FlixBus we współpracy z czeskim partnerem UMSE wprowadza pierwsze połączenie, które obsłużą autobusy napędzane LNG. Skroplony gaz ziemny zasila pojazdy na trasie Praga-Kraków. To pierwszy krok w testowaniu paliw alternatywnych w długodystansowym transporcie zbiorowym na polskim rynku.
Trasa przebiega przez sześć miast: Pragę, Brno, Ołomuniec, Ostrawę, Katowice i Kraków – zarówno przez centrum miasta, jak i lotnisko i kursuje dwa razy dziennie. Nocny kurs zatrzymuje się również na lotnisku w Pradze. Od 12 maja połączenie to obsługują dwa nowoczesne autokary Irizar i6s z napędem Scania. Zaprojektowano je z myślą o ograniczeniu emisji CO₂ i zapewnieniu wysokiego komfortu podróży.
FlixBus z LNG już od teraz
Transformacja floty FlixBusa to jeden z filarów strategii firmy. Jej celem jest osiągnięcie zerowej emisji netto do 2040 roku w Europie i do 2050 roku na świecie. LNG, jako paliwo alternatywne dostępne już dziś, pozwala ograniczyć emisje CO₂ w porównaniu z tradycyjnym dieslem. Jest to nawet o kilkanaście procent, w zależności od trasy i warunków eksploatacji. Co ważne, technologia LNG wdrożono i sprawdzono już w praktyce. Dzięki czemu może być stosowana na trasach dalekobieżnych. Tam gdzie inne opcje – jak elektryczność czy wodór – wciąż są ograniczone pod względem dostępności operacyjnej na większą skalę. Dodatkowo, autobusy wykorzystywane przez FlixBusa mogą być zasilane również bioLNG. To umożliwia dalsze ograniczenie emisji – nawet do 90% w porównaniu z dieslem.
– To pierwszy w Polsce dalekobieżny autobus zasilany LNG – nie tylko w naszej siatce, ale w ogóle na rynku. Polska (razem z Czechami) jest czwartym krajem w Europie, po Włoszech, Niemczech i Holandii, gdzie Flix wprowadza tego typu technologię do regularnej obsługi tras. LNG to dziś jedno z najbardziej dostępnych i sprawdzonych rozwiązań alternatywnych dla diesla, ale przyszłość niskoemisyjnego transportu to mix technologii – dlatego we FlixBusie w różnych regionach testujemy dostępne rozwiązania: autobusy elektryczne, panele słoneczne czy biopaliwa. Testujemy je lokalnie po to, by – gdy tylko pozwoli na to technologia i infrastruktura – móc wdrażać je na szerszą skalę – mówi Kamila Zalewska, dyrektor ds. rozwoju biznesu FlixBusa w Europie Wschodniej.
FlixBus wespół z Shell
Po Polskiej stronie pojazdy LNG zatankują na stacji Shell w Gliwicach. W 2022 roku FlixBus i Shell zawarły Memorandum of Understanding (MoU). Tym samym rozpoczęły długofalowe partnerstwo strategiczne na rzecz rozwoju i wdrażania paliw alternatywnych w transporcie dalekobieżnym, takich jak bio-LNG, HVO, biodiesel czy wodór. Shell, jako członek Platformy LNG – organizacji wspierającej rozwój rynku skroplonego gazu ziemnego w Polsce – odgrywa istotną rolę w zapewnieniu infrastruktury tankowania dla projektów takich jak ten.


LNG jest jednym z kluczowych elementów w naszym portfolio paliw alternatywnych i stanowi odpowiedź na wyzwania, przed którymi stoi sektor transportu ciężkiego. Współpraca z FlixBusem pokazuje, że przy odpowiednim zaangażowaniu partnerów możliwe jest wdrażanie innowacyjnych rozwiązań na dużą skalę – mówi Michał Niemiec, dyrektor ds. sprzedaży w dziale Shell Fleet Solutions.
Systemowego wsparcia wciąż brak
Transport zbiorowy to jeden z najprostszych i najskuteczniejszych sposobów na ograniczenie emisji. Autobus FlixBus z napędem diesla emituje aż pięć razy mniej CO₂ na pasażera niż samochód osobowy. Mimo to w Polsce wciąż brakuje realnego wsparcia dla rozwoju niskoemisyjnego transportu dalekobieżnego. Brakuje nie tylko regulacyjnych i finansowych zachęt dla operatorów, ale też odpowiedniej infrastruktury. Takiej, która umożliwiłaby realne wdrażanie nisko- i zeroemisyjnych rozwiązań na większą skalę. To poważna bariera, która utrudnia pełne wykorzystanie potencjału technologii dostępnych już dziś.
Kamila Zalewska zauważa, że FlixBus, bez dotacji, jako pierwszy w Polsce wprowadził LNG do regularnego transportu dalekobieżnego. To pokazuje, że zmiana jest możliwa, ale przy odpowiednim wsparciu można by ją znacząco przyspieszyć.
Ograniczenie emisji w transporcie to wspólna odpowiedzialność – nie tylko firm, ale też dostawców technologii, regulatorów i całego sektora. Realna zmiana wymaga współdziałania, jasno wyznaczonych celów i gotowości do wdrażania dostępnych rozwiązań krok po kroku. W tym kontekście LNG jest jednym z realnych narzędzi wspierających transformację sektora – technologią, którą można wykorzystywać już dziś, aby ograniczać emisje w transporcie.
Nieprzypadkowe Gliwice
Premiera pierwszego w Polsce FlixBusa napędzanego LNG odbywa się w Gliwicach – mieście o przemysłowych korzeniach, ale też o rosnących ambicjach transformacyjnych. Symboliczne znaczenie ma fakt, że to właśnie tu startuje rozwiązanie wspierające transformację energetyczną sektora transportu – bardziej zrównoważonego, dostępnego i otwartego na przyszłość.