piątek, 24 maja, 2024
Strona głównaAktualnościElektryczne Scanie do przewozów regionalnych

Elektryczne Scanie do przewozów regionalnych

Scania wprowadza nowe elektryczne ciężarówki do przewozów miejskich i regionalnych.

W Södertälje rozpoczyna się produkcja Scanii R i S z silnikami o mocy 400 kW (544 KM) lub 450 kW (612 KM). Zwiększona pojemność akumulatorów umożliwia eksploatację tych samochodów na trasach regionalnych. Zasięg dochodzi do 390 km, a masa całkowita zestawu do 64 t.

Maksymalna moc ładowania to 375 kW.

100 km w godzinę

Najnowsze elektryczne Scanie są oferowane jako podwozia i ciągniki siodłowe z kabinami R i S. Zasięg jest uzależniony od masy, typu eksploatacji, pogody, stylu jazdy itp.. W przypadku wywrotki miejskiej o masie całkowitej 27 t z sześcioma akumulatorami (624 kWh) można oczekiwać 350 km zasięgu. Jedna godzina ładowania zwiększa zasięg o 270 km. Ponieważ pojazd zużywa około 1,3 kWh/km, ładowarka o mocy 130 kW w ciągu godziny zwiększy zasięg ciężarówki o 100 km.

elektryczne

– W pewnym sensie staliśmy się niewolnikami w koncepcji ciągłego uzupełniania od 10% do 100%. Tak jak robimy to w przypadku samochodów z silnikiem Diesla. Jeśli chodzi o pojazdy elektryczne, należy przyjąć zasadę ładowania do uzyskania wymaganego zasięgu. Jeżeli do macierzystej ładowarki pozostało 120 km, nie ma sensu zwiększać dystansu powyżej tej wartości, z niewielkim zapasem – uważa Fredrik Allard starszy wiceprezes i dyrektor ds. elektryfikacji w Scania.

Pięć poziomów mocy

Elektryczne ciężarówki Scania są na rynku od 2021 r. Firma przygotowuje obecnie ofertę modeli dystrybucyjnych i lekkich wywrotek. Adaptacja podwozi do napędu elektrycznego, użycie akumulatorów Northvolt i nowych akcesoriów usprawniających funkcjonowanie całości ułatwia użytkowanie.

Równolegle Scania wprowadza gamę nowych maszyn elektrycznych, rodzinę EM C1-4, o co najmniej pięciu różnych poziomach mocy.

– Stwarzamy możliwość dostosowania pojazdów elektrycznych do typu eksploatacji. Dzięki pięciu różnym poziomom mocy i czterem biegom ta elektryczna maszyna staje się synonimem elastyczności. Mając taką podstawę, możemy podpowiedzieć każdemu klientowi odpowiedni pakiet akumulatorów i usług, który w pełni będzie odpowiadać jego potrzebom – dodaje Fredrik Allard.

Razem z Northvoltem

Scania korzysta z ogniw szwedzkiego producenta Northvolt, które mogą zasilać pojazdy na dystansie 1,5 mln km. Jedną z głównych zalet akumulatorów Scania jest charakterystyka ładowania. W przeciwieństwie do wielu innych baterii, akumulatory Scania mogą być wielokrotnie ładowane do 100% bez wpływu na żywotność. Krzywa ładowania jest płaska, co oznacza, że ładują się z taką samą prędkością, gdy są prawie pełne, jak wtedy, gdy są niemal rozładowane. Płaska krzywa ładowania zapewnia przewidywalność czasu ładowania, a długa żywotność baterii gwarantuje niski całkowity koszt posiadania.

Scania osiągnęła tę rzadką cechę, dbając, aby akumulatory stale utrzymywały odpowiednią temperaturę.

elektryczne

– Jesteśmy przekonani, że kwestie ładowania będą postrzegane jako mniej problematyczne, gdy ludzie zapoznają się lepiej z tym, jak akumulatory działają w rzeczywistości. Kiedy analizujemy wzorce operacyjne, często okazuje się, że zdecydowana większość pojazdów dysponuje całym potrzebnym zasięgiem, z pewnym marginesem. Wywrotki i inne podwozia do zabudowy często pokonują mniej niż 200 km dziennie podczas typowej eksploatacji w mieście. Jeśli będą ładować się w zajezdni i dołączą do Scania Charging Access, jako wsparcia, to problem zasięgu w ich przypadku zniknie – mówi Fredrik Allard. – Zainteresowanie rozwiązaniami elektrycznymi jest bardzo duże. Potencjalni klienci są wszędzie. Niektórzy są ostrożni i ograniczają się do zamówienia kilku pojazdów do swoich flot. To zrozumiałe, że chcą najpierw zgromadzić doświadczenie. Niemniej dzięki rosnącej ofercie i rozwojowi infrastruktury cel Scanii, jakim jest zwiększenie udziału pojazdów elektrycznych w całkowitej sprzedaż firmy w Europie do 50% do 2030 roku, zdecydowanie leży w zasięgu ręki – mówi Fredrik Allard..

Scania Charging Access

Na początku tego roku zaprezentowano usługę Scania Charging Access. Scania oferuje dostęp do ogólnoeuropejskiej sieci ładowania działającej w 12 krajach, z ładowarkami uszeregowanymi według ich dostępności dla pojazdów ciężarowych.

Niezależnie od tego, kto obsługuje punkty ładowania w sieci, klient otrzyma tylko jedną fakturę od Scanii. Usługa jest dostępna bez opłat rejestracyjnych lub miesięcznych; klient płaci tylko wtedy, gdy korzysta z usługi. Jedynym wymogiem przystąpienia do Scania Charging Access jest właściwie posiadanie co najmniej jednego, dowolnego pojazdu marki Scania.

elektryczne

Szybki wzrost

– Indywidualnie oceniamy i klasyfikujemy wszystkie istniejące punkty ładowania, zarówno te dla pojazdów ciężarowych, jak i osobowych. Pomaga nam to ustalić, które z nich są odpowiednie dla naszych klientów, dopóki ich liczba nie wzrośnie, tworząc rozbudowaną sieć przeznaczoną wyłącznie dla pojazdów ciężarowych – mówi Magnus Höglund dyrektor ds. rozwiązań ładowania w Scania.

Obecnie sieć ładowarek dla pojazdów ciężarowych i autobusów ma ograniczony zasięg, ale Magnus Höglund sądzi, że szybko się rozwinie:

– Korzystając ze Scania Driver App lub platformy MyScania, można ograniczyć wybór do punktów ładowania, które zostały przez nas sklasyfikowane jako przystosowane do obsługi pojazdów ciężarowych oraz ustalić ich dostępność. Stale wzbogacamy usługę o nowe funkcje oraz włączamy kolejnych operatorów punktów ładowania.

 EM C1-2EM C3-6EM C1-4*
Maszyna elektryczna, moc ciągła 230 kW400 kW lub 450 kW270, 300, 330, 360 lub 400 kW
Konstrukcja
napędu
Pojedynczy wirnik z magnesem trwałym,
2-biegowa przekładnia planetarna
Potrójny wirnik z magnesem trwałym,
6-biegowa przekładnia automatyczna
Pojedynczy wirnik z magnesem trwałym,
4-biegowa przekładnia
Pojemność akumulatora 416 kWh / 624 kWh (75% SoC**)416 kWh / 624 kWh (75% SoC**)416 kWh / 624 kWh (75% SoC**)
Deklarowany zasięg260 km dla 29 t 390 km dla 29 t350 km dla 40 t 250 km dla 64 t> 390 km dla 29 t > 370 km dla 40 t > 260 km dla 64 t
Moc ładowaniaCCS2 do 350 kW (500 A)CCS2 do 350 kW (500 A)CCS2 do 350 kW
Maksymalna masa całkowita zestawu 29 t64 t64 t

*W produkcji od IV kw. 2024 r.

**SoC – State of charge – stopień naładowania baterii w stosunku do pojemności

Powiązane artykuły

OBSERWUJ NAS!

Facebook
YouTube
LinkedIn
Instagram
Tiktok

 

CZYTAJ NAJNOWSZY NUMER

Zapisz się do newslettera


Zrównoważony rozwój

Opinie

Po godzinach

Zapowiedź