piątek, 21 marca, 2025
Strona głównaAktualnościKobiety odnoszą sukcesy w branży automotive!

Kobiety odnoszą sukcesy w branży automotive!

Branża motoryzacyjna przez wiele lat postrzegana była jako męski świat. Choć przez długi czas było to rzeczywistością, z upływem lat nastąpiło wiele pozytywnych zmian. Czy udało nam się oczyścić z utartych stereotypów? Czy kobiety wciąż muszą mierzyć się z barierami? Co pomaga osiągać sukcesy w tej wymagającej branży? Czy polityki równościowe w miejscu pracy są istotne?

Kobiety w zarządzaniu flotami – kompetencje, nie stereotypy

Nie da się ukryć, że jeszcze do niedawna motoryzacja była traktowana jako typowy męski obszar. Samochody były symbolem męskości, a kobiety rzadziej otrzymywały szanse na swój głos w tej dziedzinie. Jeszcze kilkanaście lat temu widok kobiety na wysokim stanowisku w branży automotive był rzadkością. Zarządzanie flotą, kierowanie zespołem mechaników, decydowanie o technologicznych innowacjach były uznawane za „męskie” obszary. Jednak zmieniające się realia rynkowe, ewolucja społeczna i rosnąca świadomość znaczenia różnorodności sprawiły, że kobiety zaczęły odgrywać coraz większą rolę w tej branży i świetnie się w tym sprawdzają.

Czy w pracy fleet managera płeć ma znaczenie?

Kluczowa jest wiedza, doświadczenie, umiejętność analizy danych i podejmowania decyzji. Oprócz wiedzy technicznej i analitycznej, ważne są też kompetencje miękkie. Budowanie relacji, komunikacja, stanowczość, ale i empatia – to wszystko składa się na skuteczne kierowanie ludźmi. To cechy, które można rozwijać. Fundamenty niezależne od płci.

– Aby sprawnie zarządzać flotą, trzeba mieć kompetencje organizacyjne. Liczy się też umiejętność wyznaczania priorytetów pod presją czasu. Nie można zapominać o budowaniu świadomości biznesowej w zespole – bo to klucz do efektywnej współpracy – podkreśla Agnieszka Siezieniewska, kierownik zespołu floty samochodowej w ORLEN S.A., Stowarzyszenie Kierowników Flot Samochodowych.

Wyzwania i szanse – co jeszcze można zmienić?

Choć branża automotive otwiera się na kobiety, wciąż jest wiele do zrobienia. W niektórych miejscach napotykamy przekonanie, że „motoryzacja to męska sprawa”. Bywa, że kobiety muszą bardziej niż ich koledzy udowadniać swoje kompetencje i zdobywać zaufanie w miejscach, w których mężczyzna otrzymuje je „od wejścia”.

– W związku z panującymi stereotypami nie zawsze byłam traktowana poważnie. Jednak profesjonalne podejście i merytoryczna wiedza zyskały mi uznanie i szacunek – zaznacza Luba Kurek, kierownik administracji, fleet manager w PHZ Baltona S.A., członek zarządu Stowarzyszenia Kierowników Flot Samochodowych.

Dlatego tak ważne są działania na rzecz równości szans każdego człowieka. Coraz więcej firm rozumie istotę różnorodności i inkluzywności w zespołach. Wdrażają więc polityki DE&I (Diversity, Equity & Inclusion – różnorodność, równość i inkluzywność), które pomagają tworzyć środowisko pracy, gdzie każdy ma równe możliwości rozwoju. Firmy, które inwestują w równość, dostrzegają, że zróżnicowane zespoły są bardziej efektywne, kreatywne i innowacyjne.

DE&I to więcej niż polityka, to sposób myślenia

Wdrażanie kultury DE&I nie jest jednorazowym działaniem – to ciągły proces, który wymaga zaangażowania całej organizacji. Zazwyczaj firmy zaczynają od wprowadzenia formalnych polityk. Jednak prawdziwa zmiana nastąpi dopiero wtedy, gdy różnorodność i inkluzywność staną się integralną częścią kultury organizacyjnej. Tu chodzi o tworzenie przestrzeni, w której każdy, niezależnie od płci, wieku, pochodzenia czy doświadczenia, czuje się doceniony i ma równe szanse na rozwój. Oznacza to, że każda osoba, niezależnie od tego, kim jest, musi poczuć, że jej głos ma znaczenie, a szanse na awans są równe dla wszystkich. Zatem stworzenie przestrzeni, w której równość nie jest wyjątkiem, a regułą, to najważniejsze wyzwanie, przed którym stają organizacje. To nie tylko kwestia etyki, ale także efektywności.

Musimy pamiętać, że każda jednostka, każdy człowiek będący częścią organizacji, każdego dnia ma wpływ na budowanie równego i inkluzywnego środowiska pracy.

Strategia równości

Równość w miejscu pracy to znacznie więcej niż tylko spełnianie oczekiwań społecznych, to coś więcej niż tylko punkt na liście „must-have” w politykach firmy. To prawdziwa strategia, proces, który musi zagościć w kulturze organizacyjnej. Wspieranie różnorodności to jak poszukiwanie najlepszego narzędzia do rozwiązywania problemów. Im bardziej zróżnicowany zespół, tym więcej pomysłów, różnych perspektyw i sposobów na osiągnięcie sukcesu. Wspólna praca ludzi z różnych środowisk i o różnych doświadczeniach prowadzi do bardziej kreatywnych rozwiązań, które odpowiadają na potrzeby szerokiej grupy odbiorców.

W miejscu pracy najważniejsze są kompetencje, nie stereotypy. Wciąż zbyt często spotykamy się z przekonaniem, że niektóre role czy stanowiska są „przeznaczone” dla mężczyzn lub kobiet. W rzeczywistości liczą się tylko umiejętności, pasja i zaangażowanie. Świat pracy zmienia się na lepsze. Coraz częściej dostrzegamy, że różnorodność doświadczeń, umiejętności i perspektyw nie tylko wzbogaca organizację, ale również podnosi jej efektywność. To oznacza, że pracownicy, którzy mają odpowiednie kompetencje, niezależnie od płci, mogą wnosić znaczący wkład w rozwój organizacji. Dążenie do równości nie tylko zwiększa morale, ale także wpływa na jakość podejmowanych decyzji. I to te lepsze decyzje są kluczem do dalszego rozwoju.

Kobiety SKFS
Kobiety dzisiaj nie tylko są kierowcami, czy pasjonatkami motoryzacji, ale także zarządzają flotami. Nie brakuje ich również wśród członków Stowarzyszenia Kierowników Flot Samochodowych

Rozwój DE&I w motoryzacji

Firmy, które rozumieją znaczenie równości i różnorodności budują przyjazne i kreatywne środowisko pracy. A to z kolei wpływa na zaangażowanie pracowników. Pracownicy, którzy czują się doceniani i akceptowani, są bardziej zmotywowani do działania. Dają z siebie więcej, są bardziej lojalni.

Zróżnicowanie zespołów zwiększa innowacyjność. A w czasach, kiedy każda firma musi się dostosowywać do globalnych trendów, to właśnie różnorodność pozwala na szybsze i skuteczniejsze podejmowanie decyzji. Równość w miejscu pracy nie jest tylko szczytnym celem – to sposób na budowanie silnej i zdrowej organizacji. Gdy pracownicy czują się akceptowani, motywacja rośnie, a efektywność pracy staje się wyższa. A jeśli dołożymy do tego jeszcze korzyści biznesowe – wyższe zyski, lepszą innowacyjność i lepszą reputację – to staje się jasne, że równość w pracy to inwestycja, która się opłaca. Stworzenie środowiska, w którym każdy pracownik, niezależnie od swoich różnic, może rozwijać się i wnosić swoje pomysły, to klucz do sukcesu.

Przyszłość rynku pracy należy do organizacji, które potrafią dostrzec potencjał różnorodności i wykorzystać go na swoją korzyść. Stereotypy są w odwrocie, a różnorodność wkrótce stanie się normą – tego właśnie chcemy!

Branża motoryzacyjna to dynamiczne pole zmian, stale ewoluuje. Przyszłość należy do ludzi, którzy niezależnie od płci, pochodzenia innych – potrafią dostrzegać potencjał. To kompetencje, wiedza i zaangażowanie powinny być jedynym wyznacznikiem. Z taką świadomością coraz więcej kobiet będzie mogło rozwijać swoje kariery w tej branży, nie napotykając przy tym na niepotrzebne i sztuczne bariery.

Przyszłość branży należy do ludzi z pasją

Branża motoryzacyjna przechodzi dynamiczne zmiany. Rosnące znaczenie elektromobilności, cyfryzacji czy zrównoważonego rozwoju sprawia, że liczą się przede wszystkim kompetencje i umiejętność dostosowania się do nowych wyzwań. Dzięki eliminacji stereotypów, promowaniu równych szans i wspieraniu talentów – niezależnie od płci – motoryzacja staje się branżą bardziej otwartą i innowacyjną. A to przynosi korzyści wszystkim: firmom, pracownikom i całej gospodarce. Kobiety wnoszą ogromną wartość do branży automotive, a ich rola będzie tylko rosła. Dlatego ważne jest, by eliminować bariery i inspirować.

Przyszłość motoryzacji należy do ludzi z pasją i umiejętnościami – niezależnie od płci. Im szybciej branża całkowicie uwolni się od starych schematów, tym bardziej będzie mogła wykorzystać swój pełen potencjał.

Motoryzacja to nie tylko maszyny – to ludzie. A ludzie są różni. I to właśnie różnorodność napędza przyszłość tej maszyny.

Głos kobiet w automotive

Oddajmy więc głos kobietom, które skutecznie działają w motoryzacji. Opowiedzą o swoich doświadczeniach, wyzwaniach i sukcesach, a także o tym, co ich zdaniem zmienia się w branży. Czy rzeczywiście jest łatwiej niż kiedyś? Jakie umiejętności są kluczowe? I co doradziłyby innym kobietom, które chcą rozwijać swoją karierę w automotive?

Luba Kurek, kierownik administracji, fleet manager w PHZ Baltona S.A., członek zarządu Stowarzyszenia Kierowników Flot Samochodowych

Powiązane artykuły

OBSERWUJ NAS!

Facebook
YouTube
LinkedIn
Instagram
Tiktok

 

CZYTAJ NAJNOWSZY NUMER

Zapisz się do newslettera


Zrównoważony rozwój

Opinie

Po godzinach

Zapowiedź