CEVA Logistics, w ramach partnerstwa z Toyotą Motor Europe, będzie testować prototyp ciężarówki z wodorowymi ogniwami paliwowymi.
Pojazd został opracowany wspólnie przez Toyotę i holenderską Grupę VDL. CEVA będzie go używać przez 5 lat, wykonując przewozy na rzecz Toyoty Motor Europe.
Ministerstwo dokłada
CEVA przejmie prototyp testowanego samochodu i wdroży do pracy w drugiej połowie 2023 roku. Program pilotażowy pozwoli firmie ocenić korzyści wynikające z wykorzystania ciężarówek napędzanych wodorowymi ogniwami paliwowymi.
Koszty testów są pokrywane w części z pieniędzy publicznych. Niemieckie Ministerstwo Cyfryzacji i Transportu przeznaczyło na ten projekt 383 923,20 euro w ramach programu „Pojazdy użytkowe i infrastruktura przyjazne dla klimatu (KsNI)”. Program finansowania jest koordynowany przez fNOW GmbH, a wnioski zatwierdzane przez Federalny Urząd Logistyki i Mobilności.
Stacja pośrodku
Długoterminowy test ma odegrać ważną rolę w ocenie korzyści wynikających z użycia wodoru w transporcie lądowym oraz rozwoju zrównoważonej infrastruktury wodorowej w Europie. CEVA Logistics będzie badać wydajność wodorowych ogniw paliwowych w porównaniu do silników wysokoprężnych w ciężarówkach oraz sprawdzi, w jakich przypadkach zastosowanie tego typu napędu okaże się sensowne.
Ciężarówka z ogniwami paliwowymi ma być wykorzystywana do przewozów między dwoma oddziałami Toyoty. Tankowanie odbywać się będzie na położonej między nimi stacji.

CEVA Logistics: część planu
CEVA dąży do szerszego wykorzystywania energii elektrycznej, biogazu, biopaliw i wodoru w transporcie drogowym, przerzucając jednocześnie więcej przesyłek całopojazdowych na kolej. Oprócz testów samochodów z wodorowym ogniwem paliwowym, firma planuje zwiększenie floty pojazdów elektrycznych do 1450 sztuk do końca 2025 roku.
– Długoletnie partnerstwo z Toyota Motor Europe i aktywne zaangażowanie w projekt dekarbonizacji jest ważnym momentem nas i dla naszej branży. Niedawno, wraz firmami Sanef i Engie, zawarliśmy sojusz ECTN (European Clean Transport Network), ogłosiliśmy także nasze globalne zobowiązanie do rozbudowy floty pojazdów elektrycznych. Obecne porozumienie jest kolejnym przykładem zaangażowania CEVA we współpracę z wiodącymi markami w celu znalezienia lepszych metod transportu towarów drogą lądową – stwierdził Luc Nadal, dyrektor zarządzający CEVA Logistics w Europie.