Firma Paccar, właściciel marek Kenworth, Peterbilt i DAF, ogłosiła wyniki po drugim kwartale 2023 roku.
– Rekordowe przychody i dochód netto w drugim kwartale 2023 roku to efekt wysokiej liczby dostarczonych ciężarówek i dobrych wyników osiągniętych przez Paccar Parts – powiedział Preston Feight, prezes Paccara.
Rekordowy dochód netto
Paccar zanotował rekordowy dochód netto w wysokości 1,22 mld USD (2,33 USD na akcję) w drugim kwartale 2023 roku, co stanowi wzrost o 70% względem analogicznego okresu w 2022 roku (720,4 mln USD – 1,37 USD na akcję). Przychody netto ze sprzedaży i usług finansowych wyniosły 8,88 mld USD, a więc o 24% więcej niż 7,16 mld USD osiągnięte w drugim kwartale 2022 roku. Z kolei średnia marża brutto wzrosła z 14,4% do 18,8%.
Paccar ogłosił osiągnięcie w pierwszej połowie 2023 roku zysku netto w wysokości 1,96 mld USD (3,73 USD na akcję). Przychody ze sprzedaży i usług finansowych, osiągnięte w pierwszych sześciu miesiącach bieżącego roku, wyniosły 17,35 mld USD. Dla porównania, w analogicznym okresie poprzedniego roku osiągnięto wynik na poziomie 13,63 mld USD.
Wyniki Paccara – II kwartał 2023 roku w liczbach:
8,88 mld USD – przychód netto
1,22 mld USD – zysk netto
51,0 tys. pojazdów dostarczonych na całym świecie
1,6 mld USD – przychód PACCAR Parts
419,3 mln USD – zysk brutto PACCAR Parts
144,7 mln USD – zysk brutto PACCAR Financial Services
101,3 mln USD – wydatki na rozwój i badania
179,1 mln USD – wydatki na inwestycje
Wyniki Paccar – I półrocze 2023 roku w liczbach:
17,35 mld USD – przychód netto
1,96 mld USD – zysk netto
312 mln USD – wydatki na inwestycje
198,5 mln USD – wydatki na badania i rozwój
857,9 mln USD – zysk brutto Paccar Parts
293,5 mln USD – zysk brutto Paccar Financial Services
Wyniki marek Paccara
– Nasze fabryki mają zapełnione kalendarze produkcyjne na rok do przodu – poinformował Darrin Siver, wiceprezes Paccara. Prognozy zakładają, że w 2023 roku w USA i Kanadzie sprzedanych zostanie łącznie nawet 320 tys. ciężarówek klasy 8 (najcięższej w USA).
– Szacuje się, że w 2023 roku europejscy odbiorcy zarejestrują nawet 330 tys. nowych pojazdów ciężarowych o DMC pow. 16 t – powiedział Harald Seidel, prezes DAF Trucks N.V.
– Pojazdy marek Kenworth i DAF zwiększają swój udział w rynku południowoamerykańskim. Przewidujemy, że w tym regionie sprzedaż największych ciężarówek (DMC pow. 16 t) zamknie się w tym roku w liczbie 105-115 tys. pojazdów. W pierwszych sześciu miesiącach 2023 roku 9,2% dużych ciężarówek sprzedanych w Brazylii to DAF-y. To wzrost o 2,3% względem analogicznego okresu w 2022 roku – powiedział Mike Dozier, wiceprezes Paccara.
Paccar Parts rośnie
W drugim kwartale 2023 roku Paccar Parts wypracowała zysk brutto na poziomie 419,3 mln USD, o 19% więcej niż w kwietniu, maju i czerwcu 2022 roku (353,3 mln USD). Z kolei przychody wzrosły o 11%, do 1,6 mld USD (1,43 mld USD w analogicznym okresie 2022 roku).
W pierwszym półroczu 2023 spółka Paccar Parts zanotowała 3,22 mld USD przychodu (2,82 mld USD w I i II kwartale 2022), 857,9 mln USD zysku brutto (693,5 mln USD w I i II kwartale ub. roku).
– Program Paccar Parts’ Managed Dealer Inventory dostarcza predyktywną analizę danych i sugeruje optymalną gamę i dostępność części w magazynach naszych dealerów – powiedziała Laura Bloch, wiceprezes Paccara i dyrektor generalna Paccar Parts.
18 globalnych centrów dystrybucyjnych (PDC) Paccar Parts obsługuje ponad 2 tys. dealerów i serwisów marek DAF, Kenworth i Peterbilt, a także ponad 250 punktów marki TRP. Usługi klientom zapewnia sieć niezależnych dilerów.
W 2024 roku Paccar Parts otworzy kolejne centrum dystrybucyjne w Europie. Obiekt o powierzchni ponad 22 tys. mkw będzie działać w Massbach w Niemczech i poprawi dostępność i czas dostawy części w regionie. Łączna powierzchnia wszystkich 18 centrów dystrybucyjnych Paccar wynosi ponad 306 tys. mkw.
Paccar Financial Services – coraz lepiej
W drugim kwartale 2023 roku spółka Paccar Financial Services (PFS) wypracowała zysk brutto na poziomie 144,7 mln USD, w porównaniu do 144,4 mln USD osiągniętego w analogicznym okresie 2022 roku. Z kolei przychody PFS z kwietnia, maja i czerwca bieżącego roku obliczono na 439,8 mln USD. Rok wcześniej ta wartość wyniosła 372,5 mln USD.
Pierwsze półrocze 2023 roku PFS zamknęło z dochodem brutto 293,5 mln USD, o 2,1 mln USD więcej niż w analogicznym okresie 2022 roku. Przychody uzyskane od stycznia do czerwca 2023 roku wyniosły 863 mln USD, co stanowi wzrost o 124,3 mln USD względem pierwszego półrocza 2022 roku.
– Mieliśmy świetny drugi kwartał 2023 roku – ocenił Todd Hubbard, wiceprezes PACCAR.
W portfolio PFS jest obecnie 224 tys. ciężarówek i przyczep, wliczając w to 42 tys. pojazdów obsługiwanych przez PacLease, dostawcę leasingu z pełną obsługą (FSL), działającego w Ameryce Północnej, Europie i Australii.
Dzięki dobrym wynikom finansowym Paccar Financial Services i wysokim ocenom kredytowym (A+/A1), Paccar Financial Services Financial Services może oferować konkurencyjne warunki finansowania klientom z 26 krajów na czterech kontynentach.
PFS i Toyota rozszerzają wodorową współpracę
Obie firmy zwiększają zaangażowanie w rozwój i produkcję ciężarówek Kenworth i Peterbilt napędzanych kolejną generacją wodorowych ogniw paliwowych Toyoty. Zacieśnienie współpracy oznacza wprowadzenia do sprzedaży Kenwortha T680 i Peterbilta 579 z wodorowym napędem Toyoty w 2024 roku.
– Nasza kooperacja z Toyotą przyczyni się do rozszerzenia wiodącej oferty „bezemisyjnych” pojazdów Paccar – stwierdził John Rich, dyrektor techniczny Paccara.
Ciągłe inwestycje
Świetne wyniki finansowe pozwoliły firmie Paccar przeznaczyć w ciągu ostatniej dekady 7,5 mld USD na inwestycje w infrastrukturę, nowe produkty i rozwiązania. Tylko w 2023 roku Paccar przewiduje wydać od 625 do 675 mln USD na inwestycje oraz od 400 do 430 mln USD na rozwój i badania.
– Paccar zwiększa nakłady na rozwój wydjanych silników Diesla, napędów elektrycznych, systemów autonomicznej jazdy, komunikacji pojazdów, a także możliwości produkcyjnych i dystrybucji części – powiedział Harrie Schippers, prezes i dyrektor finansowy Paccara.
W drugim kwartale 2023 roku Kenworth rozbudował fabrykę w Chillicothe w Ohio o blisko 10 tys. mkw kosztem 47 mln USD.