Podczas odbywających się właśnie targów Solutrans w Lyonie ma premierę nowy Renault Master, który będzie oferowany również w sieci Renault Trucks.
Nowy Master będzie dostępny w licznych wersjach jako podwozie do zabudowy oraz furgon o objętości od 11 do 22 m3. Ładowność dochodzi do 2 ton.
Do wyboru będzie napęd przedni lub tylny, a obok silników wysokoprężnych również elektryczne zasilane z baterii lub przez wodorowe ogniwa paliowe. Diesel będzie mógł współpracować z 6-biegową skrzynką ręczną lub 9-biegowym „automatem”.
Z wyglądu Master przypomina nieco najnowsze, osobowe Renault oraz amerykańskie pikapy. Uwagę zwracają charakterystycznie ułożone światła LED.
Olej napędowy, prąd, wodór
Silniki wysokoprężne Blue dCi mają pojemność 2 l i osiągają moc od 105 KM, 130 KM, 150 KM lub 170 KM (77, 96, 110 lub 125 kW), a elektryczne 96 lub 105 kW. W tym drugim wypadku dostępne są akumulatory o pojemności 40 lub 87 kWh. Przy mniejszym pakiecie zasięg dochodzi do 180 km, a przy większym do 410 km wg WLTP. Samochód będzie można ładować prądem zmiennym (AC) o mocy 22 kW lub stałym o mocy 130 kW. W późniejszym terminie dołączy napęd wodorowy.
Skrócony rozstaw osi i przeprojektowane przednie zawieszenie zmniejszyły o 1,5 m promień zawracania. Master jest teraz bardziej zwrotny. Boczne drzwi są szersze o 40, a ładownia dłuższa o 100 mm.
Master bardziej cyfrowy
Kierownica jest regulowana w dwóch płaszczyznach, a tablica rozdzielcza została skierowana w stronę kierowcy. Dostępne są siedzenia podwieszane, obrotowe, siedzenia pojedyncze lub 2-miejscowa kanapa oraz 2 wersje tapicerki: tkaninowa lub ze skóry ekologicznej. Oparcie środkowego fotela może tworzyć po złożeniu stół roboczy, a pod odchylanym siedziskiem znajduje się schowek na laptopa. Gniazda USB-C umożliwiają zasilanie urządzeń elektronicznych. W opcji jest ładowarka indukcyjna. Pojemność schowków zwiększono o ¼. Łącznie mają teraz 135 l.
We wszystkich wersjach instalowany jest system multimedialny OpenR Link z 10-calowym ekranem, kompatybilny z Android Auto i Apple CarPlay, który może replikować ekran smartfona. System może być aktualizowany zdalnie, przez pierwsze 5 lat bezpłatnie.
W opcji dostępna jest rozszerzona wersja OpenR Link z wbudowanymi funkcjami Google, obejmująca ponad 50 aplikacji dostępnych za pośrednictwem Google Play, nawigację HD Google Maps z funkcją planowania trasy Electric Route Planner, asystenta Google z możliwością sterowania głosowego i inne usługi mobilne.
Jazdę wspomaga 20 systemów oraz aktywny układ hamulcowy zwiększający skuteczność hamowania niezależnie od masy przewożonego ładunku.
Jego ładują i on ładuje
Wersje elektryczne mają funkcje typu V2X: Vehicle To Load (V2L) i Vehicle To Grid (V2G). Umożliwiają one ładowanie urządzeń zewnętrznych. Funkcja V2L umożliwia zasilanie z baterii trakcyjnej urządzeń przenośnych lub zamontowanych w pojeździe przez wykonawców zabudów (agregat chłodniczy, winda, dodatkowe ogrzewanie lub klimatyzacja itp.), za pomocą gniazda w kabinie pasażerskiej, w przestrzeni ładunkowej lub za pośrednictwem adaptera podłączanego do gniazda zasilania. W ramach funkcji V2G nowy Master może być włączany do sieci energetycznej i dostarczać do niej energię ze swoich akumulatorów za pośrednictwem dwukierunkowej ładowarki.
W ramach usług My Renault przewidziano również funkcje specjalnie dla pojazdów elektrycznych, np. wyszukiwanie pobliskich ładowarek programowanie czasu ładowania czy wstępne podgrzanie albo schłodzenie kabiny, gdy samochód jest podłączony do ładowania.