Rhein-Neckar-Verkehr GmbH (rnv) odebrała pierwsze trzy z 48 elektrycznych autobusów przegubowych eCitaro z wodorowym ogniwem paliwowym o mocy 60 kW.
W tym autobusie ogniwo paliwowe służy do wydłużania zasięgu. Głównym źródłem energii są cztery pakiety baterii litowo-jonowych typu NMC (litowo-niklowo-manganowo-kobaltowe) o pojemności 39 kWh. Zasilanie ogniwa zapewnia sześć butli z wodorem, mieszczących łącznie 5 kg gazu pod ciśnieniem 350 barów. Dzięki zastosowaniu ogniwa paliwowego zasięg autobusu dochodzi do 400 km.
Autobus jest napędzany przy pomocy dwóch osi portalowych z silnikami elektrycznymi w piastach kół, każda o mocy 250 kW.
Dołączą do elektrycznych
Uroczyste przekazanie pierwszych trzech Mercedesów eCitaro G z ogniwem paliwowym odbyło się 23 listopada 2023 roku na terenie magazynu rnv w Heidelbergu. Do połowy 2025 r. zostanie dostarczonych sukcesywnie kolejnych 45 autobusów przegubowych eCitaro o identycznej konstrukcji. 40 będzie przeznaczonych do regularnej obsługi w Mannheim i Heidelbergu. Osiem pozostałych będzie kursowało w Ludwigshafen am Rhein. W ramach opcji łączna liczba autobusów może zostać zwiększona do 75 do 2027 roku.
Operator z siedzibą w Mannheim ma już 36 elektrycznych 12-metrowych eCitaro. Inwestycja w autobusy wodorowe była możliwa dzięki wsparciu projektów finansowych H2Rhein-Neckar i H2Rivers, w ramach których bada się i testuje przydatność napędu wordowego w transporcie.
Test i ocena
Zanim nowe eCitaro G z ogniwami paliwowymi wejdą do regularnej eksploatacji, przejdą najpierw tzw. eksploatację testową, która potrwa do początku 2024 r. Oprócz intensywnego szkolenia kierowców, rnv wykorzysta ten czas na oszacowanie rzeczywistego zasięgu, głównie celem optymalizacji tras w Mannheim, Heidelbergu i Ludwigshafen. Badania towarzyszące projektowi H2Rhein-Neckar pozwolą ocenić dane z codziennej eksploatacji i wyciągnąć dalsze wnioski.
Operator ma 30 ładowarek o mocy 150 kW. Tankowanie wodoru będzie odbywać się w bazach rnv w Heidelbergu, Mannheim i Ludwigshafen.
Autobusy mają po 50 miejsc siedzących. Odpowiednią temperaturę zapewnia klimatyzacja dachowa EvoThermatic z pompą ciepła. Wyposażenie obejmuje aktywnego asystenta hamowania Preventive Brake Assist oraz Sideguard Assist. Oba systemy zapewniają ochronę przede wszystkim pieszym i rowerzystom znajdującym się w pobliżu autobusu.