czwartek, 10 lipca, 2025
Strona głównaAktualnościFord Ranger z napędem elektrycznym Plug-In Hybrid

Ford Ranger z napędem elektrycznym Plug-In Hybrid

Ford Ranger zadebiutował w wersji Plug-in Hybrid (PHEV). Czy pomoże mu to pozostać najlepiej sprzedającym się pickupem w Europie? Hybrydowy układ napędowy pozwala na jazdę w trybie bezemisyjnym.

Benzynowo-elektryczny system hybrydowy Rangera PHEV umożliwia jazdę bezemisyjną na dystansie do 43 km. Zmniejsza koszty eksploatacji, a także zapewnia takie same możliwości holowania, przewożenia ładunków i jazdy w terenie, jakich europejscy klienci oczekują od wszechstronnego pickupa.

Ford Ranger w różnych edycjach

Rangera PHEV kupimy w edycji wprowadzającej Stormtrak, a także w wersjach Wildtrak i bogato wyposażonej XLT. Umożliwia zasilanie prądem o mocy do 6,9 kW narzędzi i elektrycznych urządzeń bezpośrednio z akumulatora trakcyjnego. Bez konieczności korzystania z zewnętrznego generatora.

„Ford zna się na pick-upach. Połączyliśmy obecnie dekady naszych doświadczeń, wskazówki klientów, którzy używają Rangera do pracy i rekreacji każdego dnia, oraz innowacyjną technologię hybrydową, aby stworzyć Rangera PHEV” – powiedział Hans Schep, dyrektor generalny Ford Pro w Europie.

Model Ranger PHEV na rynek europejski jest produkowany w zakładzie Forda w Silverton w RPA. Pierwsze dostawy do europejskich klientów też już się zaczęły. Ford Ranger był w 2024 roku po raz dziesiąty z rzędu najlepiej sprzedającym się pickupem w Europie. Utrzymał pozycję lidera segmentu z 43-procentowym udziałem.

Ranger był również w zeszłym roku najlepiej sprzedającym się pickupem na 10 rynkach europejskich. Stanowił ponad połowę całej sprzedaży pickupów na czterech rynkach europejskich – w tym w Wielkiej Brytanii i Niemczech. Od momentu wprowadzenia na rynek poprzedniej generacji modelu w 2012 roku, w Europie sprzedano ponad pół miliona Rangerów. Ranger jest sprzedawany na 180 rynkach na całym świecie.

Zasilanie z zewnątrz

Nowy układ napędowy Rangera PHEV łączy 2,3-litrowy silnik benzynowy Ford EcoBoost i 10-biegową automatyczną skrzynię biegów z silnikiem elektrycznym o mocy 75 kW oraz akumulatorem litowo-jonowym o pojemności użytkowej 11,8 kWh. Akumulator można ładować za pomocą zewnętrznego źródła zasilania i silnika spalinowego pod maską lub odzyskując energię podczas jazdy wybiegiem lub hamowania.

Ładowanie akumulatora przy użyciu jednofazowej ładowarki o mocy16 A trwa mniej niż cztery godziny. Przy pełnym naładowaniu Ranger PHEV jest w stanie przejechać do 43 km w trybie w pełni elektrycznym. To według badań Forda więcej, niż codzienny dystans pokonywany przez 52% właścicieli Rangerów.

Tam, gdzie jest to możliwe, specjalne oprogramowanie Ford Pro Home Charging pozwala użytkownikom planować ładowanie w godzinach, kiedy mogą korzystać z tańszych taryf nocnych. To znacznie obniża koszty użytkowania samochodu. Prognozy Forda sugerują, że klienci biznesowi również mogą skorzystać ze znacznych oszczędności. Klient posiadający Rangera PHEV w Niemczech może zaoszczędzić 850 euro rocznie w porównaniu z właścicielem Ranger z silnikiem wysokoprężnym 3,0 litra V6. Pod warunkiem, że codziennie przejeżdża 80 km dziennie, ładując samochód według taryf biznesowych.

Kierowca może decydować, kiedy i jak korzystać podczas jazdy z zasilania akumulatorowego, dokonując wyboru jednego z trybów jazdy: EV Auto, EV Now, EV Later i EV Charge.

Ciszej, w pełnym komforcie

Nowa modułowa przekładnia hybrydowa oraz silnik elektryczny zostały zintegrowane w jednej obudowie. Elektronicznie uruchamiany mechanizm sprzęgła włącza i wyłącza silnik elektryczny i benzynowy zgodnie z wybranym trybem jazdy. Optymalizuje tym samym zużycie energii i paliwa, a także wartość momentu obrotowego podczas przewożenia ładunków i jazdy w terenie.

Nowa konfiguracja zapewnia również maksymalną kulturę pracy i komfort. Oprócz płynnego przełączania między zasilaniem benzynowym, hybrydowym i elektrycznym, umożliwia również dalsze działanie standardowej klimatyzacji dwustrefowej podczas korzystania z napędu elektrycznego, gdy funkcja automatycznego włączania i wyłączania silnika dezaktywuje silnik benzynowy na światłach lub w korku. System aktywnej kontroli hałasu Active Noise Control – podobny do tego, który stosuje się w słuchawkach klasy premium – poprawia komfort akustyczny niezależnie od trybu zasilania.

Łączny maksymalny moment obrotowy silnika elektrycznego – 690 Nm – nie ma sobie równych wśród wszystkich produkowanych wcześniej modeli Rangera benzynowego EcoBoost. Moc maksymalna 281 KM jest większa niż rozwijana przez 3,0-litrowy turbodoładowany silnik wysokoprężny V6 z gamy napędów Rangera.

Napęd robi robotę

Wysoki moment obrotowy przy niskich prędkościach oraz dodatkowe hamowanie silnikiem dzięki systemowi ładowania regeneracyjnego pickupa zapewniają płynne przyspieszanie. Gwarantują też lepszą kontrolę podczas zjazdu przy ładunku o masie do jednej tony i podczas holowania do 3500 kg. Według badań Forda jest to wymagane przez 55% klientów Rangera. Niemal natychmiastowo osiągany wysoki moment obrotowy silnika elektrycznego i sprawniejsze hamowanie silnikiem pomagają także poprawić właściwości terenowe i ułatwiają pracę w trudnych warunkach.

Układ przeniesienia napędu e-4WD w Rangerze PHEV może automatycznie przekazywać moment obrotowy silnika benzynowego, elektrycznego lub hybrydowy z obu na wszystkie cztery koła, aby ułatwić pokonywanie trudnego terenu lub dostosować się do konkretnych warunków jazdy. Wspomagany przez skrzynię rozdzielczą z podwójnym zakresem i blokadę tylnego mechanizmu różnicowego. Kierowcy mogą wybierać spośród trybów Normal, Eco, Sport, Slippery, Tow/Haul, Mud/Ruts i Sand. Ranger PHEV dostosuje rozkład momentu obrotowego na koła, aby uzyskać najlepsze osiągi.

Tylne podłużnice ramy pickupa przeprojektowano, aby pomieścić akumulator trakcyjny, przy jednoczesnym zadbaniu o walory funkcjonalne skrzyni ładunkowej i o osiągi. Inżynierowie Forda zmienili również parametry zawieszenia. To pomogło uzyskać maksymalny komfort i osiągi zarówno na asfalcie, jak i w terenie, uwzględniając przy tym wyjątkowe podwozie i rozkład masy Rangera PHEV.

I do pracy i do rekreacji

Ranger PHEV to pierwszy model Rangera wyposażony w system Forda Pro Power Onboard. To oznacza, że właściciele, używający samochodu w pracy i aktywnie spędzający wolny czas, mogą zostawić w domu generatory i zasilać narzędzia i sprzęt o dużym poborze mocy z akumulatora trakcyjnego.

Klienci mogą wybrać instalację o mocy 2,3 kW. Nadaje się ona do weekendowych wycieczek na szlaki, gdzie umożliwia wygodne ładowanie kilku rowerów elektrycznych (650 W) oraz przenośnej lodówki (65 W).

System o mocy 6,9 kW zaprojektowano z myślą o spełnieniu wymagań sprzętu do cięższych zadań. Wersję o większej mocy wyposażono w dwa gniazda 15A w skrzyni ładunkowej. Każde zapewnia moc 3,45 kW – to przekracza potrzeby zasilania niewielkiego placu budowy, na którym jednocześnie pracują kompaktowa betoniarka (1500 W), szlifierka kątowa (3000 W) i reflektory (800 W).

W pracach badawczo-rozwojowych nowej generacji Rangera wykorzystano ponad 5000 wywiadów z klientami. Pozwoliły one zrozumieć, w jaki sposób wykorzystują oni swoje pickupy do pracy, w rekreacji i rodzinnych wyjazdach. Wśród użytkowników Rangera znajduje się wiele małych firm. Pickup w ciągu tygodnia służy im do pracy, a podczas weekendów – w celach rekreacyjnych. Trzy bogato wyposażone wersje Rangera PHEV gwarantują najwyższą wydajność i komfort niezależnie od ich przeznaczenia.

Ford Ranger wewnątrz

Każda dysponuje pięciomiejscową kabinę Double Cab oraz wszechstronną, wytrzymałą skrzynią ładunkową. Zaprojektowano ją tak, aby pomieścić europaletę między nadkolami. Ułatwiająca dostęp klapa Easy Lift i oświetlenie przestrzeni ładunkowej są wyposażeniem standardowym.

W kabinie standardem jest system informacyjno-rozrywkowy SYNC 4A Forda ze skomunikowaną nawigacją i 12-calowym pionowym ekranem dotykowym. Mamy także 8-calowy cyfrowy zestaw zegarów oraz bezprzewodową ładowarkę smartfonów. Dostępne w standardzie systemy wspomagania kierowcy obejmują asystenta ochrony przed kolizjami,system utrzymywanie na pasie ruchu i kamerę cofania.

Wersja Wildtrak modelu Ranger PHEV wyróżnia się wyjątkowymi detalami wnętrza i nadwozia. Dysponuje podgrzewanymi przednimi fotelami i kierownicą oraz oświetleniem strefowym 360 stopni. To ostatnie zapewnia lepszą widoczność wokół pickupa podczas pracy lub rozbijania obozu w warunkach słabego oświetlenia.

Wersja Stormtrak Launch Edition charakteryzuje się 10-głośnikowym systemem nagłośnienia B&O i matrycowymi reflektorami diodowymi. Mamy tu ponadto system Pro Power Onboard o mocy 2,3 kW oraz innowacyjny system elastycznego mocowania ekwipunku Flexible Rack System.

Szeroka gama opcjonalnych rozwiązań obejmuje innowacyjne systemy wspomagające holowanie. Takie jak Pro Trailer Backup Assist, który umożliwia kierowcom łatwe manewrowanie przyczepą za pomocą kontrolera i monitorowanie manewru za pomocą 12-calowego ekranu dotykowego.

Właściciele Rangerów wykorzystują swoje pickupy do wielu różnych zadań specjalistycznych, od pszczelarstwa po gaszenie pożarów. Mogą oni dostosować swoje Rangery PHEV do własnych potrzeb, korzystając z szerokiej gamy montowanych przez dealerów akcesoriów. Wśród nich znajdują się pokrywy i pokrowce na skrzynię, bagażniki rowerowe i namioty dachowe.

Podobnie jak każdy pojazd z oferty Ford Pro, Ranger PHEV jest objęty kompleksowym pakietem usług serwisowych, rozwiązań związanych z ładowaniem.

Powiązane artykuły

OBSERWUJ NAS!

Facebook
YouTube
LinkedIn
Instagram
Tiktok

 

CZYTAJ NAJNOWSZY NUMER

Zapisz się do newslettera


Zrównoważony rozwój

Opinie

Po godzinach

Zapowiedź