wtorek, 10 grudnia, 2024
Strona głównaAktualnościFord F-150 Lightning w Norwegii

Ford F-150 Lightning w Norwegii

Ford F-150 Lightning wchodzi na rynek norweski. Klienci mogą ubiegać się o zakup ograniczonej liczby F-150 Lightning w wersji Lariat Launch Edition.

Ponad 1000 Nm momentu obrotowego pozwala na holowanie prawie 3,5-tonowej przyczepy i przyspieszenie 0-100 km/h w czasie poniżej 5 sekund. Pikap może zasilać elektronarzędzia i akcesoria przydatne w pracy i podczas rozrywek w plenerze.

Ford F-150 Lightning: Czysta friluftsliv

Klienci z najbardziej otwartego na elektromobilność rynku świata będą pierwszymi poza USA i Kanadą, którzy będą mogli ubiegać się o zakup limitowanej liczby F-150 Lightning w wersji specjalnej Lariat Launch Edition. Polityka władz Norwegii zmierza do wprowadzenia do roku 2025 obowiązku sprzedaży wyłącznie w pełni elektrycznych nowych samochodów osobowych oraz lekkich użytkowych, a kultura odpoczynku na łonie natury – „friluftsliv” – jest zakorzeniona w narodowej mentalności.

– W ciągu moich 25 lat pracy w Fordzie nigdy nie widziałem takiego entuzjazmu w odbiorze modelu i potrzeby, by zasiąść za kierownicą naszego F-150 Lightning, jakie obserwuję teraz ze strony kierowców. Klienci dosłownie dobijali się do moich drzwi i błagali, abyśmy sprowadzili elektrycznego pickupa do Norwegii – powiedział Per Gunnar Berg, dyrektor zarządzający w Ford Norway. – F-150 Lightning to idealny produkt dla wielu klientów z Norwegii, jak żaden inny model zdolny zaspokoić nasze pragnienie przygody, a jednocześnie wpisujący się w naszą filozofię dbania o środowisko naturalne.

Ford F-150 Lightning

Tylko elektryczne od 2030

Ford w zeszłym roku ogłosił, że od 2030 roku w ofercie marki znajdą się włącznie elektryczne samochody osobowe, a od 2035 roku dołączy do nich kompletna gama elektrycznych pojazdów użytkowych. Ponadto zamierza osiągnąć do roku 2035 neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla we wszystkich zakładach, dla logistyki i bezpośrednich dostawców w Europie. Firma zainwestuje na całym świecie 50 miliardów dolarów, aby do 2026 roku osiągnąć roczną docelową globalną produkcję 2 milionów egzemplarzy samochodów elektrycznych. Planuje, że do 2030 roku ponad połowę jej globalnej produkcji będą stanowiły pojazdy elektryczne i że nie później niż w 2050 roku Ford osiągnie globalną neutralność węglową.

W ubiegłym miesiącu zaprezentował europejskim klientom Explorera 2, elektrycznego crossovera klasy średniej, będącego jednym z dziesięciu modeli elektrycznych, które znajdą się w ofercie marki do końca 2024 roku. Jest w tej grupie również Mustang Mach‑E, którego zakupy w Norwegii stanowią aż 22% całego wolumenu sprzedaży modelu w Europie.

Z góry rezerwują

Prawie 200 000 klientów zarezerwowało Forda F-150 Lightning jeszcze przed jego premierą w maju ubiegłego roku. F-150 Lightning, należący do serii F Forda, pikapów najlepiej sprzedających się w Ameryce od 46 lat, do której od 41 lat należy również tytuł najlepiej sprzedającego się samochodu użytkowego, szybko osiągnął status najchętniej kupowanego elektrycznego pikapa w USA.

Limitowana seria samochodów dla norweskich klientów będzie powstawać w Stanach Zjednoczonych, w zakładach Rouge Electric Vehicle Center w Dearborn, które rozszerzają moce produkcyjne do planowanego rocznego tempa 150 000 egzemplarzy F-150 Lightning, zjeżdżających z linii już w 2023 roku.

Konsumenci w Norwegii są największymi entuzjastami samochodów elektrycznych na świecie, stanowią one już 21% z 2,9 mln pojazdów poruszających się po drogach tego kraju. Prawie 80% nowych samochodów osobowych sprzedanych w Norwegii w 2022 r. miało napęd elektryczny. W wypadku pojazdów użytkowych, było to 20%, jednak przewiduje się, że w tym roku wskaźnik ten osiągnie 40% dzięki rosnącemu popytowi ze strony przedsiębiorstw i coraz większej podaży.

Ford F-150 Lightning

5 sekund bez przyczepy

F-150 Lightning, który nadaje się do przewożenia w dzikie ostępy sprzętu narciarskiego, wędkarskiego lub pontonów do raftingu, wpisuje się też w potrzeby norweskich firm, może przejechać na jednym ładowaniu, bez emisji, do 386 km (wg EPA), pozwala też na holowanie przyczepy o masie 3493 kg i przewiezienie 805 kg ładunku.

Zespół dwóch silników elektrycznych o mocy 458 KM i momencie obrotowym 1050 Nm napędza obie osie. Pikap przyspiesza od 0 do 100 km/h w mniej niż 5 sekund. Do wyboru są tryby jazdy: Normal, Sport, Off-Road 7 i Tow/Haul (holowanie).

Akumulator litowo-jonowy nowej generacji o pojemności użytkowej 98 kWh można naładować od 15 do 80% w 39 minut przy użyciu szybkiej ładowarki prądu stałego o mocy 150 kW. Warto nadmienić, że norweska sieć publicznych punktów ładowania, liczy już 20 000 ładowarek, w tym 6000 szybkich.

Ford F-150 Lightning: Zabawi i zasili

Jednym z walorów F-150 Lightninga jest możliwość wykorzystania jego akumulatora trakcyjnego jako mobilnego źródła zasilania. Instalacja Pro Power Onboard dostarcza poprzez gniazdka elektryczne prąd o mocy do 2,3 kW i nadaje się do zasilania elektronarzędzi i elektorniki w miejscu pracy lub podczas biwakowania.

Przedni bagażnik Mega Power Frunk o pojemności 400 litrów, zdolny do przewiezienia 181 kg bagażu, jest wodoodporny i odprowadza wodę, co jest bardzo praktycznym rozwiązaniem, zarówno w pracy, jak i podczas wyjazdów w plener.

Kabina pomieści pięciu pasażerów. Podróż ułatwia system informacyjno-rozrywkowy SYNC 4A Forda, obsługiwany przez 15,5-calowy cyfrowy centralny ekran dotykowy oraz Apple CarPlay i Android Auto, łączące się ze smartfonami bezprzewodowo. 12-calowy cyfrowy zestaw wskaźników wykorzystuje konfigurowalny interfejs, który pozwala kierowcy zaprogramować najważniejsze dla niego informacje.

Kamera tylna upraszcza zaczepienie przyczepy. Wagi pokładowe i inteligentny zaczep wyświetlają na ekranie centralnym szacunkową ładowność skrzyni i rozkład masy ładunku na przyczepie. System Pro Trailer Backup Assist ułatwia manewrowanie podczas zaczepiania przyczepy, umożliwiając kierowcy monitorowanie postępów na 15,5‑calowym ekranie dotykowym i wykonywanie manewrów za pomocą specjalnego sterownika.

Ford F-150 Lightning

W każdym kolorze pod warunkiem, że…

F-150 Lightning w wersji Lariat Launch Edition, przeznaczonej dla klientów w Norwegii, jest oferowany wyłącznie z nadwoziem Super Crew Cab w metalicznym kolorze nadwozia Antimatter Blue, podkreślającym unikatowy materiał, z jakiego wykonano nadwozie. Jest to stop aluminium klasy wojskowej, który obniża masę pojazdu, podnosząc jego efektywność energetyczną i oszczędność podczas jazdy.

Może najbardziej pamiętliwi z potomków wikingów docenią, że nowy model jest jak Ford T, który też można było „otrzymać w każdym kolorze, pod warunkiem, że był to kolor czarny”.

Powiązane artykuły

OBSERWUJ NAS!

Facebook
YouTube
LinkedIn
Instagram
Tiktok

 

CZYTAJ NAJNOWSZY NUMER

Zapisz się do newslettera


Zrównoważony rozwój

Opinie

Po godzinach

Zapowiedź