środa, 19 marca, 2025
Strona głównaAktualnościNowości Solarisa na Busworld 2023

Nowości Solarisa na Busworld 2023

Firma Solaris prezentuje na tegorocznej wystawie Busworld dwa pojazdy. Jedną z nich jest nowy Solaris Urbino 18 electric.

Targi Busworld to jedna z najważniejszych imprez w branży transportu publicznego. Tegoroczna, XXVI edycja, odbywa się od 7 do 12 października 2023 roku w Brukseli.

Dla firmy Solaris to świetna okazja do zaprezentowania nowych, zaawansowanych technicznie rozwiązań, a także na podzielenie się wiedzą ekspercką i wymianę doświadczeń.

Solaris numerem jeden

W pierwszych sześciu miesiącach 2023 roku wśród nowo zarejestrowanych autobusów elektrycznych w Europie model Urbino electric stanowił 16,4%, zapewniając producentowi pierwsze miejsce w branży. Solaris jest największym dostawcą autobusów elektrycznych w Europie nie tylko w ostatnim półroczu, ale także biorąc pod uwagę wszystkie pojazdy dostarczone w ostatnim dziesięcioleciu: od 2012 roku do końca czerwca 2023, ze skumulowanym udziałem na poziomie 12,4%.

Warto podkreślić, że segment autobusów elektrycznych stanowi już ponad 37% wszystkich nowych autobusów miejskich zarejestrowanych w ostatnim półroczu w Europie.

busworld
Solaris Urbino 18 electric

Intensywny rozwój

Od premiery pierwszego autobusu elektrycznego w 2011 roku, Solaris dostarczył już ponad 2150 e-busów do 200 klientów z całej Europy. Udział pojazdów zeroemisyjnych w miksie produktowym producenta rokrocznie rośnie. W 2022 roku pojazdy bateryjne stanowiły 55% pojazdów wyprodukowanych w fabryce Solaris, natomiast w pierwszych trzech kwartałach 2023 udział ten przekroczył już 3/4 całej produkcji (77%).

Przy tak dynamicznie rosnącym rynku, poprawa wydajności baterii jest niezwykle ważna. Firma rozwija baterie, koncentrując się na zwiększaniu gęstości energii oraz wydłużeniu cyklu życia. W strukturach firmy powstała specjalnie jednostka, która się tym zajmuje: Solaris Battery Hub. Badania i dostosowywanie parametrów najnowocześniejszych baterii pozwalają na efektywne zwiększanie zasięgu pojazdów.

Najnowsze efekty prac nad bateriami zostaną zaprezentowane w wystawianym podczas wystawy Busworld w Brukseli przegubowym e-busie Urbino 18 electric. Równolegle firma prowadzi również zaawansowane prace nad wdrożeniem nowych rozwiązań w modelu 12-metrowego Urbino 12 electric.

Urbino 18 electric – 600 km zasięgu

Prezentowany po raz pierwszy podczas targów Busworld autobus Urbino 18 electric reprezentuje najwyższą jakość transportu publicznego i przyszłość nowoczesnych metropolii. Zbudowany z użyciem nowego układu napędowego i najnowszych baterii Urbino 18 electric gwarantuje przewoźnikom całodzienną operacyjność i wyjątkową wydajność. Autobus targowy jest wyposażony w silnik asynchroniczny o mocy 240 kW oraz w nowej generacji baterie Solaris High Energy, które charakteryzują się wysoką gęstością energii, co przekłada się na wysoki zasięg operacyjny przy zachowaniu niskiej masy. Producent oferuje przewoźnikom różne pojemności baterii, z których wszystkie zlokalizowane są na dachu pojazdu. Wykorzystanie maksymalnej liczby baterii, o łącznej pojemności ponad 800 kWh, pozwala na uzyskanie zasięgu 600 km.

busworld
Solaris Urbino 18 electric

Urbino 18 electric może być ładowany na kilka sposobów. Podstawowym jest gniazdo plug-in, zamontowane nad pierwszą osią po prawej stronie pojazdu. Inne dostępne opcje obejmują ładowanie poprzez pantograf lub tzw. pantograf odwrócony montowany na stacji ładującej.

Wewnątrz nadwozia nie ma wieży silnika. W zamian zastosowano rozproszony układ napędowy z komponentami umieszczonymi na dachu i w tylnej części pojazdu. Rozwiązanie to maksymalizuje przestrzeń pasażerską, ułatwia serwisowanie i zapewnia dużą elastyczność doboru wyposażenia, także znajdującego się na dachu. Maksymalna liczba pasażerów, którzy jednocześnie mogą wejść na pokład Urbino 18 electric, wynosi 145 osób.

Urbino 18 electric spełnia wszystkie normy bezpieczeństwa, w tym nowe wymogi GSR2 oraz cyberbezpieczeństwa, które będą dotyczyć nowo rejestrowanych pojazdów od lipca 2024 roku.

busworld
Solaris Urbino 18 electric

Osiemnastometrowy autobus z napędem rozproszonym i bateriami na dachu powstał przy wsparciu i w ramach projektu „Solaris Cybersecure Connectivity” nr umowy POIR.01.01.01-00-0298/22-00, który jest dofinansowany w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014-2020 współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Wodór paliwem przyszłości

Wodór, w ostatnim czasie jest jednym z najczęściej wskazywanych źródeł energii, które mogą być istotnym elementem budowy gospodarki „zeroemisyjnej”. Znajduje on swoje zastosowanie w transporcie, przemyśle i produkcji energii. W Europie nieustannie rośnie zainteresowanie pojazdami wodorowymi, w tym autobusami. Solaris zajmuje w tym segmencie czołową pozycję. Producent ma w swoim portfolio blisko 600 zamówionych lub dostarczonych autobusów wodorowych. 140 z nich obsługuje już transport w kilkunastu miastach Europy.

Równolegle do rozwoju autobusów na bateria, firma rozwija napęd wodorowy. Jedną z najnowszych inwestycji Solarisa jest budowa Hali Wodorowej, czyli linii, na której będzie montowany wodorowy układ napędowy. Hala o powierzchni 5500 mkw. jest budowana przy zachowaniu najwyższych standardów bezpieczeństwa i z wykorzystaniem najnowocześniejszych zabezpieczeń.

busworld
Solaris Urbino 18_hydrogen

Urbino 18 hydrogen

Tu dochodzimy do drugiego autobusu prezentowanego przez Solarisa na targach Busworld 2023. Jest nim Urbino 18 hydrogen, który miał światową premierę w 2022 roku i od tego czasu zdążył już zyskać grono nabywców w Niemczech i we Włoszech.

Ten zaawansowany technicznie autobus oferuje zasięg do 600 kilometrów na jednym tankowaniu, przy zachowaniu wszystkich zalet napędu elektrycznego. Sercem Urbino 18 hydrogen jest wodorowe ogniwo paliwowe, działające jako kompaktowa elektrownia. W ogniwie paliwowym wodór jest przekształcany w energię elektryczną, zasilającą układ napędowy pojazdu. Gaz przechowywany jest w lekkich wytrzymałych zbiornikach. Zatankowanie ich do pełna zajmuje około 20 minut. Wszystko to sprawia, że Urbino 18 hydrogen doskonale nadaje się do obsługi dłuższych linii.

Zgodnie z GSR2

Rozporządzenie GSR2 (General Vehicle Safety Regulation, 2019/2144) wprowadza nowe środki bezpieczeństwa, które pomogą chronić pasażerów, kierowców, pieszych i innych uczestników ruchu drogowego. Przepisy wchodzą w życie dla wszystkich nowo rejestrowanych pojazdów od 7 lipca 2024 roku. Firma Solaris już od dłuższego czasu przygotowuje się do tych zmian, wybierając najlepsze możliwe rozwiązania i komponenty. Prace Biura Technicznego skupiają się na efektywnym wdrożeniu wszystkich niezbędnych systemów bezpieczeństwa, wśród których warto wymienić m.in. system monitorowania martwego pola, wykrywanie ograniczenia prędkości, monitorowanie zmęczenie kierowcy czy sygnalizację niskiego ciśnienia w oponach pojazdu.

Ponadto firma Solaris nieustannie zwiększa cyberbezpieczeństwo produktów. System cyberbezpieczeństwa pojazdu – sprzęt, oprogramowanie, protokoły i procedury – będzie wdrażany na każdym etapie począwszy od projektowania, poprzez wykonawstwo, użytkowanie aż po serwisowanie. Całą łączność z pojazdem zabezpieczy nowa architektura zarządzania danymi. Nowe systemy wymiany danych autobusu posłużą do przygotowania platformy bezpieczeństwa i łączności dla kolejnych modeli, ułatwią produkcję i obsługę floty.

Powiązane artykuły

OBSERWUJ NAS!

Facebook
YouTube
LinkedIn
Instagram
Tiktok

 

CZYTAJ NAJNOWSZY NUMER

Zapisz się do newslettera


Zrównoważony rozwój

Opinie

Po godzinach

Zapowiedź