poniedziałek, 4 marca, 2024
Strona głównaAktualnościFord F-Max na wodór i olej napędowy

Ford F-Max na wodór i olej napędowy

Ford Trucks i CMB.TECH będą przebudowywać ciągniki siodłowe Ford F-Max na dwupaliwowe zasilanie wodorem i olejem napędowym.

Stosowną umowę podpisano w Antwerpii 6 czerwca 2023 roku. Ciągniki siodłowe będą modyfikowane w warsztacie Dual Fuel firmy CMB.TECH w Antwerpii. Pierwsze ciężarówki dwupaliwowe mają być gotowe jeszcze w 2023 roku.

Ford F-Max z kropelką wodoru

Projekt idzie w parze z inicjatywami stawiającymi sobie za cel ochronę środowiska. CMB.TECH będzie odpowiedzialna przystosowanie Fordów do zasilania wodorem. Wodór będzie wtryskiwany do typowego silnika wysokoprężnego z odpowiednio przystosowanym układem dolotowym. Będzie podawany do komory spalania, zmniejszając ilość oleju napędowego niezbędnego do zasilania silnika.

Konwersja ciężarówki rozpoczyna się od zamontowania zbiorników wodoru i instalacji w silniku pierścienia wtryskowego CMB.TECH. Kolejny etap to zainstalowanie jednostki sterującej silnikiem. Następnie przeprowadzana jest kontrola jakości oraz walidacja dwupaliwowych ciężarówek napędzanych wodorem. Wtrysk wodoru zmniejsza zużycie oleju napędowego, a co za tym idzie emisję spalin do atmosfery. Atutem pojazdu jest możliwość zasilania go wyłącznie olejem napędowym, jeśli wodór jest akurat niedostępny.

Ford F-Max
Konwersja pojazdu Ford F-Max rozpoczyna się od zamontowania zbiorników wodoru i instalacji w silniku pierścienia wtryskowego CMB.TECH.

W cylindrze i w ogniwie

Współpraca obu firm ma na celu ułatwienie transformacji energetycznej. Tego rodzaju dwupaliwowe ciężarówki mogą być przydatne na etapie przejściowym, do czasu gdy pojazdy z silnikami spalinowymi zostaną zastąpione przez elektryczne zasilane wodorowym ogniwem paliwowym (FCEV).

– Koncepcja, nad którą pracowaliśmy, jest prosta i ma potencjał do masowego wdrożenia. Do realizacji projektu wykorzystujemy ciężarówki Ford Trucks, które możemy zmodyfikować w ciągu trzech dni w naszym dowolnym warsztacie zajmującym się pojazdami dwupaliwowymi. Już dziś razem z Ford Trucks jesteśmy gotowi do dalszego rozwoju w całej Europie, wprowadzając niskoemisyjne, przystępne cenowo i solidne rozwiązanie dla ciężkiego, długodystansowego transportu drogowego – powiedział Roy Campe, dyrektor techniczny firmy CMB.TECH.

Ford F-Max

– Napawa nas dumą praca nad napędem wodorowym wykorzystującym silnik spalinowy oraz ogniwo paliwowe. Niedawno ogłosiliśmy sukces prac nad jednocylindrowym silnikiem spalinowym na wodór. Naszym zdaniem współpraca z CMB.TECH nad rozwiązaniem dwupaliwowym będzie punktem odniesienia dla kolejnych wspólnych projektów. Postęp techniczny w naszej opinii zachęci do rozpowszechnienia wodorowych silników spalinowych i ogniw paliwowych. Będą to rozwiązania przyjazne środowisku i zrównoważonej przyszłości nas wszystkich. Zapewnią również wzrost popytu na wodór i zwiększą jego podaż – powiedział Burak Hosgoren, dyrektor Ford Trucks ds. rynków międzynarodowych Zachodniej Europy.

Powiązane artykuły

OBSERWUJ NAS!

Facebook
YouTube
LinkedIn
Instagram
Tiktok

 

CZYTAJ NAJNOWSZY NUMER

Zapisz się do newslettera


Zrównoważony rozwój

Opinie

Po godzinach

Zapowiedź