wtorek, 10 grudnia, 2024
Strona głównaAktualnościWodorowy E-Transit w testach

Wodorowy E-Transit w testach

Wodorowy E-Transit rozpoczyna trzyletnie testy. Ford chce sprawdzić przydatność ogniw do napędu samochodu dostawczego.

Projekt ma na celu ustalenie, czy wodorowe ogniwa paliwowe mogą zwiększyć zasięg E-Transita. Długi zasięg jest ważny dla klientów używających samochodu na długich dystansach, którzy nie mają czasu na przedłużające się uzupełnianie energii. Ogniwo paliwowe może być użyteczne w pojazdach pracujących pod dużym obciążeniem, wyposażonych w dodatkowe urządzenia czerpiące energię, np. agregaty chłodnicze.

Wodorowy E-Transit: jaka zabudowa?

W wyniku prób zostaną również doprecyzowane wymagania, które powinny spełniać stacje tankowania wodoru. Testy, finansowane częściowo przez Centrum Zaawansowanych Napędów (Advanced Propulsion Centre – APC) są prowadzone przez konsorcjum sześciu firm, wśród których jest również Ford.

Ford Pro, dział odpowiadający za pojazdy użytkowe i usługi, wykorzysta program pilotażowy do sprawdzenia możliwości wyposażania pojazdów wodorowych w wyspecjalizowane zabudowy. Projekt wspierają konstruktorzy z zakładów Forda w Dagenham, a także specjaliści z Centrum E‑Transita w Dunton w Wielkiej Brytanii.

– Ford uważa, że ogniwa paliwowe mogą mieć zastosowanie w największych, najcięższych samochodach dostawczych, które zyskają atut „bezemisyjności”. Ogniwa mogą jednocześnie zaspokoić wysokie dzienne zapotrzebowanie na energię naszych klientów – stwierdził Tim Slatter, prezes Forda w Wielkiej Brytanii.

Również recykling

Partnerami projektu są firmy:

– BP, która zajmie się rejestrowaniem zużycia wodoru i określeniem wymagań dotyczących infrastruktury;

– Cambustion, testująca ogniwa paliwowe;

– Viritech, który projektuje systemy magazynowania wodoru;

– Cygnet Texkimp, dostarczający elementy z włókna węglowego do zbiorników ciśnieniowych.

Ford bada technologię ogniw paliwowych od lat 90. ubiegłego wieku, a w 2021 roku, podczas Targów Pojazdów Niskoemisyjnych CENEX zademonstrował po raz pierwszy E‑Transita z ogniwami paliwowymi.

wodorowy e-transit

Flota testowa ośmiu Fordów E‑Transitów napędzanych ogniwami paliwowymi będzie eksploatowana w sześciomiesięcznych etapach, w ciągu trzyletniego projektu do 2025 roku. Testy dostarczą informacji na temat całkowitych kosztów posiadania dużego samochodu dostawczego o wydłużonym zasięgu i czasie pracy, który bez potrzeby ładowania w ciągu zmian dorównuje odpowiednikowi z silnikiem Diesla.

Prototypowe Fordy E‑Transity będą wyposażone w zestawy ogniw paliwowych o dużej mocy oraz odpowiednio pojemne zbiorniki wodoru, udoskonalone pod kątem bezpieczeństwa, pojemności, kosztów i masy. Ważnym elementem projektu będzie ocena skutecznego i opłacalnego recyklingu komponentów wycofanych z eksploatacji.

Powiązane artykuły

OBSERWUJ NAS!

Facebook
YouTube
LinkedIn
Instagram
Tiktok

 

CZYTAJ NAJNOWSZY NUMER

Zapisz się do newslettera


Zrównoważony rozwój

Opinie

Po godzinach

Zapowiedź