Tour d’Europe to inicjatywa promująca paliwa odnawialne i ich rolę w osiągnięciu neutralności klimatycznej. IVECO od ponad 20 lat czuje się w tej dziedzinie dobrze. Obecnie wzięło na cel osiągnięcie zerowej emisji dwutlenku węgla do 2040 r. Chce tego dokonać przy użyciu zaawansowanych biopaliw.
Biometan jest w tej kwestii realnym rozwiązaniem, umożliwiającym osiągnięcie niemal zerowej średniej emisji CO₂ bez żadnych kompromisów. IVECO bierze udział w Tour d’Europe swoim pojazdem ciężarowym S-Way napędzanym biometanem. Prezentuje zrównoważoną mobilność na drogach Włoch, Austrii, Niemiec, Francji i Belgii.
Tour d’Europe 2025: w trosce o środowisko
IVECO bierze udział w Tour d’Europe 2025. To inicjatywa obejmująca cały europejski łańcuch wartości w branży motoryzacyjnej, z udziałem ponad 20 partnerów. Ma ona na celu podnoszenie świadomości na temat roli paliw odnawialnych w osiągnięciu neutralności klimatycznej do 2050 r. Zgodnie z założeniami Europejskiego Zielonego Ładu.
IVECO dołącza do trasy, która rozpoczęła się w marcu w Madrycie. Rusza swoim nowym pojazdem ciężarowym S-Way LNG napędzanym biometanem. Firma aktywnie demonstruje, że gaz odnawialny (bioLNG) skutecznie redukuje emisję CO₂. Stanowi konkretne, skalowalne rozwiązanie dla dekarbonizacji komercyjnego transportu drogowego. Dzięki dobrze rozwiniętej i rozbudowywanej europejskiej sieci około 800 stacji tankowania, trasy międzynarodowe mogą być już obsługiwane przez pojazdy ciężarowe napędzane wyłącznie bioLNG.
Finał w połowie roku
W ramach projektu, który potrwa do czerwca, pojazdy użytkowe napędzane biometanem, HVO i bioetanolem przemierzają Europę. Towarzyszące mu wydarzenia sprzyjają dyskusji między podmiotami łańcucha dostaw i decydentami na temat skuteczności paliw odnawialnych i ich potencjału w zakresie dekarbonizacji sektora transportowego.
Podczas trasy zostanie przetestowana metodologia firmy Bosch Digital Fuel Twin. Jest to rozwiązanie umożliwiające cyfrową identyfikowalność paliw odnawialnych i emisji dwutlenku węgla w całym łańcuchu dostaw poprzez wymianę danych między pojazdem a stacją paliw.
„Poprzez udział w Tour d’Europe chcemy pokazać, że biometan jest praktycznym, gotowym do użycia rozwiązaniem dla transportu długodystansowego. Rozwiązaniem oferującym bezkompromisową wydajność, konkurencyjny całkowity koszt posiadania (TCO) i znaczne zmniejszenie emisji CO₂. IVECO S-Way sprawia, że ta możliwość staje się rzeczywistością dla naszych klientów. Zakończenie trasy w Brukseli jest wezwaniem do działania dla europejskich prawodawców, aby zapewnili odpowiednie uwzględnienie biopaliw w przepisach dotyczących CO₂. To ze względu na ich potencjał w zakresie dekarbonizacji logistyki transportu towarowego” – powiedział Giandomenico Fioretti, Head of Alternative Propulsion Business Development at IVECO.
Kilka słów o biometanie
Biometan, wytwarzany z odpadów organicznych i pozostałości, jest paliwem odnawialnym. Pochodzi z obiegu zamkniętego, które przekształca odpady w czystą energię, zapewniając korzyści dla środowiska, gospodarki i społeczeństwa. Jest to doskonały przykład gospodarki o obiegu zamkniętym zastosowanej w transporcie.
Biometan jest w pełni kompatybilny z istniejącą infrastrukturą LNG w Europie i jest już dostępny do natychmiastowego użycia. IVECO ściśle współpracuje z wiodącymi europejskimi dostawcami gazu. Wszystkie trasy pokonywane podczas Tour d’Europe – we Włoszech, Austrii, Niemczech, Francji i Belgii – będą w 100% zasilane bioLNG.
Po konferencji prasowej w siedzibie firmy Bosch w Turynie, pojazd IVECO S-Way napędzany biometanem został zaprezentowany na stacji paliw Enilive przy Via Botticelli.
Transport ciężki nie musi obciążać środowiska
IVECO od ponad dwóch dekad działa w dziedzinie napędów alternatywnych. Od pierwszych pojazdów napędzanych gazem ziemnym po dzisiejszą pełną gamę pojazdów napędzanych LNG/CNG i bioLNG/CNG. Konsekwentnie wskazuje drogę do bardziej zrównoważonego transportu ciężkiego i odpowiadając na wyzwania związane z transformacją energetyczną.
Udział w Tour d’Europe wpisuje się w szerszą strategię IVECO w zakresie wykorzystania wielu źródeł energii. Jej celem jest dostarczanie różnorodnych, dojrzałych technologii spełniających potrzeby transportu w zakresie dekarbonizacji. Strategia ta opiera się na współistnieniu kilku rozwiązań napędowych. Takich jak HVO i biometan, energia elektryczna i wodór – w zależności od konkretnych zadań i dostępności infrastruktury.
To neutralne technologicznie podejście umożliwia klientom wybór rozwiązania najlepiej dopasowanego do ich obecnej działalności. Przyspieszy w ten sposób przejście na transport bezemisyjny bez uszczerbku dla wydajności i rentowności.
Więcej mocy, mniej emisji
IVECO dołącza do trasy z najnowszej generacji pojazdem ciężarowym S-Way LNG. Posiada nowy silnik xCURSOR 13 Natural Gas o mocy 500 KM firmy FPT Industrial dający zasięg do 1700 km. Pojazd ten zapewnia najwyższą wydajność przy znacznym zmniejszeniu wpływu na środowisko. W porównaniu z poprzednim modelem, ulepszenia w układzie napędowym i aerodynamice pozwalają osiągnąć nawet 11% większą oszczędność paliwa i redukcję emisji CO₂.
W związku z niedawną normalizacją cen gazu – po gwałtownych wzrostach spowodowanych czynnikami geopolitycznymi – oraz dzięki oszczędności paliwa i zachętom rządowym, pojazdy te stanowią strategiczne rozwiązanie dla operatorów flot, którzy dążą do optymalizacji całkowitego kosztu posiadania (TCO).
IVECO pozostaje zaangażowane w inwestowanie w zrównoważone innowacje. Oferuje swoim klientom pojazdy, które chronią środowisko, jednocześnie zwiększając rentowność działalności.