Branża transportu drogowego stoi obecnie przed dwoma wyzwaniami. Zgodnie z unijnym rozporządzeniem wymagane jest ograniczenie emisji CO2 przez nowe pojazdy ciężarowe. Do 2025 r. musi zostać ono zmniejszone o 15%, a do 2030 r. – o 30%1). Jednocześnie oczekuje się, że osiągi takich pojazdów zostaną utrzymane, a nawet poprawione. Nie bez znaczenia jest też niższe zużycie paliwa. Pomocne w tym będą nowoczesne oleje silnikowe.
Dla przewoźników i zarządców flot transportowych kluczowe jest utrzymanie konkurencyjności poprzez maksymalizację wydajności. Pozwala to ograniczać całkowite koszty operacyjne. Do najważniejszych kwestii wpływających na koszty funkcjonowania floty należą: praktyki serwisowe, innowacje techniczne oraz okresy między wymianami oleju (ODI). Istotne są też kwestie zrównoważonego rozwoju. Dlaczego akurat te zagadnienia? Serwis stanowi około 10% całkowitych kosztów operacyjnych floty2).
Niższe zużycie paliwa: presja rośnie
Innowacyjne silniki o wyższych parametrach pociągają za sobą nowe i zróżnicowane wymagania, w tym konieczność stosowania zatwierdzonych olejów. Wraz z rozwojem silników niektórzy producenci dopuszczają obecnie, aby ODI sięgały nawet 129 000 km3). W praktyce osiągnięcie tej wartości wymaga stosowania odpowiednich rozwiązań serwisowych. I wreszcie sektor transportu drogowego przyczynia się do około 9% globalnej emisji dwutlenku węgla4). Wzrasta więc presja, aby pojazdy wykorzystywane w tej branży spełniały wyśrubowane normy emisji.
W Shell wiemy, że nasi klienci z branży transportowej szukają sposobów na obniżanie kosztów, a jednocześnie utrzymanie wysokiej jakości usług i dalsze rozwijanie biznesu. Jako wiodący dostawca olejów silnikowych odgrywamy ważną rolę w osiąganiu tych celów. Pomagamy w realizacji planów handlowych umożliwiając bezpieczniejszą i wydajniejszą jazdę, co przekłada się na niższy całkowity koszt użytkowania (TCO).
Większa efektywność paliowa
Gama olejów silnikowych Shell Rimula, obejmująca oleje Shell Rimula R6 i Rimula R7, jest owocem wieloletniego doświadczenia w opracowywaniu olejów oraz współpracy z producentami. Rozbudowany program testów Shell obejmuje m.in. próby terenowe pojazdów ciężarowych IVECO Stralis oraz wspólne testy z Daimler Trucks AG. Produkty Shell Rimula R6 i R7 zapewniają m.in. większą niezawodność oraz poprawę efektywności zużycia paliwa5), bez szkody dla ochrony podzespołów silnika.
Najbardziej zaawansowane oleje Shell Rimula R7 umożliwiają ograniczenie zużycia paliwa na poziomie od 1% do nawet 3%6). Chociaż uzysk 1% może się wydawać znikomy, na dystansie 1 miliona kilometrów pojedyncza ciężarówka może zaoszczędzić 3300 litrów paliwa. W skali całej floty ciągłe i skumulowane oszczędności stają się znaczące.
Przypisy
1) Mierzone w stosunku do danych z 2019 r. – rozporządzenie (EU) 2019/1242
2) Certas Energy. www.certasenergy.co.uk/news/top-hgv-maintenance-tips-to-reduce-total-cost-per-mile CertasEnergy.co.uk
3) Ismail Bagci i Chris Alley. www.fleetmaintenance.com/in-the-bay/tools/article/21126283/four-keys-to-a-successful-extended-drain-interval-program Fleet Maintenance. 3 marca 2020.
4) International Energy Agency (2020), CO₂ emission by sector, World 1990-2018; International Energy Agency (2020), CO₂ emission 1) industry, 2) transport and 3) heavy duty vehicles in sustainable development scenario 2000-2030; Deloitte Analysis.
5) Przeprowadzono próby terenowe w celu określenia statystycznie istotnych wartości obniżenia zużycia paliwa
6) Na podstawie statystycznie istotnych danych pochodzących z kontrolowanych badań terenowych. Oszczędność paliwa na poziomie nawet do 1,0% udowodniona w testach polowych dla Shell Rimula R7 w porównaniu z klasą lepkości 5W-30
(HTHS 3,5 mPa·s). Oszczędność 3,0% wykazana w porównaniu z klasą lepkości 10W-40 (HTHS 4,4 mPa·s), a 3,9% w porównaniu z klasą 15W-40 (HTHS 4,4 mPa·s).