piątek, 19 lipca, 2024
Strona głównaAktualnościDebiutuje nowa Setra MultiClass LE (50 zdjęć)

Debiutuje nowa Setra MultiClass LE (50 zdjęć)

W Schwäbisch Gmünd w Badenii-Wirtembergii debiutuje właśnie nowa rodzina autobusów międzymiastowych Setra MultiClass LE.

Są to wielozadaniowe autobusy do przewozów miejskich, lokalnych i międzymiastowych. Skrót LE oznacza low-entry, czyli niskowejściowy. Gamę tworzą cztery modele o długości od 10,51 do 14,52 m. Poza wariantami z silnikiem wysokoprężnym, dostępne są hybrydy. Autobusy wyposażono m.in. w nowy aktywny układ automatycznego hamowania przed przeszkodą Preventive Brake Assist 2 oraz tempomat topograficzny Predictive Powertrain Control (PPC).

Setra MultiClass: Unifikacja i różnorodność

Wszystkie nowe autobusy mają wspólną, zunifikowaną przednią i tylną część nadwozia. Zwisy przedni i tylny są we wszystkich modelach takie same i w każdym z nich oferowane są te same typy pierwszych drzwi, jedno- lub dwuskrzydłowych. Różnica długości poszczególnych wariantów wynika z odmiennego rozstawu osi. Najkrótszy model S 510 LE o długości 10,51 m może mieć 39 miejsc siedzących, S 515 LE o długości 12,21 m – 51 miejsc, S 516 LE również o długości 12,92 m – 55 miejsc, a trzyosiowy S 518 LE o długości 14,52 m – 63 miejsca dla pasażerów.

Setra MultiClass
Przednia i tylna część autobusu są takie same w każdym modelu. Różnica tkwi w rozstawie osi. Na przedni zwisie można zamontować drzwi jedno- lub dwuskrzydłowe.

Płaska, niska podłoga pomiędzy pierwszymi i drugimi drzwiami, wznosząca się o dwa stopnie w tylnej części autobusu sprawia, że Setrę MultiClass można z łatwością przystosować do różnego rodzaju przewozów: od miejskich poprzez lokalne do międzymiastowych. Producent oferuje różnorodne możliwości aranżacji i standardu wyposażenia wnętrza, różniące się m.in. typem siedzeń oraz szerokością i rozmieszczeniem wejść. Oprócz pojedynczych drzwi o szerokości 900 lub 1150 mm producent ma w ofercie dwuskrzydłowe o szerokości 1380 mm. Przy środkowych drzwiach może znaleźć się ręcznie rozkładana rampa dla wózka inwalidzkiego, a wewnątrz przeznaczone dla niego miejsce. W zależności od rozmiaru opon, wejście znajduje się na wysokości 311-341 mm w odmianach miejskich z ogumieniem 275/70 R 22,5 lub 355-358 w międzymiastowych z oponami 295/80 R 22,5.

Długa lista opcji

Siedzenia na podestach z jednej lub obu stron nadwozia mogą znaleźć się również w przedniej części pojazdu z niską podłogą. Pod dachem można zamontować półki na bagaż. Można również przewidzieć miejsce na pakunki w okolicy wnęk przednich kół. Wnętrze mogą doświetlać przeszklone, elektrycznie uchylane wywietrzniki na dachu.

Do potrzeb można też przystosować układ ogrzewania i wentylacji. Na życzenie producent montuje wydajne systemy klimatyzacji: EvoCool Light Basic z dwoma modułami dachowymi o mocy 12 kW każdy, przydatny w klimacie umiarkowanym lub EvoCool Basic o mocy od 32 do 39 kW, lepszy w gorętszych okolicach.

Setra MultiClass
Typ tablicy rozdzielczej można dopasować do zastosowania autobusu. Bardziej rozbudowana jest przeznaczona do pojazdów pokonujących dłuższe dystanse.

Także typ tablicy rozdzielczej można dobrać do zadań. Do wariantów miejskich Setra poleca Cockpit City, do autobusów miejskich i międzymiastowych Cockpit Basic City, a do międzymiastowych Cockpit Basic. Miejsce kierowcy projektowane przy użyciu wirtualnej rzeczywistości (VR), aby dopracować jego ergonomię. Jazdę może wspomagać system kamer 360 stopni. Tempomat PPC jest dostępny wyłącznie w autobusach ze zautomatyzowaną skrzynią PowerShift. Jest ona zarezerwowana dla silnika OM 470 stosowanego tylko w modelu trzyosiowym.

Również hybrydy

Dwuosiowe warianty nowych Setr napędzają silniki OM 936 o pojemności 7,7 l o mocy 299 lub 354 KM. Trzyosiowy S 518 LE ma silnik OM 470 o pojemności 10,7 l i mocy 394 KM. Wszystkie silniki to 6-cylindrowe, rzędowe jednostki wysokoprężne. W modelach dwuosiowych dostępne są ręczne skrzynie GO 190, w najmocniejszym 394-konym zautomatyzowana PowerShift GO 250-8. Ponadto we wszystkich wariantach może być stosowany „automat” z przekładnią hydrokinatyczną ZF Ecolife 2 o 6 przełożeniach. W autobusach dwuosiowych również 7-biegowy Voith Diwa NXT.

Setra zdecydowała się wzbogacić ofertę silników spalinowych w serii MultiClass o napęd hybrydowy.

Wszystkie modele mają 300-litrowy zbiornik paliwa i 53-litrowy AdBlue. Osobny zbiornik spalinowego ogrzewania, niedostępnego w modelu trzyosiowym, mieści 50 l.

Aby zmniejszyć zużycie paliwa, Setra proponuje również warianty hybrydowe. Są to hybrydy równoległe, wykorzystujące silnik wysokoprężny OM 936 o mocy 299 lub 354 KM oraz 14-kilowatowy silnik elektryczny umieszczony między silnikiem Diesla, a skrzynią biegów. Energia elektryczna dla napędu elektrycznego gromadzi się w superkondensatorach, umieszczonych w dwóch modułach na dachu. Hybrydy występują z „automatami” ZF i Voith.

Konstruktorzy dążyli również do obniżenia masy własnej autobusów. Eksploatację ułatwia system telematyczny Omniplus. Producent oferuje również szkolenia dla kierowców.

Jako pierwsze z linii produkcyjnych od jesieni 2023 roku będą schodzić modele 12 i 13-metrowy. Krótki S 51 LE i trzyosiowy S 518 LE dołączą na początku 2024 roku.

Powiązane artykuły

OBSERWUJ NAS!

Facebook
YouTube
LinkedIn
Instagram
Tiktok

 

CZYTAJ NAJNOWSZY NUMER

Zapisz się do newslettera


Zrównoważony rozwój

Opinie

Po godzinach

Zapowiedź