Dacia Jogger: duże kombi pakowne jak van, w dodatku z zacięciem terenowym. Zaskakuje pod wieloma względami.
Jej największą zaletą i to dosłownie jest duży rozstaw osi. Nadwozie jest dość wysokie, a tył kończy się niemal prostopadle. Dzięki temu Jogger może pomieścić nawet siedem osób. Testowy egzemplarz był w wersji 5-osobowej, za to z tyłu miał przepastny bagażnik. Tyle miejsca na różności przyda się i w rodzinie, i w firmie.

Dwa wlewy
Dacia Jogger, którą testowaliśmy była wyposażona w dwupaliwowy silnik TCe 100 LPG. Ta jednolitrowa, trzycylindrowa jednostka ma moc 100 KM i 170 Nm momentu obrotowego. Współpracuje z 6-biegową skrzynią manualną. Taki układ napędowy lubi spokojnych kierowców. Aby zachęcić Dacię do szybkiego rozpędzania, trzeba redukować biegi, podnosząc obroty do 3000–4000.
Tryb Eco jeszcze bardziej spowalnia reakcję silnika na wciśnięcie pedału przyspieszenia. W oszczędzaniu pomaga sygnalizator zmiany biegów, który sugeruje zmiany przy 2000 obrotów. Chociaż wzmocniono konstrukcję przedniej części nadwozia, co tłumi drgania silnika, zastosowano grube wkładki w bagażniku i uszczelniono drzwi oraz lusterka boczne, wysokie obroty przekładają się na dość dokuczliwy hałas w środku. Charakterystyczny dla trzycylindrowców terkot trudno wytlumić. Mimo to podczas jazdy z prędkością 120–140 km/h nadal można z przyjemnością słuchać radia.

Dacia jest stabilna przy wyższych prędkościach i podczas pokonywania zakrętów, na co ma wpływ duży rozstaw osi i szeroki rozstaw kół. Elektryczne wspomaganie kierownicy ułatwia prowadzenie przy każdej prędkości. Podczas manewrów kierownica obraca się lekko, przy prędkości autostradowej usztywnia się, choć moim zdaniem trochę za mało.
Zawieszenie jest komfortowe w sposób znany z aut francuskich, ale nie buja na nierównościach jak kołyska. Przy wyższych prędkościach zapewnia stabilność.
Widoczność jest dobra. Spora szyba przednia i odpowiedniej wielkości lusterka boczne pozwalają kontrolować sytuację z przodu i z tyłu. Podczas wyjeżdżania z miejsc parkingowych może przeszkadzać szeroki słupek C, warto dokupić kamerę cofania z czujnikami. Zwłaszcza, że Jogger ma ponad 4,5 m długości i gdy po bokach stoją inne samochody, to jak byśmy nie patrzyli, niewiele widać.
Dacia Jogger: Zasięg 1200 km
W limitowanej wersji Extreme, którą testowaliśmy, był do dyspozycji m.in. tempomat z ogranicznikiem prędkości oraz aktywny system zapobiegający kolizji, który działa od 7 do 170 km/h, kontrolując odległość od poprzedzającego pojazdu. Podczas przejazdu przez skrzyżowanie z prędkością od 7 do 25 km/h z włączonym kierunkowskazem system wykrywa samochody nadjeżdżające z przeciwka z prędkością od 30 do 55 km/h i ostrzega kierowcę, a w razie konieczności wyhamowuje, żeby zapobiec kolizji. Natomiast asystent martwego pola alarmuje o obiektach poruszających się z boku pojazdu. Samochód miał również bezkluczykowy system otwierania, zamykania i uruchamiania silnika oraz elektryczny hamulec postojowy. W pełni ledowe, adaptacyjne reflektory skuteczniejsze oświetlają drogę.

Ponieważ firma podaje, że Dacia Jogger zasilana benzyną i LPG ma zasięg ponad 1000 km, postanowiliśmy to sprawdzić. W samochodzie jest 40-litrowy zbiornik na LPG i 50-litrowy na benzynę. Domyślnie, przy pełnych bakach, samochód korzysta z LPG, gdy gaz się kończy przełącza się na benzynę. W tym wypadku wyglądało to tak, że gdy komputer pokładowy pokazywał jeszcze 1/5 zbiornika gazu, system automatycznie przełączał na benzynę. Jeżeli mimo to chcemy jechać korzystając z LPG, możemy wywołać takie zasilanie za pomocą przycisku po lewej stronie kierownicy. Jednak system szybko z powrotem wraca do czerpania energii z benzyny.
Dacią pokonaliśmy trasę Warszawa – Hanower – Warszawa – Starachowice – Warszawa. W sumie ponad 2000 km, w tym ostatni odcinek po zatankowaniu do pełna gazem i benzyną – ponad 1000 km. Przy prędkości autostradowej 80–150 km/h Jogger zużywał 13 l LPG/100 km lub 8 l benzyny. Przy niższych prędkościach 50–120 zużycie gazu spadło do 12 l, a benzyny do 7 l przy średniej prędkości 69 km/h.
Biorąc pod uwagę, że ostatni odcinek naszego testu obejmował 1026 km, a komputer pokładowy pokazywał jeszcze zasięg 170 km, można założyć, że jedno tankowanie Dacii Jogger wystarcza co najmniej na 1200 km.
Wszystko, co potrzebne
Fotel ma sporą regulację, a położenie kierownicy można zmieniać w dwóch płaszczyznach, można więc wygodnie zająć miejsce. Nachylona w stronę kierowcy konsola środkowa sprawia, że obsługa multimediów i umieszczonych na niej przycisków jest łatwa. Z przodu są dwa gniazda USB, jedno znajduje się w pobliżu ekranu multimediów, drugie za kierownicą, obok miejsca mocowania uchwytu na telefon.

Z pozycji wielofunkcyjnej kierownicy obsługujemy tempomat i komputer pokładowy. Pod kierownicą jest dźwigienka do sterowania multimediami, charakterystyczna dla aut z grupy Renault. Przed kierowcą są dwa analogowe zegary, a pomiędzy nimi czarno-biały ekran komputera pokładowego. Obok, po środku tablicy rozdzielczej zamontowano 8-calowy ekran multimediów, gdzie oprócz standardowych funkcji możemy korzystać z nawigacji fabrycznej oraz aplikacji na telefonie, również łącząc się z nim bezprzewodowo.
Przed pasażerem jest przeciętnej wielkości, zamykany schowek, w drzwiach z przodu mieści się litrowa butelka, w tylnych nawet dwie, w podłokietniku jest niewielki schowek, a między fotelami z przodu miejsce na dwa kubki. W środku jest jedno gniazdo 12-voltowe z przodu i drugie z tyłu między fotelami przedniego rzędu.
Zajmowanie miejsc z tyłu ułatwiają dość długie drzwi, które szeroko się otwierają. Wprawdzie nie jest to tak wygodne rozwiązanie, jak drzwi przesuwane, ale miejsca jest dużo. W drugim rzędzie zamontowano fotel i podwójną kanapę, a na każdym z trzech miejsc można wygodnie usiąść. Siedzisko i oparcie środkowego miejsca są tak samo komfortowe, jak tych po bokach. Nieduży tunel raczej nie przeszkadza podczas jazdy. Na oparciach foteli z przodu zamontowano stoliki, które można do siebie przysunąć, jednocześnie wysuwając uchwyty na kubki.
W wersji 5-osobowej mamy do dyspozycji duży bagażnik, który mieści 761 l, a gdy złożymy fotele drugiego rządu możemy przewieźć 2027 l.
Niski próg załadunku (661 mm) i podłoga bagażnika mierząca ponad 1100 mm umożliwiają przewożenie wózka dziecięcego lub rowerka w poziomie bez konieczności ich demontażu. Przewożone rzeczy można zabezpieczyć elastycznymi pasami, oraz umocować do 4 uchwytów. W bagażniku zamontowano też dwa haczyki na torby. Trzeci znajduje się z przodu, przed pasażerem. W tej wersji bagażnik był osłonięty gumową wkładką, która skutecznie go chroni przed zabrudzeniami. Co istotne w wersji LPG jest tyle samo miejsca, co w innych odmianach, ponieważ zbiornik na gaz umieszczono we wgłębieniu na koło zapasowe. Na naprawdę duże potrzeby relingi dachowe można w łatwy sposób przekształcić w bagażnik, na którym można przewozić rzeczy o masie do 80 kg. Jogger może holować też przyczepę o masie do 1200 kg.

Dacia Jogger ma wiele zalet osobowych wersji aut dostawczych klasy Renault Kangoo. Zarazem dzięki typowej sylwetce kombi zachowała dość opływowy, „oszczędzający paliwo” kształt. Imponuje wszechstronnością wnętrza i układu napędowego. Przy zmieniających się, a na ogół po prostu rosnących cenach paliw, zasilanie LPG możne znacząco zmniejszyć koszt pokonania każdego kilometra. Jeśli dodać 20-centymetrowy prześwit, przydatny na gorszych drogach i bezdrożach, mamy co najmniej trzy w jednym: kombi, vana i SUV-a.
Tekst i zdjęcia: Katarzyna Dziewicka
Dacia Jogger ECO-G 100 LPG SL Extreme Dane techniczne | |
Masy i wymiary Dmc (kg) | 1724 |
Masa własna (kg) | 1259 |
Ładowność (kg) | 535 |
Objętość bagażnika (l) | 762/2027 |
Rozstaw osi (mm) | 1898 |
Dł./szer. /wys. (mm) | 4547/1784/1691 |
Średnica zawracania (m) | 11,7 |
Prześwit (mm) | 200 |
Liczba miejsc Układ napędowy | 5 |
Silnik | TCe 100 LPG |
Liczba cylindrów | 3 |
Pojemność (cm3) | 999 |
Moc maksymalna (KM/kW/obr/min) | |
LPG | 100/74/4600÷5000 |
Benzyna | 91/67/4800÷5000 |
Maks. mom. obrot. (Nm/obr/min) | |
LPG | 170/2000÷3500 |
Benzyna | 160/2100÷3750 |
Typ skrzyni/liczba biegów | manualna/6 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) * | |
LPG | 12,3 |
Benzyna | 12,5 |
Prędkość maksymalna (km/h) * | 175 |
LPG | |
Benzyna | 172 |
Śr. zuż. paliwa w cyklu miesz. (l/100 km)* | |
LPG | 7,4÷7,7 |
Benzyna | 6÷6,3 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | |
LPG | 40 |
Benzyna Cena | 50 |
Cena brutto wersji Extreme (zł) | 87 600 |
*wg danych producenta




























