wtorek, 18 czerwca, 2024
Strona głównaAktualnościScania ogranicza działalność w Słupsku

Scania ogranicza działalność w Słupsku

Scania Production Słupsk S.A. kończy produkcję nadwozi autobusowych. Skoncentruje się na wytwarzaniu podwozi serii K.

W ten sposób zarząd firmy chce zapewnić rentowność działania w obecnych, trudnych warunkach rynkowych. Produkcja nadwozi autobusowych w Słupsku będzie stopniowo wygaszana i ostatecznie zakończona w pierwszym kwartale 2024 roku. Zakład produkcji podwozi typu K należący do Scania Production Słupsk S.A. będzie pracował bez zmian.

Za mały popyt

Firma w dalszym ciągu będzie oferować klientom kompletne autobusy, ale z nadwoziami wyspecjalizowanych producentów. Na podobny krok zdecydowało się w tym roku Volvo, które zamyka zakład we Wrocławiu.

Decyzja Scanii motywowana jest negatywnymi zmianami na globalnym rynku autobusów. Przekłada się to na spadek liczb zamówień na nowe autobusy i powoduje trwałą utratę rentowności tego rodzaju działalności. Segment autobusów mocno odczuł negatywne skutki działań mających zapobiec pandemii koronawirusa, i choć sytuacja na rynku stopniowo się unormowała, tempo odbudowy popytu jest niewystarczające. Ponadto, planowane wdrożenie zmian w przepisach prawa dotyczących autobusów wymaga znacznych inwestycji w nowe rozwiązania teraz i w przyszłości.

– Jesteśmy przekonani, że biznes autobusowy pozostanie ważną częścią oferty Scanii w przyszłości, potrzebujemy jednak nowej strategii, która pozwoli nam dotrzymać obietnicy złożonej klientom i zapewni dochodową działalność na całym świecie – mówi Stefano Fedel, dyrektor sprzedaży i marketingu Scanii.

Odprawy i szkolenia

Scania Production Słupsk S.A. jest obecnie miejscem pracy dla 1047 osób zatrudnionych w dwóch miejscach: zakładzie produkcji nadwozi autobusów (847 pracowników) oraz zakładzie produkcji podwozi typu K (200 pracowników). Decyzja o zamknięciu produkcji dotyczy wyłącznie zakładu nadwozi.

Wszyscy pracownicy objęci planowanymi zwolnieniami otrzymają należne prawem świadczenia. Oprócz wykraczających ponad obowiązek prawny odpraw, firma przygotowuje wsparcie obejmujące m.in. doradztwo zawodowe, możliwość szkoleń w celu zmiany kwalifikacji zawodowych oraz inne świadczenia. Zarząd słupskiej fabryki przystąpił do konsultacji z organizacjami związkowymi szczegółów planowanych zwolnień.

– To trudna decyzja poprzedzona szczegółowymi, licznymi analizami prowadzonymi na poziomie koncernu Scania. Scania Production Słupsk S.A. to ponad 30 lat budowania unikatowych kompetencji, zaangażowania, wspólnoty lojalnych współpracowników oraz tradycji tworzenia wyjątkowego produktu. Musimy pożegnać część naszych pracowników z ciężkim sercem i ogromnym szacunkiem do ich dotychczasowej pracy. Rozpoczynamy rozmowy ze związkami zawodowymi. Zaproponujemy wsparcie dla zwalnianych pracowników oferując więcej niż wynika tylko z przepisów prawa – mówi Robert Eriksson, dyrektor zarządzający Scania Production Słupsk S.A.

– Zaprzestanie produkcji nadwozi autobusów nie będzie miało wpływu na produkcję podwozi typu K realizowanych w Polsce od jesieni zeszłego roku. Z naszej linii produkcyjnej zjeżdża 12 podwozi dziennie. Wierzymy w dalszy rozwój tego obszaru – mówi Richard Wardemark, dyrektor produkcji Scania Production Słupsk S.A.

Scania bez miejskich i lokalnych

Scania będzie w dalszym ciągu produkować podwozia do autobusów z szeroką gamą układów napędowych, ale zaprzestanie produkcji podwozi typu Scania Citywide, Scania Interlink oraz podwozi niskopodłogowych. W ramach nowej strategii Scania oferuje kompletne autobusy we współpracy z wybranymi producentami zabudów i partnerami z branży.

– Większość produkcji autobusów Scania zawsze opierała się na współpracy z producentami zabudów i wysokim poziomie świadczonych usług. To podejście będzie dalej rozwijane, teraz w jeszcze bliższej współpracy z producentami nadwozi i partnerami, aby zaoferować naszym klientom kompletne rozwiązania – dodaje Stefano Fedel.

Powiązane artykuły

OBSERWUJ NAS!

Facebook
YouTube
LinkedIn
Instagram
Tiktok

 

CZYTAJ NAJNOWSZY NUMER

Zapisz się do newslettera


Zrównoważony rozwój

Opinie

Po godzinach

Zapowiedź