Scania wprowadza udoskonalony tempomat przewidujący CCAP. Nowy wariant pozwala obniżyć zużycie paliwa o 2%.
Tempomat CCAP (ang. Cruise Control with Active Prediction) jest łączony ze skrzyniami biegów ze zautomatyzowanym sterowaniem Scania Opticruise. Nowy wariant będzie stosowany od czerwca 2023 roku w ciężarówkach Scania ze skrzyniami biegów G25 i G33. Ponadto będą mogły w niego być doposażone pojazdy z układem napędowym Super z dotychczasową wersją tempomatu CCAP.
Dzięki znacznie zwiększonej mocy obliczeniowej, inteligentniejszym algorytmom i zoptymalizowanemu wykorzystaniu danych z map, pojazdy z nowym tempomatem CCAP mogą zaoszczędzić do 2% paliwa na drogach obfitujących we wzniesienia, utrzymując średnią prędkość na tym samym poziomie, co w pojazdach z poprzednią wersją tempomatu.
Najważniejsze zalety nowego tempomatu to:
• Bardziej płynna jazda i lepsze wykorzystanie osiągów pojazdu dzięki CCAP.
• Tryby jazy z możliwością ustawienia większych dopuszczalnych odchyleń od zadanej prędkości.
• Lepsze dopasowanie do ukształtowania drogi i aktualnego ruchu.
• Dłuższe odcinki pokonywane z wykorzystaniem funkcji Eco-roll.
• Możliwość ustawienia trybu Eco jako domyślnego, aktywowanego w chwili uruchomienia pojazdu.
• W pełni zgodny z zasadą Scanii utrzymywania silnika na niskich obrotach.
Bardziej trafne decyzje
– Wraz z tą premierą wznosimy sterowanie Scania Opticruise i aktywny tempomat przewidujący na nowy, jeszcze bardziej inteligentny poziom. Nasi klienci mogą teraz jasno określić, co ma dla nich priorytet podczas przejazdu: niskie zużycie paliwa czy najwyższa możliwa średnia prędkość – komentuje Stefan Dorski, starszy wiceprezes i dyrektor Scania Trucks.
Tempomat Scania CCAP jest znany z możliwości trafnego przewidywania i planowania optymalnego sposobu pokonywania wzniesień na podstawie danych z map topograficznych. Ogólną zasadą jest unikanie zbędnego hamowania, dążenie do używania optymalnego biegu i unikanie jego zmiany, a wreszcie wykorzystanie energii kinetycznej pojazdu – na przykład podczas pokonywania grzbietu wzniesienia.
– Teoretycznie wydaje się to proste, ale w rzeczywistości trzeba wziąć pod uwagę i przetworzyć ogromną liczbę zmiennych, aby osiągnąć optymalny wynik. Nasi konstruktorzy sprawili, że tempomat jest znacznie bardziej inteligentny, dzięki czemu jest w stanie podejmować bardziej trafne decyzje zgodne z intencjami kierowcy – mówi Julian Modro, dyrektor ds. segmentacji rynku i zastosowań produktów w Scania Trucks.
Scania: dostępna aktualizacja
Scanie do transportu długodystansowego są zazwyczaj wyposażony w trzy tryby pracy: Economy, Standard i Power. Ponadto każdy tryb można ustawić na trzech różnych poziomach (widocznych na wskaźnikach), co w istocie określa jak często i jak bardzo może różnić się prędkość jazdy od prędkości zadanej w tempomacie.
– Kierowca, który chce zaoszczędzić jak najwięcej paliwa, wybrałby tryb Economy i poziom 3, który dopuszcza dość duży spadek prędkości na dłuższy czas podczas podjazdu. Jednak w większości sytuacji średnia prędkość pozostanie taka sama, ponieważ ciężarówka może znacznie dłużej swobodnie się toczyć przy użyciu Eco-roll. Takie ustawienie tempomatu nie zawsze jest przydatne, np. w gęstym ruchu trudno tak jechać. Rzecz w tym, że obecnie kierowca ma większy wybór – mówi Julian Modro.
Kierowca nie musi używać skrajnych ustawień. Może wybrać środkowy wariant, np. tryb Standard na poziomie 2 i nadal uzyskiwać znaczne oszczędności w zużyciu paliwa w porównaniu poprzednią wersją tempomatu.
– Udoskonalone funkcjonowanie tempomatu to wynik wyższej mocy obliczeniowej i nowych, bardziej zaawansowanych algorytmów. Kierowcy zauważą, że prędkość zmienia się bardziej adekwatnie do ich zamiarów, przebiegu drogi i warunków ruchu. Pojazd „zrozumie intencje” i dostosuje się do życzeń kierowcy – dodaje Julian Modro.
Wszystkie ciężarówki Scania (z nielicznymi wyjątkami) zamówione z tempomatem, otrzymają nową wersję CCAP. Pojazdy Scania będące już w użyciu mogą otrzymać aktualizację oprogramowania tempomatu w serwisie, o ile mają układ napędowy Super, wprowadzony na rynek w listopadzie 2021 r.