Volvo Truck stawia na większe wykorzystanie w swoich produktach stali o niskiej emisji CO2. Volvo pozyskuje tę stal ze złomu i dzięki energii wolnej od paliw kopalnych. Od przyszłego roku wykorzystają ją dziesiątki tysięcy pojazdów marki.
Volvo zwiększa obecnie wykorzystanie stali niskoemisyjnej CO2 w swoich ciężarówkach. To właśnie szwedzki producent był pierwszy na świecie w stosowaniu tego rodzaju stopu. Teraz firma rozszerza wykorzystanie tej stali na wszystkie układy napędowe.
SSAB Zero
Nową stal produkuje szwedzka firma stalowa SSAB i nazywa się SSAB Zero. Do jej wykonania używa materiałów pochodzących z recyklingu. Produkuje ją przy użyciu energii elektrycznej i biogazu wolnych od paliw kopalnych. W rezultacie emisja CO2 zmniejsza się o około 80% w porównaniu do produkcji konwencjonalnej stali przy użyciu energii kopalnej.
W przyszłym roku ramy w około 12 000 egzemplarzy Volvo FH i FM zostaną wykonane ze stali o niskiej emisji CO2. To działanie doprowadzi do oszczędności 6600 ton ekwiwalentu CO2. Wraz ze wzrostem dostępności stali o niskiej emisji CO2, producent wprowadzi ją do kolejnych modeli ciężarówek. Volvo wykorzysta ją również w produkcji części.
Volvo planuje również zastąpić inne materiały w swoich pojazdach ciężarowych alternatywnymi materiałami o niższej emisji.
„To kolejny krok w kierunku naszej wizji zerowej emisji. Chcemy również wymienić inne materiały, takie jak aluminium i plastik, na alternatywy o niskiej emisji.” – mówi Jan Hjelmgren, starszy wiceprezes ds. zarządzania produktami i jakości, Volvo Trucks.
Połowa pojazdu składa się ze stali
Potencjał obniżenia emisji CO2 jest wysoki. Prawie połowa ciężarówki składa się ze stali (47% modelu Volvo FH z silnikiem Diesla). Stanowi około 44% emisji CO2 z produkcji (od powstania do dostawy) z 21 ton ekwiwalentu CO2 dla Volvo FH z silnikiem Diesla.
Grupa Volvo współpracuje z kilkoma dostawcami stali o niskiej emisji CO2. Stal o niskiej emisji CO2 będzie ważnym uzupełnieniem tradycyjnej i pochodzącej z recyklingu stali stosowanej w pojazdach ciężarowych Volvo.
Volvo Trucks stawia na przestrzeganie porozumienia paryskiego. Deklaruje, że najpóźniej w 2040 r. osiągnie zerową emisję gazów cieplarnianych netto w łańcuchu dostaw.
„Zmierzamy także do większej cyrkulacji zarówno w naszej działalności, jak i w naszych pojazdach. Wiele naszych fabryk, pojazdów transportowych i dealerów wykorzystuje obecnie energię odnawialną,” — mówi Jan Hjelmgren.
Volvo Truck stawia na różne materiały
Głównymi materiałami w modelu Volvo FH z silnikiem Diesla są stal (47%), żeliwo (26%), polimery (11%) i aluminium (8%). Stanowią one około 44%, 26%, 14% i 8% emisji CO2 z produkcji (od powstania do dostawy) z całkowitej ilości 21 ton ekwiwalentu CO2 dla Volvo FH z silnikiem Diesla.