czwartek, 24 kwietnia, 2025
Strona głównaAktualnościKobiety automotive: Luba Kurek, Agnieszka Siezieniewska i Marta Popowska

Kobiety automotive: Luba Kurek, Agnieszka Siezieniewska i Marta Popowska

Kobiety automotive, które skutecznie działają w motoryzacji, dzielą się z nami swoimi doświadczeniach, wyzwaniach i sukcesach. Mówią też o tym, co ich zdaniem zmienia się w branży. Czy rzeczywiście jest łatwiej niż kiedyś? Jakie umiejętności są kluczowe? I co doradziłyby innym kobietom, które chcą rozwijać swoją karierę w tej branży?

Luba Kurek, kierownik administracji, fleet manager w PHZ Baltona S.A., członek zarządu Stowarzyszenia Kierowników Flot Samochodowych

Luba Kurek
Luba Kurek, kierownik administracji, fleet manager w PHZ Baltona S.A., członek zarządu Stowarzyszenia Kierowników Flot Samochodowych

Dla mnie motoryzacja to praca i pasja w jednym. Od dzieciństwa pociągały mnie samochody, prędkość, jazda. Sądzę, że odzwierciedla to moją niespokojną naturę i potrzebę ciągłych zmian. Od wielu lat łączę zainteresowania motoryzacyjne z pracą fleet managera. Jestem także aktywnym członkiem Stowarzyszenia Kierowników Flot Samochodowych oraz pełnię tam funkcję członka zarządu. Testuję samochody wielu producentów i dzielę się moimi subiektywnymi spostrzeżeniami na ich temat w prasie branżowej. Piszę także artykuły na tematy pokrewne motoryzacji. Lubię dzielić się z innymi moją wiedzą i doświadczeniem.

Motoryzacja „od zawsze” była uznawana za męską dziedzinę, podobnie jak zarządzenie i funkcje kierownicze. Kobietom nigdy nie było łatwo na tych polach. Niemal wszyscy znają nazwisko Karl Benz, ale niewielu wie, że to jego żona, Bertha Benz, jako pierwsza poprowadziła skonstruowany przez męża pojazd w celu użytkowym – bo kobiety są praktyczne.

W przeszłości kobietom było znacznie trudniej przebić się i zaistnieć w tym „męskim” świecie. Obecnie nadal pokutują podobne stereotypy.

Moje związki z motoryzacją nie są dziełem przypadku. Od dzieciństwa ta dziedzina bardzo mnie pociągała i te zainteresowania rozwinęły się w pasję, którą obecnie, już od wielu lat, realizuję na gruncie zawodowym. Zajmuję się zarządzaniem flotami samochodowymi. W związku z panującymi stereotypami nie zawsze byłam traktowana poważnie, jednak profesjonalne podejście i merytoryczna wiedza zyskały uznanie i szacunek. Chętnie dzielę się z innymi moim doświadczeniem, spostrzeżeniami i przemyśleniami dotyczącymi rozwoju motoryzacji i flot samochodowych. Nieustannie poszerzam swoją wiedzę i umiejętności, aby jak najtrafniej przewidywać kierunki coraz bardziej dynamicznych zmian, których jesteśmy świadkami.

Innym kobietom chcącym podążać podobną drogą życzę determinacji i wytrwałości!

Agnieszka Siezieniewska, kierownik zespołu floty samochodowej w ORLEN S.A., Stowarzyszenie Kierowników Flot Samochodowych

Mam ponad 20-letnie doświadczenie w branży motoryzacyjnej. Obecnie pełnię funkcję kierownika zespołu floty samochodowej ORLEN w Gdańsku. W ramach rozwoju kompetencji zawodowych, ale i moich zainteresowań ukończyłam studia na Politechnice Warszawskiej na kierunkach: Zarządzanie Flotą Samochodową i Nowa Mobilność. Aktywnie działam w Stowarzyszeniu Kierowników Flot Samochodowych. Interesuję się elektromobilnością i możliwościami wykorzystania AI.

Agnieszka Siezieniewska
Agnieszka Siezieniewska, kierownik zespołu floty samochodowej w ORLEN S.A., Stowarzyszenie Kierowników Flot Samochodowych

Każda branża potrzebuje pracowników, którzy są zaangażowani, dobrze zorganizowani oraz profesjonalni. Kobiety mają te cechy, jednak nie zawsze była przestrzeń na realizację ich ambicji zawodowych. Wiemy natomiast, że to m.in. przez nierówne traktowanie z powodu m.in. naturalnych przerwy w pracy, związanych z macierzyństwem. Działają one często na niekorzyść tempa rozwoju zawodowego kobiet. Widać jednak już, chociaż ciągle powolne, zmiany. Coraz głośniej jest o kobietach w środowiskach zawodowych, w tym w sektorze motoryzacyjnym.

Zadania w branży motoryzacyjnej potrzebują różnych kompetencji, ale i charakterów, dlatego liczy się różnorodność.

Obecnie coraz bardziej zauważalne jest, że to kompetencje i motywacja do pracy odgrywają kluczową rolę. Równie istotne są: wizja przyszłości, chęć rozwoju osobistego oraz stałe poszerzanie wiedzy.

Najnowsze dane wg GUS z 2021 roku podczas spisu ludności wskazują, iż w 2021 r. więcej kobiet niż mężczyzn legitymowało się dyplomem ukończenia studiów wyższych. W 2021 r. wśród ogółu mężczyzn 19,0% ukończyło szkoły wyższe. Z kolei udział kobiet z wykształceniem wyższym wyniósł 26,9%. Oznacza to, że przeszło co czwarta kobieta ma dyplom ukończenia studiów wyższych. Dane te pokazują dążenie kobiet do poszerzania wiedzy i rozwoju.

Do nowoczesnego zarządzania zespołem potrzeba również liderek. Takich, które z rozwiniętą inteligencją emocjonalną, z uważnością na kompetencje i predyspozycje potrafią rozdzielić obowiązki, aby zespół realizował swoje zadania z zamierzonym rezultatem.

Firmy ponoszą straty z powodu braku kobiet w zarządach. Można twierdzić, że przedsiębiorstwa zarządzane przez kobiety trafniej oceniają ryzyko i skuteczniej nim zarządzają. Wynika to z faktu, że kobiety lepiej rozpoznają i rozwiązują problemy interesariuszy – klientów, pracowników czy lokalnych społeczności. To znacząco wpływa na sukces biznesowy. Według badań przeprowadzonych przez Peterson Institute for International Economics, we współpracy z EY, na 22 tysiącach przedsiębiorstw w 91 krajach, jeśli w zarządzie są kobiety, firma osiąga lepsze wyniki finansowe. Po przeanalizowaniu rentownych firm w ww. badaniu (średni zysk netto wynoszący 6,4%) zauważono, że zwiększenie udziału kobiet w kierownictwie korporacyjnym z zera do 30% wiąże się ze wzrostem marży netto o jeden punkt procentowy. To oznacza, że typowa firma może zwiększyć swoją rentowność o 15%.

Badania GFKM wskazują na niewystarczające wykorzystanie potencjału kobiet w biznesie, które nie odpowiada ich liczebności ani poziomowi wykształcenia. Zmiana tego stanu rzeczy jest niezbędna. Zarówno z perspektywy ekonomicznej, jak i społecznej, kluczowe jest osiągnięcie efektu synergii wynikającego z różnorodności oraz współpracy kobiet i mężczyzn.

Marta Popowska, koordynator ds. floty i administracji w Jacobs Douwe Egberts Sp. z.o.o, członek Stowarzyszenia Kierowników Flot Samochodowych

Marta Popowska
Marta Popowska, koordynator ds. floty i administracji w Jacobs Douwe Egberts Sp. z.o.o, członek Stowarzyszenia Kierowników Flot Samochodowych

Od zawsze pasjonuję się motoryzacją i wszystkim, co związane z emocjami. Samochody, bezpieczeństwo i ludzie to trzy filary, wokół których buduję swoją drogę zawodową. Wierzę, że kluczowe w komunikacji jest zrozumienie, że nasza wolność kończy się tam, gdzie zaczyna się wolność drugiego człowieka. Często nie zdajemy sobie sprawy, jak głęboko zakorzenione są w nas uprzedzenia i jak wpływają one na codzienną wymianę myśli. Jednym z przykładów takich niewidocznych barier jest tzw. „tłumaczyzm”. To sytuacja, w której ktoś zakłada, że nie mamy wiedzy w danym temacie i czuje się w obowiązku tłumaczyć nam rzeczy, które doskonale rozumiemy. Jako kobieta w świecie motoryzacji wielokrotnie doświadczyłam tego zjawiska. Mimo że od dziecka fascynują mnie samochody, kształcę się i stale zdobywam doświadczenie w tym obszarze, nie raz spotkałam się z pobłażliwym podejściem i próbą edukowania mnie w podstawach podstaw.

Czy w realnym świecie magia słowa istnieje? Owszem! Sytuacja, w której kończę spotkanie biznesowe z Panem X, dla którego jestem klientem. Otrzymuję na koniec uprzejmy zakładam komplement „bardzo dobrze poprowadzone spotkanie jak na tak młodą kobietę”. Komplement czy jednak ujście pewnych zakorzenionych stereotypów? Czy mężczyzna również otrzymałby „bardzo dobrze poprowadzone spotkanie jak na tak dojrzałego wiekowo mężczyznę”? Czy dobre chęci mogły pozostać w wypowiedzi jedynie „bardzo dobrze poprowadzone spotkanie”? Pozostawia to miejsce do zastanowienia, jak kluczową rolę odgrywa nasza kombinacja słów.

Z tego miejsca pozdrawiam Pana serdecznie i dziękuję za inspirację oraz motywację do edukacji siebie i szerzenia świadomości naszych potencjalnych wewnętrznych uprzedzeń.

Nie pozwalam jednak, by takie doświadczenia mnie definiowały. Przeciwnie, stają się one motywacją do dalszego działania i budowania świata opartego na wzajemnym szacunku i otwartości. Od ponad czterech lat zawodowo zarządzam flotą pojazdów osobowych w firmie z branży FMCG. Dbam o to, by bezpieczeństwo, komfort i efektywność pracy szły w parze z odpowiedzialnym podejściem do mobilności. Jestem magistrem Zarządzania Zasobami Ludzkimi i aktywnym członkiem Stowarzyszenia Kierowników Flot Samochodowych. Wierzę, że kluczowe w naszym zawodzie jest nie tylko zarządzanie flotą, ale także wymiana doświadczeń i wspieranie się w codziennej pracy. Z uwagą i szczególnym szacunkiem dla naszej różnorodności.

Z dumą mogę powiedzieć, że w czerwcu 2024 roku ukończyłam studia podyplomowe na kierunku Zarządzanie Flotą Samochodową i Mobilnością na Politechnice Warszawskiej. Uzyskałam ocenę celującą na obronie pracy dyplomowej. Wierzę w siłę otwartości, świadomą komunikację wolną od uprzedzeń i budowanie relacji opartych na wzajemnym szacunku. To właśnie różnorodność pozwala nam się rozwijać i tworzyć lepszą rzeczywistość.

Powiązane artykuły

OBSERWUJ NAS!

Facebook
YouTube
LinkedIn
Instagram
Tiktok

 

CZYTAJ NAJNOWSZY NUMER

Zapisz się do newslettera


Zrównoważony rozwój

Opinie

Po godzinach

Zapowiedź