoskonalono. Nowe kabiny, silniki, oprogramowanie i usługi współdziałają, przynosząc wzrost wydajności od pierwszego dnia pracy.
Gama silników Volvo
Typ | Moc maksymalna | Maksymalny moment | Paliwo lub maksymalna |
(KM/kW/obr/min) | obrotowy (Nm/obr/min) | moc ładowania | |
D13 | 420/309/1404–1700 | 2100/905–1400 | ON, HVO, XTL |
D13 I-Save | 420/309/1230–1600 | 2400/900–1230 | ON, HVO, XTL, B100 |
D13 | 460/338/1404–1700 | 2300/945–1400 | ON, HVO, XTL |
D13 I-Save | 460/338/1240–1600 | 2600/900–1240 | ON, HVO, XTL, B100 |
D13 I-Save | 480/353/1250–1600 | 2700/900–1250 | ON, HVO, XTL, B100 |
D13 | 500/368/1404–1700 | 2500/980–1400 | ON, HVO, XTL |
D13 I-Save | 500/368/1250–1600 | 2800/900–1250 | ON, HVO, XTL |
D13 | 540/397/1458–1700 | 2600/1000–1400 | ON, HVO, XTL |
G13 | 420/309/1600–1700 | 2100/905–1400 | metan |
G13 | 460/338/1600–1700 | 2300/950–1400 | metan |
G13 | 500/368/1600–1700 | 2550/980–1404 | metan |
D17 | 600/441/1500–1700 | 3000/900–1400 | ON, HVO, XTL |
D17 | 700/515/1600-1700 | 3400/950-1400 | ON, HVO, XTL, B100 |
D17 | 780/574/1700 | 3800/1000–1200 | ON, HVO, XTL |
elektryczny | 666/490 (moc ciągła) | – | 43 kW (AC) 250 kW (DC) |