niedziela, 1 grudnia, 2024
Strona głównaAktualnościKoniec przewozów bez licencji

Koniec przewozów bez licencji

Ministerstwo Infrastruktury przygotowało projekt nowelizacji ustawy o transporcie drogowym. Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem, za zlecanie transportu podmiotom bez wystarczających uprawnień grozić będą kary pieniężne. Nowe przepisy obejmą wszystkie typy przewozów, od krajowych, przez międzynarodowe po kabotaż. Oznacza to koniec przewozów bez licencji.

Szykowane zmiany ukrócą przewozy bez licencji. Nowelizacja wpłynie przede wszystkim na codzienną pracę spedytorów i nadawców ładunków, ponieważ nakłada nowe obowiązki na podmioty zlecające transport. Do tej pory przymusu powierzania przewozu wyłącznie podmiotom legitymującym się odpowiednimi kwalifikacjami nie regulowały przepisy ustawy o transporcie drogowym. Celem wprowadzenia nowych przepisów jest eliminacja nieuczciwych praktyk. Chodzi o zlecanie transportu drogowego podmiotom, które nie posiadają stosownych uprawnień przewozowych, w tym licencji.

Spedytorzy z nowymi zadaniami

Zgodnie z projektem, nowelizacja ureguluje zasady zlecania krajowego przewozu drogowego rzeczy, międzynarodowego przewozu drogowego rzeczy oraz przewozu kabotażowego przez podmioty wykonujące inne czynności związane z przewozem jako spedytorzy, nadawcy lub podwykonawcy tych podmiotów.

„Przed zleceniem przewozu drogowego zlecający będzie zobowiązany do sprawdzenia, czy przewoźnik drogowy, któremu zamierza powierzyć transport, posiada stosowne uprawnienia”.

– Mowa o weryfikacji dokumentów uprawniających do wykonania danego rodzaju przewozu drogowego oraz związanych z przewożonym ładunkiem. Do obowiązków zlecającego będzie należeć także wystawienie i przekazanie przewoźnikowi drogowemu dokumentu potwierdzającego zlecenie – mówi Paulina Eliasz-Pietrusewicz, prawniczka w TC Kancelarii Prawnej.

Kontrola dokumentów nawet przez 5 lat

Kolejną zmianą, którą nakłada nowelizacja, jest zachowanie dokumentów związanych ze zleconym przewozem przez okres 5 lat, liczony od końca roku kalendarzowego, w którym wystawiono zlecenie.

– Chodzi o kopie lub oryginały dokumentów uprawniających przewoźnika do wykonania danego rodzaju przewozu drogowego, dokumentów związanych z przewożonym ładunkiem oraz dokumentu potwierdzającego zlecenie. Wspomniane dokumenty będą musiały zostać przedstawione organom kontrolnym na ich żądanie – wskazuje ekspertka TC Kancelarii Prawnej.
Projekt ustawy przewiduje również zmianę i ustanowienie nowych sankcji w postaci kar pieniężnych za niestosowanie się do wprowadzonych obowiązków. Urzędnicy uzupełnią ponadto katalog kar pieniężnych, jakie można nałożyć za różnego rodzaju przewozy bez licencji.

Konsultacje w toku

Obecnie zaproponowane zmiany znajdują się w fazie zaawansowanego planowania, stanowiąc wyraz dążeń rządowych do zdecydowanej reformy w obszarze transportu drogowego. Ten etap projektowy otwiera drogę do gruntownych konsultacji społecznych i branżowych, co jest niezbędne do dokładnej analizy przewidywanych skutków nowelizacji. W tej kluczowej fazie, każdy zainteresowany podmiot ma możliwość przekazania swoich uwag i zastrzeżeń. To pozwoli na optymalne dostosowanie przepisów do aktualnych potrzeb i wyzwań sektora transportowego. Dzięki temu procesowi, przed ostatecznym uchwaleniem znowelizowanej ustawy, zaistnieje możliwość wzbogacenia jej o praktyczne spostrzeżenia i sugestie. To zwiększy skuteczność i przydatność dokumentu w praktycznym zastosowaniu.

Będzie bezpieczniej, będzie efektywniej

– Przewozy bez licencji wymagają wzięcia pod lupę. Projekt symbolizuje ważny krok w dążeniu do zwiększenia transparentności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości w branży transportowej. Wprowadzenie wymogu posiadania odpowiednich uprawnień do zlecania przewozów, pomoże wyeliminować przestrzeń dla nieuczciwych praktyk, które dotychczas negatywnie wpływały na rynek. Obowiązek przechowywania dokumentacji oraz zaostrzenie sankcji za nieprzestrzeganie przepisów podkreślają zobowiązanie do utrzymania wysokich standardów w sektorze transportowym – komentuje Paulina Eliasz-Pietrusewicz z TC Kancelarii Prawnej.

Koniec przewozów bez licencji to ochrona uczciwych przedsiębiorstw działających na rynku transportowym, ale również zwiększenie zaufania społecznego do branży. Jest to krok w stronę stworzenia bardziej zorganizowanego, efektywnego i bezpiecznego systemu transportu drogowego. Takiego, który odpowiada na potrzeby współczesnej gospodarki i społeczeństwa.

Powiązane artykuły

OBSERWUJ NAS!

Facebook
YouTube
LinkedIn
Instagram
Tiktok

 

CZYTAJ NAJNOWSZY NUMER

Zapisz się do newslettera


Zrównoważony rozwój

Opinie

Po godzinach

Zapowiedź