Sztuczna inteligencja pomaga w pracy projektantom z instytutu badawczego Toyoty, wykorzystując dane dostarczone przez inżynierów. Oprogramowanie pozwoli przyspieszyć projektowanie samochodów elektrycznych kolejnej generacji.
Do tej pory projektanci wykorzystywali publicznie dostępne narzędzia sztucznej inteligencji do przetwarzania tekstu na obraz (Generative AI) na bardzo wczesnym etapie tworzenia nowych pojazdów. Dzięki nowemu oprogramowaniu Toyoty w projektowaniu zostaną uwzględnione również wytyczne od inżynierów, takie jak optymalny opór powietrza, który przekłada się na zużycie paliwa, czy wymiary płyty podłogowej, które mają wpływ na prowadzenie i bezpieczeństwo auta.
Mniej nużących powtórzeń
– Narzędzia generatywnej sztucznej inteligencji często służą jako inspiracja dla projektantów, ale nie radzą sobie ze złożonymi kwestiami inżynieryjnymi i bezpieczeństwem, a to ma kluczowe znaczenie w procesie projektowania samochodu. Ta technologia pozwala wykorzystać najsilniejsze strony naszego zespołu inżynierów z nieprawdopodobnymi możliwościami sztucznej inteligencji – powiedział Avinash Balachandran, dyrektor działu interaktywnej jazdy (ang. Human Interactive Driving – HID) w instytucie badawczym Toyoty (ang. Toyota Reaserch Institute – TRI).
Zastosowanie nowego oprogramowania pozwoliło ograniczyć liczbę powtarzalnych operacji (tzw. iteracji) potrzebnych do stworzenia projektu zgodnego z wytycznymi inżynierów. Zespół naukowców z TRI w nowym algorytmie powiązał zasady teorii optymalizacji szeroko stosowanej w inżynierii wspomaganej komputerowo, z generatywną sztuczną inteligencją opartą na przetwarzaniu tekstu na obraz. Dzięki temu projektant może napisać prompt, czyli precyzyjną komendę tekstową, by oprogramowanie dostosowało odpowiednie wskaźniki wydajności do określonych cech pojazdu np. elegancki, nowoczesny, SUV.
Najpierw opór Toyoty
Pierwsze testy nowej technologii skupiały się na oporze aerodynamicznym. Inżynierowie tworzyli wstępny szkic pojazdu w oparciu o wymiary płyty podłogowej czy oczekiwany współczynnik oporu powietrza, dostosowywali te założenia do wymogów bezpieczeństwa i ergonomii, a następnie prosili sztuczną inteligencję o stworzenie kilku wariantów dizajnu.
– Zmniejszenie oporu powietrza ma kluczowe znaczenie dla poprawy aerodynamiki pojazdów elektrycznych i zwiększania ich zasięgu – powiedział Takero Kato, prezes nowego działu pojazdów elektrycznych (ang. BEV Factory) w Toyocie Motor Corporation. Nowe narzędzie pozwoli przyspieszyć projektowanie samochodów elektrycznych kolejnej generacji.