Pod Poznaniem właśnie rozpoczęło działalność nowe Międzynarodowe Centrum Logistyczne DHL.
Po wielotygodniowych testach operacyjnych rozpoczęło działalność Międzynarodowe Centrum Logistyczne DHL. To największy w Polsce obiekt firmy i jeden z największych, najbardziej innowacyjnych w Europie Środkowo-Zachodniej.
W Międzynarodowym Centrum Logistycznym DHL wdrożył rozwiązania, która przyspieszą sortowanie paczek podnosząc wydajność obsługi i skracając terminy dostaw przesyłek. Jednostka będzie zdolna obsłużyć do 45 tysięcy paczek w ciągu godziny. Zaawansowane systemy 1500 różnego rodzaju czujników i 800 kamer, umieszczonych na całej długości taśmy sortującej, umożliwią śledzenie paczki od momentu wejścia na sorter aż do jej załadowania na samochód.
Zaawansowane algorytmy pokierują także przyjęciami transportu liniowego, czyli ciężarówek z przesyłkami. Docelowo centrum będzie mogło przyjąć do 1200 transportów liniowych dziennie.
Rozwój handlu internetowego
– E-handel jest jednym z najważniejszych filarów strategii Grupy DHL, dlatego stale inwestujemy w ten sektor. Powstanie Międzynarodowego Centrum Logistycznego w Polsce jest ważnym elementem, wspierającym ekspansję i modernizację naszej europejskiej sieci dostaw. Otwarcie jednostki stanowi również istotny krok w realizacji naszej strategii rozwoju na rynku usług transgranicznych. Ta inwestycja to nie tylko znaczący kamień milowy dla DHL, ale także otwarcie drzwi do szerokich perspektyw dla naszych klientów z branży e-handlu. Polska jest jednym z najszybciej rozwijających się rynków e-handlu w Europie – stwierdził Pablo Ciano, dyrektor generalny DHL e-Commerce.
Obiekt wraz z terenami przyległymi zajmuje 170 000 tys. mkw. Taką powierzchnię mają nieco ponad 24 boiska piłkarskie lub 253 korty tenisowe. Budynki magazynowe mają 32 000 mkw. Parking przy Międzynarodowym Centrum Logistycznym pomieści 230 samochodów osobowych, a na terenie zmieści się 600 nadwozi wymiennych.
Szczyt paczkowy
W zbliżający się szczyt paczkowy DHL Parcel wejdzie z nową inwestycją. Trzypoziomowy sorter typu cross-belt przy maksymalnej wydajności operacyjnej jest w stanie zeskanować od 800 tys. do miliona przesyłek jednego dnia. To niezwykle ważne, ponieważ przedświąteczny szczyt zakupowy dla firm logistycznych oznacza nawet dwa razy większy ruch niż w pozostałych okresach roku. W całym IV kwartale wolumen paczek rośnie nawet o 40–60%. Międzynarodowe Centrum Logistyczne pozwoli na sprawne obsłużenie przesyłek krajowych i międzynarodowych w tym gorącym czasie.
Idea powstania obiektu od początku wspierała strategię ekspansji DHL Parcel na rynku usług transgranicznych. Obecnie firma wykonuje dostawy do 27 krajów na terenie Unii Europejskiej oraz do Wielkiej Brytanii. Ta inwestycja pozwoli podnieść wydajność operacyjną, konkurencyjność i zwiększa przepustowość sieci DHL Parcel w zachodniej Polsce, co z perspektywy bliskości rynku niemieckiego jest szczególnie istotne. Dlatego na początku Międzynarodowe Centrum Logistyczne będzie obsługiwało przesyłki krajowe oraz te kierowane na rynek niemiecki. To kluczowy kierunek, ponieważ właśnie Niemcy są głównym odbiorcą przesyłek nadawanych z Polski. Przewiduje się, że dalszy wzrost międzynarodowego e-handlu będzie coraz większy, a sprzedaż na tym rynku w 2030 roku osiągnie nawet 1 bln USD. Z perspektywy polskich podmiotów rynek niemiecki jest wolumenowo na pierwszym miejscu, podczas gdy Polska jest czwartym największym eksporterem do Niemiec.
– Nasza inwestycja będzie pomostem pomiędzy biznesem w Polsce i na rynkach zagranicznych. Ruch transgraniczny jest jednym z najszybciej rozwijających się segmentów handlu, a my konsekwentnie wzmacniamy swoją pozycję w tym obszarze logistyki. W kolejnym etapie planujemy uruchomienie połączeń do krajów Beneluksu, Półwyspu Iberysjskiego oraz Skandynawii. Przygotowujemy również rozwiązania dla kierunków południowej Europy. Niezwykle perspektywiczne są także rynki czeski i słowacki. Według raportu „The DHL Online Shopper Report 2022” ponad połowa ankietowanych kupujących za granicą, dokonuje co najmniej jednej transakcji międzynarodowej w miesiącu, a 20% uważa, że w następnym roku będzie kupować w ten sposób więcej – mówi Agnieszka Świerszcz, dyrektor generalna DHL Parcel Polska.
Zielone innowacje
Przy Międzynarodowym Centrum Logistycznym powstała farma fotowoltaiczna. Panele solarne zaspokoją 1/3 energetycznych potrzeb obiektu. Pozostałą część jednostka będzie czerpała z zakupionej zielonej energii, czyli takiej, do produkcji, której nie zużywano paliw kopalnych lub ich udział był minimalny.
Obiekt wyposażony został w elektryczne ciągniki terminalowe i służą do transportu przyczep i kontenerów. W MCL jest również ok. 40 punktów ładowania dla samochodów osobowych, dostawczych i ciężarowych, oraz po cztery linie wjazdu i wyjazdu z automatyką zarządzania transportem, skracającą czas oczekiwania pojazdu na bramkach, co także wpłynie na zmniejszenie ilości hałasu i spalin.
Międzynarodowe Centrum Logistyczne zostało uhonorowane już pierwszą nagrodą – Złotą Innowacją, jako inwestycja o kluczowym znaczeniu dla branży logistycznej.