Dachser wyposażył nadwozia wymienne i naczepy, wykorzystywane w transporcie ładunków drobnicowych, w inteligentne urządzenia śledzące obsługujące 5G/LPWAN i połączył je z systemami informatycznymi.
Dachser ma 8500 nadwozi wymiennych i 3500 naczep. Przewożą one między innymi odzież, kosmetyki, artykuły spożywcze, komponenty dla przemysłu motoryzacyjnego, a także substancje chemiczne w tym towary niebezpieczne. Każdego roku firma transportuje ponad 80 milionów przesyłek. Monitorowanie opóźnień w dostawach spowodowanych korkami lub zmianami tras i informowanie o nich klientów jest problematyczne dla ludzi i systemów telematycznych, zwłaszcza w branży drobnicowej.
Śledzenie w czasie rzeczywistym
Nadwozia wymienne nie są powiązane z żadnym konkretnym pojazdem, ale mogą być szybko i łatwo ładowane, przewożone i odstawiane przez różne pojazdy. W transporcie długodystansowym są często wymieniane między terminalami tranzytowymi i kontynuują podróż na podwoziu innego pojazdu w tak zwanym ruchu sztafetowym. Zdarza się, że czekają na następny przejazd, oczekując na placu w jednym z 239 oddziałów logistyki drogowej (ang. road logistics), w punkcie załadunkowym klienta lub na parkingu. Nadwozie wymienne nie dzieli się energią, ani informacjami z ciągnikiem siodłowym.
Ta elastyczność ma jednak swoją cenę: trasy i położenie nadwozi wymiennych muszą być indywidualnie identyfikowalne na każdym etapie, od punktu początkowego do końcowego. W końcu, jeśli wiesz, gdzie znajduje się nadwozie wymienne, to wiesz, gdzie znajdują się załadowane przesyłki. Dlatego każde nadwozie wymienne jest wyposażone w urządzenia śledzące. Dzięki wykorzystaniu Internetu rzeczy (IoT) kontenery mogą być śledzone w czasie rzeczywistym, co pozwala precyzyjnie obliczyć czas przybycia. Centralna platforma z danymi dotyczącymi przesyłek w systemie zarządzania transportem firmy gromadzi wszystkie informacje dotyczące pozycji, w tym te z naczep i ciągników siodłowych.
Korzystając z tzw. tablic telematycznych, pracownicy mogą wywoływać bieżące dane o położeniu pojazdów w celu ich analizy. Podobnie jak system nawigacji, śledzą ruch drogowy w czasie rzeczywistym i wyświetlają dokładną lokalizację pojazdu lub nadwozia na cyfrowej mapie. Umożliwia to pracownikom planowanie z wyprzedzeniem: dokładnego czasu dostawy do klientów lub terminali tranzytowych, a także załadunku i powrotu. Tablice dostarczają również informacji o zbliżających się terminach przeglądów jednostek transportowych. Dane te stanowią podstawę rozwiązań zaprojektowanych z myślą o maksymalnej przejrzystości. Umożliwiają lepsze monitorowanie procesów, wykrywanie i eliminowanie błędów na wczesnym etapie oraz ciągłą optymalizację procedur. Połączenie lokalizacji i wizualizacji w czasie rzeczywistym usprawnia śledzenie przesyłek i zarządzanie nimi w sieci. Ma to pozytywny wpływ na wykorzystanie zdolności transportowych i wydajność w terminalu tranzytowym. W ten sposób nawet pomimo coraz mniejszej przepustowości, możliwe jest podniesienie wymagań jakościowych.
Technologia tam, gdzie potrzeba
Korzyści ze zwiększonej przejrzystości łańcucha dostaw odnoszą także klienci korzystający z usług operatorów logistycznych. Dzięki dostępowi do informacji w czasie rzeczywistym użytkownicy zyskują bardziej precyzyjne dane na temat tego, kiedy dokładnie dotrą do nich ich towary. Ponadto centralnie zarządzany system informatyczny umożliwia monitorowanie standardów bezpieczeństwa i jakości, np. w przypadku towarów chemicznych, we wszystkich obszarach.
W ramach współpracy z Deutsche Telekom i innymi firmami, Dachser opracował innowacyjne, inteligentne urządzenia śledzące do użytku w nadwoziach wymiennych. Zastosowano w nich karty SIM od Deutsche Telekom, które składają się z energooszczędnej baterii zasilanej solarnie. Trwałe i odporne na warunki atmosferyczne, mogą wytrzymywać temperatury od -40°C do +105°C, a tym samym działać w każdej strefie klimatycznej. Mogą pracować bez ładowania do pół roku, co sprawia, że nawet miesiące zimowe lub długie okresy z małą ilością światła słonecznego nie stanowią problemu. Określenie lokalizacji jest możliwe dzięki pozycjonowaniu satelitarnemu, takiemu jak GPS lub Galileo, oraz dzięki modułom bezprzewodowym opartym na nowych sieciach 5G/LPWAN (LTE-M). Do zapewnienia ciągłego odbioru, wykorzystywane są również inne standardy bezprzewodowe, nadal będące w powszechnym użyciu. Zintegrowane rozwiązanie zostało zaprojektowane tak, aby wytrzymać cały dwunastoletni okres eksploatacji nadwozia wymiennego bez konieczności konserwacji.
Wdrożenie tego rozwiązania wymagało przeprowadzenia prac badawczo-rozwojowych w Dachser Enterprise Lab. Naukowcy z Instytutu Fraunhofera i logistycy Dachsera od 2017 roku współpracują nad konkretnymi rozwiązaniami. Ich celem jest przekształcenie badań w innowacje i uruchomienie praktycznych programów pilotażowych, które można następnie w opłacalny sposób skalować dla całej sieci drobnicowej Dachsera. W tym przypadku, już na wczesnym etapie zespoły badawcze zwróciły uwagę na nowe technologie bezprzewodowe LPWAN. Wspólnie z Deutsche Telekom udało im się przełożyć badania na praktykę i osiągnąć konkretne korzyści dla firmy logistycznej i jej klientów. Skupiono się przy tym na bezpieczeństwie i jakości.