ZF i ADAS mają przed sobą przyszłość. Wszystko dzięki zmieniającym się przepisom, które wymuszają coraz to bardziej zaawansowane wyposażanie samochodów. Wszystkie nowe pojazdy rejestrowane na terenie UE muszą być wyposażone w szereg udogodnień. Są to systemy wspomagające hamowanie awaryjne, utrzymywanie pasa ruchu lub inteligentną kontrolę prędkości.
Coraz częściej inteligentne funkcje wspomagające są przenoszone z czujników do centralnych komputerów, które mogą również wykorzystywać swoją moc obliczeniową do sterowania dynamiką jazdy lub systemami informacyjno-rozrywkowymi w pojeździe.
Era ZF i ADAS
Grupa ZF ma 30-procentowy udział w globalnym rynku inteligentnych kamer do zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy (ADAS). Łączą one czujniki, funkcje percepcyjne i funkcje jazdy w jednym urządzeniu. Nowością w portfolio firmy są funkcje automatycznej jazdy w postaci samodzielnego oprogramowania. Rozwiązania te są elastyczne, dzięki czemu można je dostosować do sterowników różnych dostawców. Ponadto umożliwiają sterowanie elementami wykonawczymi pojazdu, takimi jak układy hamulcowe i kierownicze, za pośrednictwem komputerów centralnych lub komputerów domenowych. W odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie klientów na gotowe rozwiązania ADAS, ZF oferuje również te systemy wraz z testowaniem, walidacją i homologacją. Można to osiągnąć szybciej i wydajniej dzięki narzędziom wspieranym przez sztuczną inteligencję. Takim jak ZF Annotate, które testują i walidują sprzęt i oprogramowanie ADAS w celu zapewnienia pełnej funkcjonalności.
„W ostatnich latach stale poszerzaliśmy naszą wiedzę specjalistyczną i oferujemy naszym klientom gotowe systemy wspomagania kierowcy, które spełniają wymagania pojazdów definiowanych programowo i nowych architektur E/E” – powiedział dr Christian Brenneke, dyrektor dywizji Electronics & ADAS w Grupie ZF.
Jak mówi dyrektor, te gotowe rozwiązania obejmują zarówno projektowanie systemów sprzętowych i oprogramowania, walidację oraz homologację systemów wspomagania kierowcy.
Numer jeden
Firma ZF sprzedała dotychczas ponad 75 milionów kamer. Pierwsza inteligentna kamera pojawiła się na rynku w 2008 roku. Od tego momentu firma ZF stale ulepsza swoje kamery przednie, w tym jako pierwsza oferując 100-stopniowe poziome pole widzenia.
Wraz z najnowszą generacją – Smart Camera 6 – Grupa ZF zrobiła kolejny krok w ewolucji kamer przednich. Smart Camera 6 charakteryzuje się polem widzenia 120 stopni. Ma ponad czterokrotnie większą rozdzielczość obrazu (8 megapikseli) niż poprzednia generacja oraz większą mocą obliczeniową. Dzięki możliwości aktualizacji bezprzewodowej Smart Camera 6 usprawnia działanie i umożliwia wprowadzenie nowych funkcji, które pozwolą na przyszłe modernizacje systemu. Jako dostawca technologii czujników ADAS, w tym kamer przednich, dla kilkunastu producentów pojazdów na całym świecie, oferta ZF pomaga producentom zwiększyć bezpieczeństwo pojazdów oraz wspiera krytyczne funkcje jazdy i systemy wspomagania kierowcy.
Funkcje ADAS i parkowania
Wcześniej wiele funkcji oprogramowania ADAS było wdrażanych w sprzęcie i magazynowanych na chipach w odpowiednich komponentach. Np. w inteligentnych kamerach. Jednak wraz z tendencją do centralizacji architektury, w której oprogramowanie jest wdrażane centralnie, obecnie możliwe jest korzystanie z tych funkcji niezależnie od sprzętu. Dlatego też firma ZF oferuje również swoje funkcje ADAS i parkowania jako samodzielne oprogramowanie jako produkt. Obejmują około 25 funkcji bezpieczeństwa, komfortu i parkowania. Producenci pojazdów mogą wybierać funkcje, które chcą zastosować w danej serii pojazdów, z puli funkcji w sposób indywidualny, modułowy i skalowalny.
ProAI
Aby zapewnić bezpieczne i szybkie działanie tych funkcji, przyszłe architektury pojazdów będą wymagały coraz większej mocy obliczeniowej. Rodzina ProAI firmy ZF to komputery centralne klasy motoryzacyjnej. Można je stosować we wszystkich platformach pojazdów, aplikacjach i architekturach E/E. Pod koniec 2024 r. rozpoczęto seryjną produkcję wysokowydajnej wersji ProAI. Kilka innych wersji – na przykład do kamer ADAS i rozwiązań parkingowych – weszło do produkcji seryjnej już wcześniej.
Oprócz już znanych wersji ProAI, firma ZF rozszerza swoją ofertę produktów. Teraz może zaoferować bardziej ekonomiczne jednostki obliczeniowe do modeli produkowanych seryjnie pod nazwą ProAI. Dzięki skalowalności i modułowości ProAI jest to logiczny krok w kierunku przejrzystej oferty produktów. ProAI można konfigurować indywidualnie i zgodnie z wymaganiami dla wszystkich klas, typów i architektur pojazdów. Od niedrogich modeli podstawowych do rozwiązań z przednią kamerą lub aplikacji wyłącznie do parkowania, poprzez wydajne konfiguracje komfortowe dla systemów ADAS poziomu 2+ i 3 oraz rozwiązań podwoziowych w segmencie premium, aż po superkomputery typu „wszystko w jednym”. Te ostatnie sterują całymi aplikacjami autonomicznymi. Dzięki temu „ProAI” stało się synonimem rozwiązań obliczeniowych dla motoryzacji w firmie ZF.
Moc obliczeniowa dla wszystkich domen pojazdu
Najwyższy poziom konfiguracji to wersja wielodomenowa z wieloma płytami wydajnościowymi i mocą obliczeniową ponad 1500 TOPS. 1500 TOPS to 1,5 kwadryliona operacji na sekundę. Płyty wydajnościowe można indywidualnie wyposażyć w mikroprocesory wszystkich głównych producentów i różne systemy operacyjne. W ten sposób zapewniamy im maksymalną elastyczność i swobodę podczas opracowywania nowych architektur o scentralizowanej konstrukcji. Ta wersja ProAI może obsługiwać różne domeny w pojeździe w jednym urządzeniu. Na przykład ADAS/AD, podwozie i systemy informacyjno-rozrywkowe (IVI). Rozwiązanie to oferuje niezrównaną elastyczność oraz szeroki zakres opcji planowania i projektowania pojazdów definiowanych programowo z centralną architekturą E/E.
Annotate
Aby jeszcze bardziej przyspieszyć rozwój rozwiązań ADAS i AD, firma ZF opracowała opartą na chmurze i sztucznej inteligencji usługę walidacji ZF Annotate. Dane z czujników muszą być przetwarzane cyfrowo w sposób poprawny, aby pojazd zawsze otrzymywał „absolutną prawdę”. Ta znana jest w branży jako „prawda terenowa”. Wszystko to w celu obliczenia i wdrożenia funkcji jazdy na jej podstawie. Porównanie zebranych informacji z czujników z niezawodnym i precyzyjnym zestawem czujników referencyjnych zwiększa dokładność. W tym miejscu do akcji wkracza ZF Annotate.
W oparciu o dane pojazdu klienta i dodatkowe zapisy danych z czujników ZF – pomiary referencyjne – usługa oparta na chmurze dostarcza „prawdziwą wartość rzeczywistą”. ZF Annotate działa jako redundantna konfiguracja. Jest niezależna od zestawu czujników, które mają być sprawdzone, i jest konfrontowana z tymi samymi informacjami podczas jazdy po drodze. Zarejestrowane dane są następnie przesyłane do chmury i analizowane. Dzięki sztucznej inteligencji wszystkie istotne obiekty są dokładnie oznaczane, klasyfikowane i przypisywane. Ponadto opatruje się je unikalnymi numerami identyfikacyjnymi, zaś obiekty ruchome są śledzone. Informacje o obiektach stanowią część kompletnego opisu modelu otoczenia – ground truth. Po tej „adnotacji” oprogramowanie zapewnia bardzo precyzyjny pomiar porównawczy. Dzięki temu ZF Annotate jest najnowocześniejszym rozwiązaniem do walidacji wspomaganym sztuczną inteligencją. Jest przeznaczone do testowania i szkolenia nowoczesnych systemów ADAS/AD od poziomu 2+ do poziomu 5. W ten sposób ZF może przyspieszyć proces walidacji nawet 10-krotnie, skracając czas adnotacji z 12 do 2 miesięcy.