Dachser od dekady angażuje się w rozwój e-mobilności. Prawdziwą klamrą jest wdrożenie setnej elektrycznej ciężarówki o masie powyżej 3,5 tony. Tym pojazdem jest Volvo FL Electric z zabudową chłodniczą, obsługującej codzienne dostawy na terenie aglomeracji Hamburga.
W obliczu dynamicznego wzrostu globalnego transportu towarowego i jego narastającego wpływu na klimat, elektromobilność staje się kluczowym kierunkiem rozwoju sektora logistycznego. Jak wynika z danych Massachusetts Institute of Technology (MIT), transport drogowy, morski, lotniczy i kolejowy odpowiada dziś za około 8% światowych emisji CO₂. Po uwzględnieniu infrastruktury logistycznej – takiej jak magazyny czy porty – udział ten wzrasta do 11%. Transformacja sektora transportowego staje się więc pilniejsza niż kiedykolwiek wcześniej. Elektromobilność stanowi odpowiedź na wyzwania związane z dekarbonizacją. Oferując realny potencjał redukcji emisji i poprawy efektywności energetycznej w globalnym łańcuchu dostaw.
Dachser rozwija elektryczną flotę
Dachser intensywnie inwestuje w rozwój elektrycznej floty, wdrażając pojazdy takie jak MAN eTGX, Mercedes-Benz eActros 300 i 600 czy Volvo FH Electric. Służą one zarówno do dostaw miejskich, jak i na trasach regionalnych. Główne wyzwania to nadal infrastruktura ładowania, dostęp do energii odnawialnej oraz dostosowanie obiektów logistycznych do nowych technologii.
W ośrodkach testowych we Fryburgu i Malsch firma prowadzi analizy rzeczywistych warunków eksploatacji elektrycznych ciężarówek. Badane są m.in. zasięg pojazdów, zużycie energii i czas ładowania. Badany jest także wpływ tych czynników na planowanie tras i logistyki miejskiej.
Ochrona klimatu idzie w parze z troską o efektywność operacyjną. Dachser dąży do minimalizacji emisji, jednocześnie optymalizując procesy transportowe. Robi to ograniczając puste przebiegi, zwiększając wykorzystanie ładunków i integrując dane w systemach zarządzania flotą.
Elektromobilność to dla nas nie tylko technologia, ale nowy sposób myślenia. Zmieniamy logistykę w sposób trwały i odpowiedzialny – mówiAlexander Tonn, COO Road Logistics
Co dalej?
Zgodnie ze strategią Dachser Climate Protection, firma konsekwentnie dąży do dekarbonizacji wszystkich obszarów działalności.
Naszym celem jest zrównoważona, a zarazem wydajna logistyka na dużą skalę. Nie czekamy na idealne warunki – działamy już teraz, dając impuls do zmian całemu sektorowi – mówi Burkhard Eling, CEO DACHSER
Do 2030 roku Dachser planuje znacząco zwiększyć udział pojazdów bezemisyjnych w codziennych operacjach. Chce rozwinąć własną infrastrukturę ładowania i pogłębić współpracę z partnerami w zakresie dostaw zielonej energii. Firma zamierza także rozszerzyć rozwiązania zeroemisyjne poza centra miast – na trasy regionalne i krajowe.