wtorek, 10 grudnia, 2024
Strona głównaAktualnościBarometr Rynku Pracy: wysoka rotacja pracowników logistyki

Barometr Rynku Pracy: wysoka rotacja pracowników logistyki

Barometr Rynku Pracy opublikował raport, z którego wynika, że 47,6% ankietowanych firm miało problemy wynikające z rotacji pracowników. Rok temu o takich trudnościach mówiło 13% badanych przedsiębiorstw.

Rotacja sama w sobie nie jest zła, bywa nawet wskazana. Jednak na większą skalę prowadzi do obniżenia efektywności pracy, potęguje koszty (rekrutacja, szkolenie nowych pracowników), a także realnie zwiększa wypadkowość.

Instytut Badawczy Randstad w kwietniowym raporcie „Monitor Rynku Pracy” przedstawił rotację wg sektora oraz poziomu stanowiska – 20% rotacji dotyczyło transportu i logistyki, a 22% pracowników fizycznych niewykwalifikowanych. Główną przyczyną takiej sytuacji było zapewne pogorszenie się sytuacji gospodarczej w Polsce. Nie bez znaczenia jest także wciąż jeszcze silna konkurencja o pracowników, a także zmiana pokoleniowa. Wśród pracowników fizycznych niewykwalifikowanych największy odsetek to ludzie młodzi, głównie z pokolenia Y i Z. To osoby, które nie boją się zmian i odważniej podejmują decyzje o wyborze nowego pracodawcy.

Co sprawia, że zostają?

Co więc może skłonić ich do pozostania w firmie? Wg raportu Gi Group Holding Barometr – to zdecydowanie podwyżka wynagrodzenia (90%) oraz dodatkowe premie (85%). Coraz większego znaczenia nabiera również możliwość rozwoju zawodowego (75%). Ponadto istotna jest poprawa atmosfery w miejscu pracy (75%) i działania zapewniające równowagę między życiem prywatnym a zawodowym (72%). Mówiąc o danych warto zwrócić uwagę również na te publikowane przez GUS. Konkretnie chodzi o wskaźnik wypadkowości (liczba poszkodowanych w przeliczeniu na 1000 pracowników). Wskaźnik ten dla sektora transport i gospodarka magazynowa wzrósł w 2023 roku do poziomu 6.56 z 5,89 w 2022 roku. Najnowsze dane za I. kwartał 2024 roku również zanotowały wzrost, który wyniósł 1,62 wobec 1,35 w tym samym okresie roku ubiegłego.

Większa rotacja = więcej wypadków

Czy bazując na powyższych danych można wskazać, że zwiększona rotacja wśród pracowników logistyki łączy się z wysoką wypadkowością w tym segmencie? Okazuje się, że tak. To właśnie pracownicy z niskim stażem najczęściej ulegają wypadkom przy pracy. Potwierdza to publikacja GUS, która podsumowuje rok 2022 pod względem występowania wypadków przy pracy, między innymi właśnie według kryterium stażu pracy. W transporcie i gospodarce magazynowej wypadkom ulegali głównie pracownicy ze stażem pracy wynoszącym 1 rok i mniej (32,1% poszkodowanych). Te badania pokazują więc, że istnieje wyraźna zależność między stażem pracy pracownika, a wypadkowością.

-Należy to rozumieć w ten sposób, że im dłuższy staż, tym pracownik zdobywa większe doświadczenie, więcej umiejętności i więcej wiedzy na temat bezpieczeństwa, dzięki czemu wzrasta jego świadomość i jest w stanie szybciej ocenić ryzyko i nauczyć się odpowiednio reagować na zagrożenia – mówi Joanna Misiun, Ekspert ds. bezpieczeństwa pracy w logistyce W&W Consulting.

Jak unikać rotacji?

Rotacja pracowników w pewnym sensie jest nieunikniona. Należy więc stale analizować jej przyczyny i wyciągać odpowiednie wnioski, prowadzące do sukcesywnego jej ograniczania. Ważnym jest więc, aby w takim samym stopniu zaopiekować się zarówno nowym pracownikiem, jak i tym z dłuższym stażem, aby zwiększyć retencję pracowników, chociażby poprzez:

  • Usprawnienie procesu wdrożenia do pracy: zwrócić uwagę na jakość i formę prowadzenia szkoleń BHP, instruktaży stanowiskowych, aby nie były one nudne, ale przede wszystkim praktyczne i maksymalnie angażujące;
  • Stałe poprawianie warunków pracy oraz zwiększanie poczucia bezpieczeństwa w pracy;
  • Ułatwienie dojazdu do pracy (np. wprowadzenie transportu zbiorowego);
  • Zadbanie o dobrą atmosferę w pracy i podejście do pracownika, czyli zbudowanie jasnej kultury organizacji oraz monitorowanie poziomu zadowolenia pracownika.

Joanna Misiun zanacza, że rotacja pracowników jest jednym z elementów, które bierze się pod uwagę w raportach dotyczących wskaźników ESG. Firma powinna ujawnić zarówno wskaźnik dobrowolnej, jak i przymusowej rotacji. Systematyczne badanie poziomu zadowolenia pracownika z pracy, jak również badanie powodów ich rezygnacji (tzw. exit interview), pozwoli usprawnić procesy, wykluczyć niedociągnięcia w kluczowych obszarach, a także zmniejszyć wypadkowość i poprawić bezpieczeństwo, tym samym zwiększając efektywność całego przedsiębiorstwa. Pozostaje nam czekać, co Barometr Rynku Pracy pokaże za rok.

Powiązane artykuły

OBSERWUJ NAS!

Facebook
YouTube
LinkedIn
Instagram
Tiktok

 

CZYTAJ NAJNOWSZY NUMER

Zapisz się do newslettera


Zrównoważony rozwój

Opinie

Po godzinach

Zapowiedź