Mercedes Benz eCitaro drugi raz z rzędu wygrał test porównawczy autobusów elektrycznych. Wersję przegubową doceniono pod względem komfortu pasażerów, obsługi, jakości wykonania i wykończenia, a także łatwości serwisowania.
Lokalnie bezemisyjny, w pełni elektryczny Mercedes-Benz eCitaro G mistrzem autobusów elektrycznych roku 2024. Niskopodłogowy przegubowy autobus miejski z trójramienną gwiazdą po raz kolejny otrzymał najlepsze oceny w tegorocznym teście. Test porównawczy autobusów elektrycznych zorganizował niemiecki magazyn branżowy Omnibusspiegel. Zwycięzcą ubiegłorocznej edycji był Mercedes-Benz eCitaro.
Podczas szóstej edycji testu, który odbył się w Bonn w połowie kwietnia przez 4 dni ponad 40 międzynarodowych dziennikarzy i przedstawicieli firm transportu pasażerskiego szczegółowo przyglądało się najnowszym autobusom przegubowym na prąd.
Jurorzy testowali autobusy na wymagającej trasie miejskiej oraz wcielili się w rolę pasażerów. Nie obyło się również bez kontroli warsztatowej, podczas której oceniono łatwość obsługi i naprawy. Testerzy przyznawali punkty za komfort pasażerów, obsługę kierowców, jakość produkcji i wykończenia oraz łatwość obsługi. Najwięcej punktów zdobył Mercedes-Benz eCitaro G.
Optymalny zasięg dzięki dobrej konfiguracji baterii
W teście wziął udział Mercedes-Benz eCitaro G w aktualnej wersji z akumulatorami litowo-jonowymi trzeciej generacji (NMC3). Testowy autobus został wyposażony w 6 pakietów akumulatorów wysokiego napięcia o łącznej pojemności około 588 kWh, co zapewnia odpowiedni zasięg. Przegubowy eCitaro jest dostępny z minimum czterema i maksymalnie siedmioma akumulatorami o łącznej pojemności do 686 kWh.
Bez niespodzianek, za to z funkcjonalnym kokpitem
Układ przedziału pasażerskiego eCitaro nawiązuje do tego znanego z dotychczasowych modeli Citaro. Można powiedzieć, że i pasażerowie i kierowca mogą podróżować bez dostosowywania się do większych zmian. Kokpit testowego pojazdu łączy funkcjonalność z komfortem. Całkiem celowo oprzyrządowanie, sterowanie i koncepcja obsługi tylko nieznacznie różnią się od Citaro z silnikiem spalinowym. Ułatwia to pracę kierowcom i ułatwia przesiadkę między pojazdami.
Stabilny, zwrotny i bezpieczny
Jak każdy przegubowiec Mercedesa, autobus testowy został wyposażony w dynamiczny sterownik obrotnicy przegubowej (ATC), który zapewnia optymalne właściwości kierownicze, wysoką stabilność i dużą zwrotność. Inne elementy wyposażenia obejmowały dźwiękowy system ostrzegania o pojeździe (AVAS), radarowy asystent skręcania Sideguard Assist oraz aktywny system wspomagania hamowania Preventive Brake Assist.
Nowe systemy wspomagania i bezpieczeństwa
Nowe systemy obejmują asystenta skrętu Sideguard Assist 2, który ostrzega o ryzyku kolizji z pieszymi i rowerzystami. Frontguard Assist to zupełna nowość. Wykrywa i ostrzega o przeszkodach lub osobach znajdujących się bezpośrednio przed pojazdem. Kierowcy poza kamerą cofania, która jest teraz standardem, otrzymują opcjonalny systemem kamer 360° (w pojeździe solo) lub systemem kamer 270° (w autobusie przegubowym).
Kolejną nowością jest inteligentny asystent rozpoznawania znaków drogowych. Jako wyposażenie standardowe pojawi się również system monitorowania ciśnienia w oponach (TPM) i asystent koncentracji uwagi (AtAs). N ie mniej istotny jest także interfejs umożliwiający korzystanie z alkomatów w miejscu pracy kierowcy.
Kompleksowa i wszechstronna obsługa z Omniplus
Mercedes-Benz eCitaro G może imponować bezpieczeństwem, komfortem jazdy, łatwością obsługi i łatwością serwisowania. Dzięki Omniplus, organizacji serwisowej Daimler Buses, klienci mogą również polegać na ogólnoeuropejskiej sieci serwisowej z ponad 80 wyspecjalizowanymi punktami serwisowymi eBus, a także na szybkich i niezawodnych dostawach części zamiennych. Ponadto usługi cyfrowe marki usług Omniplus oferują kompleksowe wsparcie dla eCitaro i obejmują analizę danych pojazdu i funkcje zarządzania flotą, aż po zarządzanie ładowaniem.