IVECO S-Way LNG pełni funkcję ciężarówki bezpieczeństwa w Wyścigowych Mistrzostwach Europy Samochodów Ciężarowych 2023.
IVECO uczestniczy w Wyścigowych Mistrzostwach Europy Samochodów Ciężarowych (ETRC) 2023 jako sponsor techniczny „Die Bullen von IVECO” zespołów Schwabentruck i Hahn. Jednocześnie jako oficjalny partner ETRC 2023, podstawiło IVECO S-Way LNG do odgrywania roli ciężarówki bezpieczeństwa (ang. Pace Truck) oraz prezentuje prototypowego eTrucka na baterie.
Wyraz poparcia
Dwie ciężarówki z alternatywnymi źródłami napędu są wyrazem poparcia IVECO dla idei zrównoważonego rozwoju. Ponadto w trakcie wszystkich wyścigów samochody S‑Way-R będą zasilane uwodornionym olejem roślinnym (HVO), który zapewnia dobre osiągi przy obniżonej emisji szkodliwych składników spalin.
Jako oficjalny partner Wyścigowych Mistrzostw Europy Samochodów Ciężarowych FIA w sezonie 2023, IVECO już trzeci rok z rządu wspiera Europejskie Stowarzyszenie Wyścigów Samochodów Ciężarowych (ETRA) w dążeniu do osiągnięcia tzw. „zerowej emisji netto” do 2038 r., udostępniając S‑Waya LNG, czyli pierwszą ciężarówkę bezpieczeństwa z alternatywnym napędem w historii zawodów FIA‑ETRC.
Gaz i prąd
Pokazowy eTruck jest w wersji wyścigowej. To prototypowa ciężarówka opracowana przez Team Hahn Racing przy wsparciu konstruktorów z centrum projektowego IVECO. Została zaprezentowana podczas pierwszego w tym roku Truck Grand Prix 20 i 21 maja w Misano we Włoszech, gdzie przez cały weekend stała na padoku. Pokaz w ruchu odbędzie się na torze Nürburgring w Niemczech 15 i 16 lipca.

eTruck jest elektryczną wersją ciężkiego S‑Waya, wyposażoną w tylną oś eAxle produkcji FPT Industrial. Rozwija maksymalną moc 840 kW. Szczytowa moc ładowania wynosi 522 kW, a łączna pojemność czterech akumulatorów trakcyjnych wynosi 252 kWh. Umożliwia to pokonanie całego dystansu wyścigu FIA ETRC.
Z kolei IVECO S‑Way LNG Pace Truck jest napędzany skroplonym biometanem (bio‑LNG) tankowanym do dwóch 540‑litrowych zbiorników, które mogą pomieścić do 390 kilogramów gazu, co pozwala na przejechanie do 1600 kilometrów. W spalinach jest mniej tlenków azotu i cząstek stałych w porównaniu z odpowiednikami zasilanymi olejem napędowym, a emisja dwutlenku węgla w przypadku biometanu zostaje zredukowana nawet o 95%.
Ciężarówka ma specjalne malowanie oraz wyposażenie zgodne z regulaminem FIA ETRA: belkę z żółtymi światłami ostrzegawczymi LED oraz dodatkowe lampy błyskowe w atrapie chłodnicy. Zamontowano też podświetlany kaseton na dachu oraz listwy LED pod zderzakiem.
Dobry początek sezonu
IVECO uczestniczy w zawodach sezonu 2023 jako sponsor techniczny „Die Bullen von IVECO”, wspólnej ekipy zespołów Schwabentruck i Hahn. Zawodnicy zespołu startują samochodami S‑Way-R o podwyższonych osiągach.
Sześciokrotny mistrz Europy Jochen Hahn prowadzi zespół Hahn Racing, w skład którego wchodzi jego syn Lukas Hahn. Jochen rywalizuje o odzyskanie tytułu mistrza, który zdobył dwa lata z rzędu w 2018 i 2019 roku. Steffi Halm, jako jedyna kobieta biorąca udział w tych zawodach, prowadzi zespół Schwabentruck już piąty sezon.
Jochen Hahn wygrał podczas Grand Prix Misano. W sobotę 20 maja w pierwszym wyścigu odniósł zwycięstwo przed Antonio Albacete i André Kursim. Steffi Halm, również była na dobrej drodze do miejsca na podium, ale z powodów technicznych, musiała wycofać się z walki o zwycięstwo tego dnia. W drugim wyścigu pierwszego dnia zawodów, Team Hahn Racing zaciekle walczył z zawodnikami i zajął piąte miejsce. Warto nadmienić, że wyścig wystartował pod żółtą flagą z powodu trudnych warunków na torze spowodowanych ulewami, burzami i silnym wiatrem, które nawiedziły region Emilia-Romania w poprzednich dniach.

W niedzielę, 21 maja Jochen Hahn maksymalnie wykorzystał doskonałe warunki. Świetnie wystartował i wygrał, a jego zespół Team Hahn Racing był drugi na podium. Po pierwszej rundzie FIA ETRC 2023 „Die Bullen von IVECO” zajmuje drugie miejsce w klasyfikacji drużynowej.
Druga runda Mistrzostw Europy FIA w Wyścigach Samochodów Ciężarowych odbędzie się 10 i 11 czerwca na torze Slovakia Ring.