czwartek, 12 grudnia, 2024
Strona głównaAktualnościCiężarówki w 24 godzinnym wyścigu w Le Mans

Ciężarówki w 24 godzinnym wyścigu w Le Mans

W najbliższy weekend francuski tor Le Mans będzie gościć przedostatnią rundę mistrzostw Goodyear FIA European Truck Racing Championship (ETRC).

Już 23-24 września do rywalizacji staną najlepsi europejscy kierowcy ciężarówek. Ten 24-godzinny wyścig będzie ważnym sprawdzianem dla opon Goodyear, które w trudnych i zmiennych warunkach charakterystycznych dla Le Mans muszą wykazać się niezawodnością i wysokim poziomem osiągów.

Równe szanse

Po znakomitych występach opon osobowych w czerwcowym, historycznym wyścigu z okazji setnej rocznicy Le Mans, opony Goodyeara powracają na ten legendarny tor. Oczekuje się, że widowiskowe zmagania na torze Bugatti Circuit przyciągną dziesiątki tysięcy widzów.

Le Mans

Wszystkie ciężarówki będą wyposażone w standardowe opony użytkowe Goodyear w rozmiarze 315/70 R22,5, ale zmodyfikowane specjalnie na potrzeby tej serii. Opony przeszły rygorystyczne testy zarówno w laboratoriach Goodyeara, jak i na torach wyścigowych, dzięki czemu spełniają wymagania techniczne mistrzostw. Przed każdym wydarzeniem opony wyposażone w czujniki RFID są montowane na ciężarówkach wyścigowych w specjalnie wyodrębnionej strefie serwisowej, aby zapewnić wszystkim zawodnikom równe szanse.

– Nasze zaangażowanie w zapewnianie najwyższych osiągów pozostaje niezmienne – mówi Maciej Szymański, dyrektor ds. marketingu opon użytkowych Goodyear w Europie. – Jesteśmy dumni z opon, które nie tylko spełniają rygorystyczne wymagania profesjonalnych wyścigów, ale także przyczyniają się do realizacji celów zrównoważonego rozwoju.

Wyścigowa wydajność

W świecie wyścigów ciężarówek opony mają kluczowe znaczenie dla osiągów pojazdu. Opony wyścigowe Goodyeara bazują na solidnej osnowie standardowej opony ciężarowej, ale o zwiększonej stabilności i odporności. Główne zmiany obejmują poprawę ogólnych osiągów, zapobieganie przegrzaniu i zwiększenie sztywności ściany bocznej. Najważniejszym elementem w wyścigach ciężarówek jest jednak bieżnik, który zapewnia doskonałą przyczepność zarówno na mokrych, jak i suchych nawierzchniach oraz dobre osiągi w różnych warunkach pogodowych i torowych, jakie można spotkać w krajach goszczących kolejne rundy mistrzostw Goodyear FIA ETRC. Asymetryczna konstrukcja barków opony zapewnia wysoką stabilność na prostych i sterowność na zakrętach, a lamele w bieżniku w połączeniu ze specjalną mieszanką gumy zapewniają doskonałą trakcję i niezmienne właściwości opony.

Le Mans

Po każdym wyścigu opony są transportowane do niemieckiego zakładu Goodyeara, gdzie są poddawane ocenie, a po pozytywnej weryfikacji bieżnikowane. Dzięki temu dostają drugie życie i trafiają na rynek w postaci standardowych opon drogowych Goodyear przeznaczonych dla flot transportowych. Takie podejście wpisuje się w cele zrównoważonego rozwoju, do których dążą organizatorzy mistrzostw.

Wyczynowa moc

Ciężarówki wyścigowe w niewielkim stopniu przypominają drogowe odpowiedniki. Zwykły ciągnik drogowy, który z przyczepą i pełnym ładunkiem waży około 40 ton, ma moc silnika około 480 KM i moment obrotowy 2300 Nm, przy prędkości ograniczonej do 80-90 km/h. Z kolei ciężarówka wyścigowa, ważąca 5,5 tony, osiąga moc około 1500 KM i moment obrotowy 5000 Nm, przy czym wymaga hamulców chłodzonych wodą. Prędkość maksymalna jest co prawda ograniczona do 160 km/h, ale ciężarówki wyścigowe przyspieszają od 0 do 160 km/h w tempie zbliżonym do najnowszych samochodów sportowych.

Le Mans

Tym, co wyróżnia Goodyear FIA ETRC na tle innych wyścigów, jest zaangażowanie w zrównoważony rozwój. Od 2021 roku wszystkie ciężarówki wyścigowe wykorzystują w 100% zrównoważone paliwo, czyli biodiesel HVO100. To osiągnięcie czyni Goodyear FIA ETRC pierwszymi zawodami regulowanymi przez FIA, w których stosuje się wysokiej jakości olej napędowy pochodzący z surowców odnawialnych. HVO, czyli uwodorniony olej roślinny, jest wytwarzany z olejów roślinnych i tłuszczów zwierzęcych, w wyniku czego powstaje wysokiej jakości paliwo o strukturze chemicznej niemal identycznej ze zwykłym olejem napędowym. Może być stosowane bez żadnych modyfikacji w standardowych silnikach spalinowych.

Nie tylko rywalizacja

Goodyear FIA ETRC na Camions Le Mans zapowiada się jako pokaz innowacji i niezawodności w świecie sportów motorowych. Jedną z atrakcji dla odwiedzających francuski tor w najbliższy weekend będzie mobilny show room Goodyear Drive Results, zlokalizowany na padoku toru w strefie kibica. W jednym miejscu będzie można zapoznać się nie tylko z najnowszymi oponami, ale także ze wszystkimi rozwiązaniami z zakresu mobilności, takimi jak systemy Goodyear TPMS, Goodyear CheckPoint czy Goodyear DrivePoint. Wszystkie są połączone z nowoczesnymi aplikacjami i wspierane przetwarzaniem danych, odpowiadając na potrzeby ekosystemu transportowego.

Powiązane artykuły

OBSERWUJ NAS!

Facebook
YouTube
LinkedIn
Instagram
Tiktok

 

CZYTAJ NAJNOWSZY NUMER

Zapisz się do newslettera


Zrównoważony rozwój

Opinie

Po godzinach

Zapowiedź