CEVA Logistics wynajmie cztery hybrydowe statki dalekomorskie do przewozu samochodów, głównie między Chinami i Europą.
Firma podpisuje 10-letnią umowę leasingową ze spółką macierzystą, CMA CGM, na hybrydowe statki dalekomorskie napędzane LNG firmy Eastern Pacific Shipping. Flota tych jednostek umożliwi firmie CEVA przetransportowanie około 140 000 pojazdów rocznie, zwłaszcza między Chinami i Europą.
Gazowo-elektryczne
Nowe hybrydowe statki ro-ro obecnie są budowane w stoczni China Merchants Jinling Shipyard (Weihai), przy czym pierwszy z nich ma zostać dostarczony w grudniu, a trzy kolejne w 2024 roku. CEVA Logistics będzie odpowiadać za zarządzanie i obsługę tych jednostek, wykorzystując je w swoich usługach morskich do przewozu aut.
Każdy ze statków o długości blisko 200 m będzie w stanie przetransportować 7000 samochodów 12 poziomach pokładu o łącznej powierzchni 59 000 mkw. Przy szerokości 38 m, statki o tonażu brutto 72 000 ton mają poruszać się z maksymalną prędkością 19,5 węzła. Zastosowany w tych jednostkach hybrydowy napęd będzie składać się z silników na LNG wspieranych silnikami elektrycznymi.
Od drzwi do drzwi
Nowe statki ro-ro umożliwią firmie oferowanie własnej powierzchni ładunkowej we frachcie morskim dla branży motoryzacyjnej oraz zapewnienie pakietu elastycznych opcji dostaw i usług end-to-end (od producenta do konsumenta). CEVA będzie oferować rozwiązania door-to-door, z odbiorem gotowych pojazdów bezpośrednio z zakładów produkcyjnych i zarządzać transportem do miejsc docelowych na całym świecie, dzięki połączeniom portowym, własnej powierzchni ładunkowej na statkach ro-ro, przewoźnikom drogowym i miejscom składowania pojazdów.
CEVA wzmacnia również rozwiązanie „Cars in Containers”. Dzięki temu będzie mogła zaoferować bardziej elastyczną opcję dostaw klientom, którzy muszą przetransportować małe partie gotowych pojazdów do strategicznych portów lub innych lokalizacji. Przy niższych stawkach transportowych i ograniczonej powierzchni ładunkowej ro-ro, z tego rozwiązania mogą skorzystać producenci samochodów, którzy chcą skrócić czas transportu i zwiększyć elastyczność harmonogramów dostaw.
CEVA dysponuje globalną siecią i wiedzą o zarządzaniu załadunkiem i rozładunkiem kontenerów z gotowymi pojazdami, co dla klientów z branży motoryzacyjnej często jest zbyt czasochłonne i wymaga dużego nakładu pracy. A ponieważ, jak się oczekuje, stawki za transport morski mają być niższe niż w poprzednich latach, rozwiązanie to zapewni producentom samochodów alternatywę w transporcie gotowych pojazdów na całym świecie.
Dodatkowo, oprócz logistyki pojazdów gotowych, CEVA proponuje inne usługi logistyczne, w tym dostawy do produkcji oraz dla obsługi posprzedażowej (aftermarket services).
Rośnie chiński eskport
Według najnowszych prognoz S&P Global Mobility, w 2023 r. globalna sprzedaż nowych, lekkich samochodów ma osiągnąć poziom blisko 83,6 mln sztuk, o 5,6% więcej niż w rok wcześniej. Wzrost produkcji światowej w 2022 r. wyniósł ok. 6% w porównaniu do 2021 r., a szacuje się, że w tym roku produkcja wzrośnie o 4% do 85 mln sztuk. Zgodnie z różnymi szacunkami branżowymi, przed rokiem 2024 lub 2025 poziomy produkcji nie osiągną jeszcze poziomów sprzed pandemii. Jak pokazują dane Chińskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (CAAM), w 2022 r. Chiny wyeksportowały 3,1 mln pojazdów, co stanowi wzrost o 54,4% rok do roku.
Międzynarodowa Agencja Energii oszacowała, że w 2022 roku 13% sprzedanych samochodów miało napęd elektryczny, a według S&P ta liczba ma wzrosnąć do 13,3% w 2023 roku. Europejski pakiet Fit for 55, polityka Chin dotyczącej pojazdów elektrycznych i ustawa o obniżeniu inflacji w USA stymulują popyt na pojazdy elektryczne.
CEVA Logistics: rozwój grupy
Obsługując i eksploatując statki, CEVA Logistics będzie korzystać z nowego działu Grupy CMA CGM zajmującego się specjalistyczną żeglugą morską, włączając w to:
• transport samochodów na samochodowcach (ang. car carrier),
• La Méridionale, firmę żeglugową obsługującą statki towarowo-pasażerskie ro-ro i ro-pax, obecnie przejmowaną przez CMA CGM,
• inwestycję grupy w Brittany Ferries – w 2021 r. CMA CGM zainwestowała 25 mln euro we wsparcie jej odbudowy,
• przyszłe możliwości Neoline, pierwszego statku ro-ro z napędem wiatrowym, którego finansowanie wspomaga Grupa CMA CGM.
– W miarę jak stabilizuje się łańcuch dostaw w branży motoryzacyjnej, po licznych wstrząsach z ostatnich kilku lat, pozostajemy blisko naszych klientów. Decyzja o eksploatacji czterech głębokomorskich statków ro-ro jest konkretnym przykładem naszego zaangażowania. Przy tak dużym zapotrzebowaniu na dodatkową powierzchnię ładunkową, znaleźliśmy rozwiązanie, które pozwala na poprawę warunków wejścia na rynek gotowych pojazdów – powiedział Emmanuel Cheremetinski, globalny lider logistyki pojazdów gotowych (FVL), CEVA Logistics.