Deklaracja Przewoźnika może ułatwić życie zwłaszcza w obliczu rosnących wymagań. Procedura uzyskania statusu Zarejestrowanego Agenta lub Zatwierdzonego Przewoźnika Drogowego to skomplikowany proces. Weryfikacja, biurokracja, szkolenia to tylko część koniecznych działań. Natłok formalności okazuje się nierzadko barierą nie do pokonania, zwłaszcza dla mniejszych lub lokalnych firm transportowych.
Dla wielu przewoźników drogowych taka perspektywa oznacza konieczność angażowania znacznych zasobów czasowych i finansowych w przygotowanie firmy do spełnienia rygorystycznych wymagań formalnych. W rezultacie wiele firm rezygnuje z możliwości wejścia na rynek obsługi ładunków lotniczych, ograniczając swój potencjał wzrostu i dywersyfikacji usług.
Ścieżka uproszczona
Warto jednak zaznaczyć, że obecne regulacje przewidują uproszczoną ścieżkę dostępu do bezpiecznego łańcucha dostaw. Mowa tu o Deklaracji Przewoźnika. To narzędzie umożliwiające przewoźnikom drogowym realizację transportów w ramach łańcucha dostaw. I to bez konieczności uzyskiwania formalnego statusu Zarejestrowanego Agenta lub Zatwierdzonego Przewoźnika Drogowego.
Rozwiązanie to obowiązuje na poziomie całej Unii Europejskiej do końca 2026 roku. Stanowi wyjątkową okazję dla firm transportowych, które chcą wejść na rynek transportu lotniczego cargo bez konieczności zmiany modelu biznesowego. Korzystanie z Deklaracji Przewoźnika nie tylko eliminuje zbędne obciążenia administracyjne. Otwiera także nowe możliwości biznesowe i zwiększa konkurencyjność przewoźników drogowych na rynku usług logistycznych.
Deklaracja Przewoźnika – co to jest?
Deklaracja Przewoźnika będąca Dodatkiem 6-Edo Rozporządzenia wykonawczwego Komisji (UE) 2015/1998 z dnia 5 listopada 2015 r. Ustanawiającego szczegółowe środki w celu wprowadzenia w życie wspólnych podstawowych norm ochrony lotnictwa cywilnego to unikalna forma przystąpienia do bezpiecznego łańcucha dostaw w lotnictwie cywilnym. Pozwala przewoźnikom drogowym realizować transporty lotniczego cargo na kołach bez konieczności uzyskiwania statusu Agenta Zarejestrowanego lub Zatwierdzonego Przewoźnika Drogowego. Możliwość posługiwania się Deklaracją Przewoźnika obowiązuje w UE aż do końca 2026 roku. To daje firmom wystarczająco dużo czasu, by z niej skorzystać i umocnić swoją pozycję na rynku.
Najlepszy moment
Jest to ostatni moment, kiedy firmy mogą przystąpić do bezpiecznego łańcucha dostaw tak łatwo. Stanie się to włącznie na podstawie szkolenia w zakresie świadomości ochrony lotnictwa cywilnego. Można zrealizować je w wygodniej formie e-learningu oraz standardowego sprawdzenia przeszłości kierowców. Co najważniejsze – bez wielomiesięcznego oczekiwania na zatwierdzenie. Wystarczy podpisana Deklaracja 6-E, a odpowiedzialność za integrację łańcucha, w tym finansowa, pozostaje po stronie Zarejestrowanego Agenta przyjmującego Deklarację Przewoźnika. Takie rozwiązanie umożliwia przewoźnikom działanie zgodnie z przepisami bez stresu, ryzyka i zbędnych formalności.
Firmy transportowe nie muszą mierzyć się z biurokratycznymi barierami – nie są bowiem wymagane żadne dodatkowe wnioski ani zatwierdzenia. Zyskują zaś bezpośredni dostęp do rynku lotniczego cargo, co umożliwia współpracę zarówno z zarejestrowanymi agentami, jak i liniami lotniczymi. Dzięki temu oszczędzają czas i zasoby. Nie muszą bowiem ponosić kosztów związanych z procesem certyfikacji oraz nie muszą zmieniać swojego dotychczasowego modelu biznesowego. Z Deklaracji Przewoźnika można korzystać wtedy, kiedy jest taka potrzeba.
Przewoźnicy, którzy podejmą decyzję o wdrożeniu Deklaracji Przewoźnika, wzmacniają swoją wiarygodność w oczach partnerów. Zyskują zaufanie kontrahentów i wyróżniają się na tle konkurencji.
Co więcej, dostęp do rynku lotniczego cargo pozwala na rozwój działalności, pozyskanie nowych klientów oraz realizację większych i bardziej rentownych zleceń. Długofalowo przekłada się to na wzrost przychodów oraz budowanie stabilnej pozycji w branży transportowej.
Jak dołączyć?
Proces jest prosty – nie ma zatwierdzenia statusu przeprowadzonego przez Urząd Lotnictwa Cywilnego. Wystarczy szkolenie ogólne dla kierowców realizujących transport oraz wypełnienieDeklaracji Przewoźnika 6-E do przekazania Zarejestrowanemu Agentowi.
Do końca 2026 roku przewoźnicy drogowi mają wyjątkową szansę na legalne i uproszczone uczestnictwo w sektorze transportu lotniczego cargo. Bez konieczności spełniania wymogów certyfikacyjnych. Deklaracja Przewoźnika 6-E stanowi praktyczne narzędzie, które umożliwia firmom drogowym dostęp do rynku lotniczego bez konieczności uzyskiwania statusu Zarejestrowanego Agenta czy Zatwierdzonego Przewoźnika. To swoisty pomost między tradycyjnym transportem drogowym a bardziej prestiżowym i opłacalnym segmentem rynku – transportem lotniczym.